Traveldiary Maleisië #5: op naar Thailand!

by | Aug 19, 2016 | Azië, Maleisië, Thailand, Traveldiary | 2 comments

Het is tijd voor de vijfde en de één na laatste traveldiary over onze eerste reis richting het mooie Azie. De vorige keer schreef ik onze laatste traveldiary vanuit Maleisië en vandaag deel ik mijn eerste traveldiary vanuit Thailand! En hoewel deze traveldiary geschreven is vanuit Thailand blijf ik hem gewoon even Maleisië noemen, hier waren wij namelijk aan het begin van de week en tja, dan is het gewoon duidelijk dat het bij elkaar hoort.

Donderdag

Onze tweede volle dag op Langkawi deden wij de Mangrove tour. Even na half negen verzamelden wij bij het tour bureau om vervolgens met een schoolbus vol chinezen richting de mangrove gebracht te worden. De groep was super groot, dus wij hoopten gelijk dat we nog gesplitst zouden worden; dit gebeurde gelukkig ook. We werden verdeeld over drie bootjes en gingen de mangrove in met onze gids, die niet zoveel vertelde en overduidelijk niet zo dol was op chinezen. We zagen adelaars van heel dichtbij en voeren door de crocodile cave. We zagen prachtige rotsformaties op zee, waar we helaas niet verder konden varen omdat de golven te heftig waren. Vervolgens gingen we door naar een grot vol vleermuizen, best leuk, maar de chinezen maakten zoveel lawaai (terwijl er heel duidelijk stond dat je niet mocht praten) dat wij heel snel weer buiten stonden. Ook als je vraagt of ze stil kunnen zijn, doen ze gewoon net of ze gek zijn.

De tour was heel mooi, maar door de golven hebben we helaas niet alles gezien. De gids was niet echt geweldig, ook al was zijn haat richting de chinezen wel heel grappig.

adelaar mangrove tour traveldiary
mangrove tour traveldiary
traveldiary mangrove tour

In de avond bekeken wij de prachtige zonsondergang op het strand

zonsondergang Langkawi traveldiary

Vrijdag

Onze laatste dag op Langkawi besloten wij te eiland hoppen. Ook dit keer waren wij met een vrij grote groep en kwamen wij tot de conclusie dat tours hier heel massaal zijn. Maar goed, we waren er nu toch. De tour begon met wachten, wachten en nog eens wachten. Toen we uiteindelijk in de boot plaats namen voeren we als eerste richting een meer, we namen een kijkje en hadden een uur de tijd om te zwemmen en relaxen. Daarna voeren we door richting een punt waar de adelaars gevoerd werden, helaas vond onze ‘gids’ het niet nodig om dichtbij te komen, maar goed dat we dit dus al eerder hadden gezien. Onze volgende en laatste stop was een chil strand waar we zwommen en zagen hoe makaken tassen probeerde af te pakken.

Na de tour heeft het eigenlijk alleen nog maar geregend, dus wij bleven in het winkelcentrum en dronken warme chocolade melk. Toen het droog was leverden wij onze gehuurde fietsen weer in bij ons hotel en na het eten zijn we gaan shoppen.

traveldiary eilandhop tour
traveldiary eilandhoppen
eilandhop tour traveldiary

Zaterdag

We stonden heel vroeg op want om half acht werden wij opgehaald om naar Koh Lipe in Thailand te gaan. Natuurlijk was er niemand bij de receptie, die om zeven uur echt open hoorde te zijn volgens het personeel en natuurlijk kwam onze pick up veel te laat.

Eerst gingen we met de ferry naar Santun, waar we een stempel kregen en waar onze bagage gecontroleerd werd. Je merkte gelijk dat je in een ander land was; het Engels is in Thailand beduidend minder, maar de mensen zijn enorm vriendelijk en behulpzaam!

Na de controles gingen wij met de minivan richting Pak Bara en vanaf daar pakten wij de speedboot. En dat was hels. Ons was verteld dat de tocht anderhalf uur zou duren, het werd echter 2,5 uur op een hele wilde zee. Iedereen om ons heen gaf constant over, dus het was geen pretje. Gelukkig kwamen wij redelijk normaal van de boot af en kreeg ik (ook heel gelukkig) mijn backpack drijfnat terug. Helemaal doorweekt door mijn backpack namen we de taxi richting ons hotel; bayview, gelegen aan sunset beach, volgens sommige een van de mooiste stranden. Toen ik al mijn kleren uit mijn backpack had gehaald en alles had opgehangen om te drogen besloten wij sunset beach te verkennen. Onze conclusie; dit is geen mooi strand. Ja, het zand is wit, het water blauw, maar er ligt alleen maar afval. Overal waar je kijkt ligt rotzooi. En dat terwijl het strand waar we aan kwamen er zo mooi uit zag!

Na onze teleurstelling gingen we richting walkerstreet, het centrum van Koh Lipe, wat best doods was en waar heel veel werd gebouwd. In de avond zagen wij een tegenvallende zonsondergang op sunset beach, aten we Pad Thai en gingen we vroeg slapen.

sunset beach koh lipe traveldiary
sunset beach traveldiary

Zondag

We besloten vandaag de twee andere stranden te bekijken, maar ontbeten eerst met een Thaise pannenkoek op Walkerstreet. Daarna liepen we door richting Pattaya beach, wat een prachtig strand was dat! Zoveel schoner en mooier dan sunset beach waar we gisteren liepen. Zo erg was Koh Lipe dus ook weer niet. We liepen het strand over en besloten daarna verder te gaan richting Sunrise beach. Dit strand was nog groter, iets drukker, en wederom super mooi. Wij dronken iets bij een cocktailbarretje, waar een Nederlandse vrouw werkte. Zij vertelde ons dat sunset beach zo verlaten was sinds het verkocht is twee jaar geleden en dat het eiland de afgelopen jaren heel erg is veranderd. We praatten nog wat en vervolgens namen Remco en ik een duik in de super blauwe zee.

In de avond hoopten wij tevergeefs op een mooiere zonsondergang en aten wij pizza bij een leuk en gezellig tentje op walkerstreet.

pattaya beach traveldiary

Maandag

Eigenlijk wilden wij vandaag wat eilanden in de omgeving bekijken, maar door het regenseizoen zijn alle eilanden, behalve Koh Lipe, gesloten. Wij besloten dus lekker te relaxen. Wij ontbeten met een super lekkere baguette (eindelijk een niet zoet broodje!) en zijn gaan zwemmen op Sunrise beach. Na een tijdje werd de lucht wel heel dreigend grijs dus wilden we snel gaan schuilen voor het los zou barsten. Nog voor we ook maar in de buurt waren van een goede schuilplek barstte het los. Het was onze eerste bui tijdens het regenseizoen in Thailand en gelijk ook een flinke.

Na een half uur schuilen was het weer droog en langzaam werd de lucht weer strak blauw alsof er niks aan de hand was. Na het zwemmen dronken wij wat bij pooh bar en net toen we ergens anders heen wilden om te eten begon het te regenen. Uiteindelijk hebben wij super lekker gegeten bij de pooh bar, dus die regen was helemaal niet erg.

Sunrise beach koh lipe traveldiary
sunrise beach traveldiary

Dinsdag

In de ochtend stonden wij vroeg op. We hadden een taxi geregeld die ons om half acht richting de ferry zou brengen. Nou, mooi niet dus. De taxi kwam niet dus besloten wij te lopen richting de ferry die ons naar het vaste land zou brengen. We waren er te vroeg, maar een ontbijt zat er niet meer in helaas.

Om half tien (een half uur later dan ons werd verteld) vertrok de bijna lege boot weer richting Pak Bara en lieten wij het mooie (maar rommelige) Koh Lipe weer achter. We hadden ons op een helse boottocht voorbereid, maar de zee was vrij rustig en in een uur (anderhalf uur sneller dus dan op de heenweg) stonden we in Pak Bara. In Pak Bara wachtten wij een ruim uur op onze bus richting Koh Lanta, onder het genot van een tosti van de 7/11 (die zijn hemels!).

Onderweg moesten wij ineens overstappen in Trang, waar we vanaf een bureautje met de tuktuk richting het busstation gebracht werden. Vanaf daar pakten wij de minivan die ons voor de deur van ons resort afzette. Koh Lanta is een eiland, maar je kan met de bus op de ferry, super handig!

In Koh Lanta slapen we vijf nachen in het Chada beach resort, een vijf sterren resort met een immens zwembad en een immense kamer, die door het laagseizoen vrij goedkoop is. Bij aankomst worden onze spullen gedragen en worden we in een golfkarretje richting de receptie en later naar onze kamer gebracht. We testten natuurlijk ook gelijk het zwembad uit en eten in de avond een hele grote hamburger in het ‘dorp’

koh lanta traveldiary

Woensdag

We hadden niet veel op de planning; aangezien we voornamelijk willen relaxen in Koh Lanta. We lopen eerst het strand bij ons resort over, wat echt immens is en daarna zwemmen wij in het mooie zwembad en ontdek ik ook dat mijn korte broek te zien is terwijl ik in mijn bikini rond loop. En nee, niet omdat ik bruin ben, maar omdat de zon hier zo fel is dat ik met anderhalf uur wandelen heel erg ben verbrand.

We lunchen bij de 7/11 (want die tosti’s zijn gewoon zo lekker!) en in de avond eten we een smaakloos gerecht met een cocktail. Remco probeerde de Bloody mary, wat geen aanrader is :p

traveldiary koh lanta

Random weekfeitjes

Aantal plekken: 3
Aantal accommodaties: 3
Fijnste accommodatie: Chada beach resort
Lekkerste eten: De tosti’s van de 7/11 (schaam), daarna de Pad Thai.
Minst lekkere eten: Het smaakloze eten van woensdag.
Grootste tegenvaller: Sunset beach op Koh Lipe
Grootste meevaller: De andere stranden op Koh Lipe (hadden we na sunset niks meer van verwacht)

Onze eerste kennismaking met Thailand is tot nu toe fijn, hoewel we maar twee plekken bezoeken willen we eigenlijk nu al volgend jaar terug. Koh Lanta is perfect om te relaxen en alle andere eilanden hier schijnen heel mooi te zijn! Onze volgende traveldiary zal ik schrijven vanuit Nederland of Singapore, maar eerst gaan wij nog even genieten van Koh Lanta en onze laatste week in Azië!

Linda

Schrijver

Hallo! Ik ben Linda, 21 jaar en dol op reizen en schrijven. Naast juf in spé ben ik degene die voornamelijk de blogs schrijft voor travellersoftheworld.nl.