Traveldiary Maleisië #1: eindelijk op reis!

by | Jul 24, 2016 | Azië, Maleisië, Singapore, Traveldiary | 0 comments

Inmiddels zijn wij al anderhalve week op reis, dus vond ik het tijd voor een traveldiary, waarin ik precies vertel wat wij de afgelopen week hebben gedaan. Woensdag vertrokken wij en aangezien het weer woensdag was toen ik dit maakte, loopt dit dagboek van woensdag tot woensdag. Door het slechte internet in Kuching is het iets later dan gepland

Woensdag

Eindelijk was het zo ver, we vertrekken voor zes weken richting Maleisië. Om twee uur stap ik in de auto om Remco op te halen. Even na drieën zijn we op Schiphol en begint onze reis echt. We checken onze bagage in, lopen naar de gate, eten wat bij de mac (je weet maar nooit wanneer je weer eten krijgt) en lopen opnieuw naar de gate. We vliegen eerst naar Londen Heathrow en omdat we vertraging hebben ligt het stress level gelijk hoog. Weten wij veel hoe groot dat vliegveld in Londen is en hoeveel tijd je nodig hebt om opnieuw langs de douane te gaan. Uiteindelijk valt het reuze mee en komen we een half uur te laat in Londen aan. Snel door naar ons volgende vliegtuig en raad eens? Weer vertraging.

Traveldiary Maleisië, de vliegreis

Donderdag

Na een goede vlucht van ruim dertien uur landen we in Singapore. De vlucht zijn we doorgekomen met films en we hebben eigenlijk nauwelijks geslapen. Het Engelse eten beviel wat minder, maar ja, dat maakt Maleisië waarschijnlijk weer helemaal goed. Het is 17:00 terwijl het in Nederland 11:00 is als we op zoek gaan naar ons hostel. De straat vinden was niet zo moeilijk, maar hij was natuurlijk zo immens lang en onlogisch ingedeeld dat het vinden van het hostel wel moeilijk was. Oververhit en met behulp van minstens tien verschillende Singaporese mensen kwamen wij uiteindelijk aan in ons hostel. Had ik al gezegd dat ik van airco houd? Man, wat was dat welkom zeg! Het is hier heel warm, maar anders warm dan in Nederland, veel benauwder. Twee uur lopen met bepakking is dan niet echt chil. Na het douchen aten wij snel in een food court en daarna gingen we slapen.

Vrijdag

Vandaag gingen we gelijk door naar Melaka, met de bus. Wonderbaarlijk genoeg hadden wij totaal geen last van een jetlag en stonden wij een uur te vroeg te wachten op onze bus naar Melaka. Onderweg hadden we lekker veel file en ontdekten wij hoe chaotisch het verkeer hier is. Ik zou hier voor geen goud willen rijden en dan schijnen Singapore en Maleisië nog mee te vallen. Onderweg moeten we twee keer uitstappen voor paspoort controle bij de grensovergang en daarna zijn we eindelijk echt in Maleisië. De uitzichten zijn mooi, ik heb tijdens de route meer palmbomen gezien dan in de afgelopen 21 jaar bij elkaar. En weer was de airco welkom. Onze eerste tropische regenbui maakten wij trouwens ook mee vanuit de bus, man wat ging het tekeer.

Eenmaal aangekomen bij Melaka Sentral hadden we geen idee hoe we naar het centrum moesten. Uiteindelijk vonden wij de bushalte, waar maar geen bus kwam. Na lang wachten gaven wij het op en besloten wij de taxi te nemen, die ons voor 20 RM naar het centrum bracht. We kwamen uit bij Dutch Square en vonden na een tijdje zoeken een hotel, namelijk het Tang House. In het vervolg boeken we liever 1 nacht vooruit, want dat zoeken in de hitte is niks voor ons.

Het was inmiddels het einde van de middag en wij gingen de stad even in, na twee uur hadden we eigenlijk het hele centrum wel gezien. En we hadden dus zojuist twee nachten geboekt, niet handig dus.

Dutch Square

Zaterdag

Vandaag sliepen wij uit en gingen wij naar de grote shopping mall; op zoek naar een reisstekker waar onze opladers wel in passen. Die van de action werkt namelijk niet, de aansluiting van Maleisië past in het stopcontact, maar onze eigen stekkers kunnen er met geen mogelijkheid in. Wonderbaarlijk genoeg vinden we hem bij de eerste de beste winkel al en zijn we klaar.

In de middag gaan we verder op ontdekking in China town en aan het einde van de middag, net voor het donker wordt maken wij een boottocht over de rivier die door Melaka stroomt. ’s Avonds lopen we over de avondmarkt in Jonkerstreet en eten we hele lekkere saté. Melaka is leuk, maar meer iets voor één dag, meer dan dat is echt niet nodig. We besluiten dus de volgende dag zo vroeg mogelijk te vertrekken naar onze volgende bestemming; Kuala Lumpur. Voor 10 RM boeken wij een bus.

China town Melaka traveldiary Maleisië
Traveldiary Maleisië Melaka

Zondag

We staan al vroeg bij de bushalte, aangezien het openbaar vervoer hier niet echt betrouwbaar lijkt te zijn. Dit keer natuurlijk wel, dus wij staan ongeveer 2 uur te vroeg op Melaka Sentral, te wachten op onze volgende bus, die natuurlijk wel te laat komt. In de bus kan ik mijn ogen niet open houden en voor we het door hebben zijn we in Kuala Lumpur. Ons hotel hier hebben we al lang van te voren geboekt via airbnb en was heel makkelijk te vinden. De kamer is echt prachtig en vanaf de infinity pool op het dak heb je een heel vet uitzicht. Helaas onweerde het de hele avond en konden daar pas om tien uur een kijkje nemen.

Traveldiary Maleisië

Maandag

Onze eerste echte dag in Kuala Lumpur begon vroeg, met een frisse duik in het mooie zwembad. Eenmaal in de stad startten we bij central market en gingen door naar Chinatown, waar vooral nepmerken worden verkocht. Na Chinatown gingen we door richting Merdeka square, wat ons betreft het mooiste stukje Kuala Lumpur. Hier staan best mooie gebouwen die wel leuk zijn om langs te lopen. Na Merdeka square lunchten wij in de foodcourt van het winkelcentrum suria, die onder de Petrona Towers. De torens schijnen een van de hoogtepunten te moeten zijn, maar ik vind het park ervoor vele malen interessanter.

Na de Petrona towers lopen wij door richting Bukit Bintang, een straat vol met immense shopping malls met enorme sale. Hier lopen we een tijdje rond, eten wat en dan gaan we terug naar China town, waar het in de avond heel gezellig moet zijn. Echter was het heel rustig, dus na tien minuten zaten wij weer in de tram / metro / geen idee wat het eigenlijk is, terug naar ons hotel.

Dinsdag

Onze laatste dag in Kuala Lumpur bezochten wij de Batu Caves, een grot met tempels en vooral veel apen. Batu was een zeer fijne afwisseling na alle steden en ik vond het heel leuk. De grot zelf was niet zo heel bijzonder op zich, maar de wilde aapjes om ons heen maakte het zeker de moeite waard. De rest van de middag brachten wij door in het zwembad en in de shopping mall vlakbij ons hotel.

In de avond gingen wij naar Bukit Bintang om te eten bij Singei Wang plaza, helaas was dit compleet uitgestorven en was bijna alles dicht. We gingen weg en belandden bij een teppanyaki tentje in Pavillion, heel lekker!

Na het eten zwommen wij nog wat (en in het donker is het uitzicht nog mooier!) en boekten wij ons hostel voor kuching.

Woensdag

De wekker ging veel te vroeg (kwart voor zes) en wij gingen met de KLIA expres naar het vliegveld van Kuala Lumpur, waar wij met Air Asia naar Kuching zouden vliegen op Borneo. Je raadt het natuurlijk al, wij hadden vertraging.

Bij aankomst op het vliegveld haalden wij opnieuw een stempel voor Maleisië en kregen wij te horen dat de dichtstbijzijnde bus twee kilometer lopen was. Dan maar met de taxi. Wij slapen nu voor een nacht in Kuching, in backpackers stay en gaan morgen weer verder richting Bako, om daar twee dagen de jungle in te gaan!

Random weekfeitjes

Aantal vliegtuigen: 3
Aantal keer vertraging: 3 (treinen en bussen hier mee gerekend veel vaker)
Aantal verschillende hostels / hotels: 4
Leukste overnachting: Onze airbnb met infinity pool in Kuala Lumpur
Lekkerste eten: Teppanyaki
Minst lekkere eten: de gekke noedels met vis, kip, wortel en een groen blad wat in een zoute soep dreef.
Grootste tegenvaller: het eten
Grootste meevaller: geen jetlag na de vlucht

Onze eerste week bestond dus vooral nog uit steden, dus ik kijk heel erg uit naar morgen, als we eindelijk de natuur in gaan!

Linda

Schrijver

Hallo! Ik ben Linda, 21 jaar en dol op reizen en schrijven. Naast juf in spé ben ik degene die voornamelijk de blogs schrijft voor travellersoftheworld.nl.