Wereldreis update #8 | Het tropische Palawan & Boracay

by | Jan 23, 2019 | Traveldiary, Wereldreis updates | 6 comments

Het is weer tijd voor een nieuwe wereldreis update! De vorige keer vertelde ik dat wij na 30 dagen Bali klaar waren voor een nieuw avontuur. We gingen naar de Filipijnen! De Filipijnen staan al jaren super hoog op mijn bucketlist, dus ik keek er echt enorm naar uit. De stranden, de natuur, het moet er prachtig zijn. Inmiddels reizen wij alweer twee weken door het paradijs en is het tijd om je hierover meer te vertellen! We bezoeken Palawan en reizen naar Boracay, het eiland met de witste stranden van de Filipijnen.

Op naar de Filipijnen!

Na een maand op Bali is het tijd om door te reizen en weer wat meer tempo erin te gooien. Wij reisden op Bali extreem langzaam en hielden echt even vakantie, maar nu was het tijd om een nieuw land te ontdekken. De Filipijnen waren voor mij naast Nieuw-Zeeland het land waar ik perse heen wilde op wereldreis. Dus na Bali gingen we dan ook eindelijk!

We startten onze reis in Manilla, een stad die je zoveel mogelijk wilt vermijden. Het is er lang niet overal veilig en er is eigenlijk ook niet veel te doen. Wij waren hier puur voor onze vlucht, aangezien die hier aankwam. Een dag later zouden wij dan ook gelijk weer doorvliegen naar een andere bestemming in de Filipijnen.

Ons hotel in Manilla was best netjes en onze eerste avond aten wij heel slecht gelijk bij de Mac. We hadden daar al heel lang niet meer gegeten, dus stiekem was het best lekker. Het uitzicht vanaf onze kamer was ook best leuk, ook al blijft het natuurlijk een uitzicht over een stad die niet zo mooi en boeiend is, maar goed.

Manilla Filipijnen

Coron

Een dag na aankomst in de Filipijnen staan we weer op het vliegveld. We zijn veel te vroeg en moeten behoorlijk lang wachten daardoor. Maar goed, na drie uur stappen wij het vliegtuig in richting Busuanga, om naar onze volgende bestemming te reizen; Coron. We hebben nog geen idee hoe lang we hier gaan blijven en wat te precies gaan doen, maar we hebben er zin in!

Na een vlucht van 45 minuten komen wij aan op het kleinste vliegveld waar ik ooit ben geweest. Er is niet eens een bagageband, de bagage wordt gewoon door personeel op een houten plateau neergezet. Het kost ons dan ook maar vijf of tien minuten voor we in de bus zitten richting ons hotel.

Eenmaal aangekomen in ons hotel is het nog vrij vroeg. We besluiten even door Coron te lopen en ontdekken als snel dat de stad totaal niet boeiend is. We kunnen niet eens echt ontdekken waar nou eigenlijk het centrum zelf is. Na wat relaxen op de kamer gaan we voor zonsondergang weer aan de wandel. We beklimmen Mount Tapyas, een berg die praktisch in het centrum van Coron ligt. Vanaf hier hebben we een geweldig uitzicht over de prachtige omgeving!

Coron Filipijnen Palawan Mount Tapyas
Na de klim gaan we zitten in een restaurantje om te eten. Mijn eten is lekker, maar dat van Remco is behoorlijk vies. De patat druipt van het vet en het vlees bestond uit alleen maar spier. Wij wisten al dat eten in de Filipijnen niet zo geweldig zou zijn, maar hadden toch gehoopt dat het meeviel. Geen goede start helaas, maar wie weet komt het nog.

De volgende dag doen wij een tour in de omgeving van Coron. Wij kiezen voor de Super Ultimate tour, waar wij snorkelen, genieten van prachtige uitzichten en naar verschillende meren gaan. Het is echt prachtig! Het water is overal zo blauw en helder en de rotsen en bergen schieten overal uit het water vandaan. Wat mooi!

Coron super Ultimate tour Filipijnen Palawan
Coron Filipijnen Palawan
Onderweg terug twijfelen wij nog of wij nog een dag doorbrengen in Coron of niet. Wij hebben vandaag geweldige dingen gezien en twijfelen om nog een keer een eilandhop tour te doen. Een Frans meisje dat al een hele tijd in de Filipijnen reist zegt dat we nog veel mooiere dingen dan Coron gaan tegenkomen in de Filipijnen en raad ons aan om lekker door te reizen. Wij luisteren hier naar en boeken gelijk de ferry voor de volgende dag. Nu, twee weken later, vind ik het jammer dat we niet nog 1 eiland hoptour rondom Coron gedaan hebben. Want El Nido was toch anders dan ik verwacht had en ik had graag nog wat idyllische stranden gezien, die je rondom Coron schijnt te hebben.

El Nido

Na Coron pakken wij dus de boot richting onze volgende bestemming; El Nido. Dit is de toeristische trekpleister van Palawan en echt de plek voor de start van tours door de prachtige omgeving. Onze verwachtingen zijn hoog en we kijken echt uit naar deze plek. Dit was namelijk voor mij de reden om de Filipijnen te willen bezoeken!

De boottocht duurt echt lang en de zee is best wild. We vertrokken al wat later en uiteindelijk duurt de overtocht nog bijna 4 uur. Als we aankomen bij de haven lopen wij naar ons hotel, wat in het centrum van El Nido ligt. We boeken gelijk tour A en C, de twee populairste tours in El Nido. Deze twee tours gaan langs de hoogtepunten en willen we echt graag doen.

De dag erna worden wij vroeg opgehaald voor tour C, de eerste tour die wij gaan doen. Onze pick-up was eigenlijk gewoon een man die met ons meeliep naar de verzamelplaats een paar meter verderop, maar goed. We huurden waterschoenen (waar we heel blij mee waren), moesten zoals altijd veel te lang wachten en liepen door het water richting de boot. De tour bracht ons naar verschillende plekken, waaronder het prachtige hidden beach en secret (not so secret) beach. Het was mooi, maar zo druk dat ik de plekken van de foto niet herkende. Stiekem was ik best teleurgesteld over tour C, vooral omdat wij hoorden dat tour C mooier was dan tour A.

El Nido Filipijnen Tour c
De volgende dag gaan we met gemengde gevoelens richting de boot voor tour A. We zijn eigenlijk bang dat het weer tegen gaat vallen, maar al snel blijkt dat wij tour A veel leuker en mooier vinden. We hebben een hele gezellige groep en op de boot wordt er dan ook veel met elkaar gekletst. De stops vinden wij ook mooier. Je kan hier beter door de drukte heen kijken en als je wat verder doorloopt op stranden ben je helemaal alleen. De mooiste plek vond ik de small lagoon. Toen wij hier aankwamen waren er nog nauwelijks andere boten dus wij kayakte bijna alleen door dit prachtige stukje van de Filipijnen. Het was er zo stil, het water was zo blauw en helder en de omgeving was werkelijkwaar prachtig. Het was een van de mooiste plekken waar ik ooit was. Helaas was mijn onderwater camera te stuk en heb ik hier geen foto’s van kunnen maken. Je moet me op mijn woord geloven.

De rest van tour A vonden wij ook prachtig. De omgeving hier is gewoon geweldig en we hebben heel wat mooie stukje van de omgeving van Palawan kunnen zien.

El Nido Palawan Filipijnen Tour A
We besluiten dat we nog wat langer in El Nido willen verblijven, alleen ons hotel zit vol, dus we moeten verplaatsen. We zijn ook wel weer toe aan een dag rust en besluiten deze dag, op het verplaatsen naar een ander hotel na, lekker niks te doen. We schrijven wat blogs, doen spelletjes en lunchen rustig. Heerlijk zo’n dagje! Soms moet je ook de tijd hebben om even lekker je hoofd leeg te maken en alle nieuwe indrukken te verwerken.

Een dag later stond Nacpan beach op de planning. Maar ik werd behoorlijk ziek wakker. Ik probeer nog te ontbijten omdat het dan soms beter wordt, maar ik kan niet eens een slok water binnenhouden. El Nido staat hier bekend om, dus het was natuurlijk te verwachten. Helaas moeten wij dit mooie strand dus missen en brengen wij ook deze dag door in onze hotelkamer. Jammer, maar ook dit hoort bij reizen.

Het relaxte Port Barton

De dag erna voel ik me weer iets beter, gelukkig maar, want wij pakken deze dag de bus richting Port Barton. Een wat minder populaire plek op Palawan. Port Barton schijnt vooral relaxed te zijn en er is niet extreem veel te doen. En wat is Port Barton fijn, wij zijn binnen een dag helemaal verliefd op deze plek en gaan het liefst niet meer weg. Port Barton heeft een geweldige sfeer en ik zou er weken kunnen blijven, terwijl er eigenlijk weinig te doen is.

De eerste dagen brengen wij op het strand van Port Barton door. We doen veel drankjes op de leuke terrasjes bij het strand en eten een overheerlijke hamburger bij het Reef café. Wij vonden het hier zelfs zo lekker dat we hier elke avond heen zijn gegaan, heel slecht, i know.

Oh en de zonsondergangen in Port Barton zijn ook magisch mooi.

Port Barton Palawan Filipijnen
Port Barton Palawan Filipijnen zonsondergang
Onze laatste dag in het fijne Port Barton doen wij een eiland hop tour. Wij regelen dit via Bianca, een Nederlandse vrouw die woont in Port Barton. Helaas kan ze zelf niet mee, maar kunnen wij wel mee met twee Filipijnse schippers. Aan boord zitten nog twee Nederlanders en het is super gezellig. Als we wegvaren uit Port Barton worden we al snel het water ingestuurd, want er zit een schildpad! Super leuk. We snorkelen een tijdje met deze schildpad, om daarna verder te varen richting Exotic Island en Maxima Island.

We komen als een van de eerste aan en het is dus nog super rustig. Het strand hier is overigens echt prachtig mooi. Het zand is super wit en het water super blauw en helder. Volgens onze schippers kunnen wij lopend naar Maxima Island en als we om het eiland heen lopen en daarna een trap op gaan zien we een mooi uitzichtpunt. Met zijn vieren lopen we om het eiland heen. Als snel komen wij een prachtig verlaten strand tegen. Ook zien we de trap, maar eenmaal boven denken wij dat dit onmogelijk het uitzichtpunt kan zijn. Echt veel zien we namelijk niet.  We besluiten de andere trap op te lopen en volgen een tijdje het pad. Het pad duurt alleen wel erg lang en als we maps.me openen zien we dat dit eiland enorm is en we nu een pad volgen die rondom het hele eiland loopt. We lopen via een vrij avontuurlijk pad naar beneden om vervolgens via een vrij normaal pad terug te lopen. Gelukkig vinden we gewoon de goede route weer en zijn we ruim op tijd voor de lunch weer terug.

De lunch is super uitgebreid en we redden het met zijn vieren nooit op, maar lekker is het gelukkig wel.

Exotic Island Port Barton Filipijnen Palawan
Port Barton eiland hoppen Maxima Island
Na de lunch varen wij richting Twin reef, een snorkelspot. Voor ik het water in ga verwacht ik hier helemaal niks. In zowel Coron als El Nido vonden wij het snorkelen namelijk extreem tegenvallen. Het koraal was vaak dood en er waren heel weinig vissen. Nou, hier viel het alles behalve tegen. Wat was het toch prachtig hier! Het koraal was op de meeste plekken heel kleurrijk en we zagen super veel vissen. Alleen net op een heel ondiep stuk zat mijn snorkel compleet vast in mijn haar en kregen we hem niet meer goed. Ik haalde mijn voet open aan koraal wat behoorlijk scherp is en de schipper van onze boot vond mij er kennelijk behoorlijk paniekerig uitzien, dus besloot mij op te halen met een boei. Tja.. ik zwem al behoorlijk lang dus het voelde nogal dom. Maar ja, de zee was wild, mijn voet deed pijn en de snorkel zat voor geen meter.

Na deze snorkelspot gingen wij naar Long Island. Long Island is een eiland met een prachtig, extreem lang strand. We waren hier bijna de enige, wat het nog mooier maakte! Na Long Island stopten wij nog op Strafish Island waar wij voor het eerst ooit zeesterren zagen. Ze waren super groot, super leuk om te zien! Minder leuk was de groep met Chinezen die de zeester oppakten, waardoor hij dood ging. Waarom leren mensen zoiets nou nooit? Van Marinelife (of welk ander die dan ook) blijf je af! Wij hebben hem nog omgedraaid zodat ie weer goed lag en hopen dat hij het overleefd, maar ja, die kan is heel klein.

Port Barton eiland hoppen Long Island

Op naar Boracay

Met pijn in ons hart verlaten wij Port Barton na drie dagen. Wij hadden hier nog weken kunnen blijven, maar wij willen in 30 dagen zoveel mogelijk zien van de Filipijnen en besluiten door te reizen. Wij pakken de bus richting Puerto Princesa en blijven daar een nacht. Dit doen we alleen maar omdat we vanaf hier naar onze volgende bestemming vliegen: Boracay. We twijfelden heel erg over deze bestemming, maar de stranden hier moeten zo mooi zijn dat we besloten te gaan.

Na een nacht in Puerto Princesa vliegen wij eerst richting Cebu. Hier moeten wij drie uur wachten op onze vlucht richting Caticlan. Vanaf Caticlan gaan we met de Tricycle richting de ferry en nadat we met de ferry zijn gegaan moeten we nogmaals met de tricycle ricthing ons hotel. Een hele onderneming maar na 9 uur reizen zijn wij er dan eindelijk! We verblijven hier minimaal vier nachten en hebben al snel door dat het hierbij blijft. Het weer is niet geweldig en de eilandhop tours die worden aangeboden spreken ons niet zo aan. Verder is Boracay gewoon veel te druk en is het een grote bouwput.

De eerste dag doen we weinig, want het regent een beetje en het waait behoorlijk hard. We wisten dat het weer wat minder zou worden en er zelfs kans was op een typhoon. Gelukkig bleef deze in het midden van de Filipijnen hangen en hadden wij hier geen last van. Onze tweede dag werd het weer in de middag beter en lopen wij over White Beach heen, op zoek naar een rustig plekje. Het rustige plekje hebben we gevonden, maar hiervoor moesten wij wel heel ver doorlopen. Het waait te hard dus zwemmen wordt hem niet, maar White Beach is wel echt geweldig mooi. Het is echt een van de mooiste stranden die ik ooit gezien heb. Het water is zo blauw en het strand is echt heel wit. Overal staan palmbomen en je waant je echt in de tropen. Prachtig!

Na de lunch bekijken wij nog het andere strand vlakbij ons hotel. Hier is het strand niet zo opgeruimd en eigenlijk best wel een rommel, dus hier zijn we snel weer weg. Jammer, want White Beach is zo ontzettend mooi en het eiland had zo leuk kunnen zijn, als het niet zo druk was en niet zo’n ontzettende puinzooi was.

In de avond bekijken wij nog een prachtige zonsondergang.

Zonsondergang Boracay Filipijnen
Onze laatste dag op Boracay doen we wederom rustig aan. We bezoeken uiteindelijk in de middag nog Puka Beach, wat bekend staat om de Puka schelpen die je er kan vinden. Het waait echter zo hard dat we niet kunnen zwemmen in de zee, de golven zijn te heftig. Net voor het begint te regenen gaan we terug naar ons hotel waar we in de buurt nog wat eten. En daarmee sluiten wij eigenlijk ook onze dagen op Boracay af.
Puka Beach Boracay Filipijnen
Dit waren onze eerste twee weken in de Filipijnen. Na Boracay vliegen we door richting Cebu om daar de omgeving te verkennen. Bohol, Siquijor en Siargao staan nog op ons lijstje en zouden wij de aankomende twee weken graag nog bezoeken!

Ben jij al eens in de Filipijnen geweest?

Linda

Schrijver

Hallo! Ik ben Linda, 23 jaar en dol op reizen en schrijven. Naast leerkracht basisonderwijs ben ik degene die voornamelijk de blogs schrijft voor travellersoftheworld.nl.