Wereldreis update #20 | Relaxen in Egypte

by | Aug 24, 2019 | Wereldreis updates | 6 comments

En toen was het alweer tijd voor onze allerlaatste wereldreis update. De tijd is voorbij gevlogen. De afgelopen tien maanden waren geweldig. Soms voelt het alsof we al jaren weg waren, maar soms ook alsof we net een aantal weken op pad waren. Tijdens de vorige update lieten wij het mooie Spanje weer achter ons. In deze laatste wereldreis update neem ik jullie mee naar onze dag in Düsseldorf en het relaxen in Egypte!

Shoppen in Düsseldorf

Op 21 juli vliegen wij vanaf Malaga naar Düsseldorf. Vanaf Düsseldorf vliegen we op 23 juli pas richting Egypte, dus we verblijven 2 nachten in een super fijn, mooi en relaxed hotel, bij het vliegveld van Düsseldorf.

Als we aankomen op het vliegveld gaan we naar ons hotel en eigenlijk doen we de rest van de dag vrij weinig. Het is immers al het einde van de middag en we zijn moe. De volgende dag gaan we de stad in. We willen nog wat shoppen en gewoon even rondkijken in de stad. We beginnen met het rondkijken en vinden Düsseldorf nog verrassend leuk. Er hangt een fijne sfeer en er zijn een aantal stukjes van de stad die nog best mooi zijn om te zien.

Na een ochtend rondslenteren was het tijd om te shoppen. We wilden graag een snorkelmasker kopen en moesten ook nog zonnebrand halen. Verder is Düsseldorf een echte shopstad en is het gewoon wel eens leuk om een beetje winkels te kijken. Uiteindelijk zijn we er toch snel klaar mee, dus als we hebben wat nodig is gaan we terug naar ons hotel. Hier relaxen wij de rest van de dag.

Dusseldorf Duitsland tijdens onze wereldreis
Dusseldorf Duitsland wereldreis update

Relaxen in Egypte

Op 23 juli vliegen wij naar Egypte, waar wij 20 dagen lang eigenlijk heel weinig doen. Dat is ook precies de bedoeling, want onze wereldreis heeft ons uitgeput. We zijn moe van alle indrukken en dingen die wij gezien hebben. We doen dan ook de eerste 14 dagen niks anders dan boeken lezen, lekker zwemmen en snorkelen. De onderwater wereld is echt prachtig en dat gewoon recht voor ons hotel! Het is mooier dan ik had verwacht en ook veel mooier dan de meeste plekken in de Filipijnen en Australië.

Egypte snorkelen

De piramides

Ons hotel is relaxed en ligt in de middle of nowhere. Na 14 dagen helemaal niks doen komt de energie langzaam terug en besluiten we een dagtrip te boeken richting Caïro om de piramides en het Egyptisch museum te zien. De piramides bekijken staat al heel lang op onze bucketlist en als we dan toch in Egypte zijn, willen we dat natuurlijk niet missen.

Om 2:30 worden we opgehaald door onze driver. Het is namelijk nog 6 uur rijden naar Caïro. In de auto doen we nog een slaappoging, maar het lukt allemaal niet echt. Uiteindelijk komen we rond 8:30 aan bij de piramides, waar wij onze gids ontmoeten. Onze gids heet Bram en spreekt Nederlands. Echter blijkt dit helemaal geen goede gids te zijn, hij vertelt letterlijk wat ik me nog herinner uit de geschiedenis boeken van jaren terug en that’s it. Maar goed, de piramides zijn wel indrukwekkend en leuk om eens te zien. We lopen een tijdje rond op het complex en zien meerdere piramides. We sluiten af bij de Sfinx, echt gaaf om eens te zien!

Na de piramides bekijken wij het citadel van Caïro, dit is een moskee en vanaf hier heb je uitzicht over de hele stad. In het programma stond niet dat wij hierheen gingen en achteraf hadden wij veel liever deze tijd besteed bij de piramides of bij het museum. Als we bij het citadel zijn uitgekeken gaan we naar de lunchplek.

Na het lunchen is het alweer tijd om naar de laatste stop te gaan; het Egyptisch museum. In het Egyptisch museum vind je heel veel voorwerpen en beelden uit de Egyptische oudheid. We zagen mummies en heel veel dingen van Toetanchamon. Onze gids vertelde af en toe wat dingen, maar het was behoorlijk gehaast en dat was wel jammer. Vooral omdat er zoveel dingen te zien waren in het museum.

Toen wij fooi gaven aan onze gids en hij meer wilde en het te weinig vond was ik er oprecht even klaar mee. Het is gebruikelijk om fooi te geven in Egypte omdat ze hiervan moeten leven, maar ja, dan moet je wel je best doen. Onze vragen werden de halve dag gewoon genegeerd, alles was enorm gehaast en hij vertelde enorm weinig. Dan geef ik je niet zoveel fooi, maar goed, je wilt ook geen ruzie schoppen met een Egyptenaar en gedoe krijgen, dus gaven we hem met tegenzin wat meer. Met een dubbel gevoel rijden wij weer 6 uur terug richting ons hotel. We vonden de piramides en het museum echt leuk om een keer te zien, maar we hebben eigenlijk niks geleerd en nergens echt de tijd gehad.

De piramides Egypte wereldreis
Piramides in Egypte wereldreis update
Sfinx en piramides in Egypte wereldreis update

Luxor

Van te voren hadden we bedacht dat we naar Luxor en de piramides wilden gaan. Maar doordat onze tour richting de piramides zo tegenviel, twijfelden wij enorm of wij nog wel naar Luxor wilden. Het is wederom ver rijden en wie weet hebben we wel weer een gids die vrij weinig vertelt. Omdat we ons een klein beetje beginnen te vervelen, besluiten we toch naar Luxor te gaan. En dat is maar goed ook! Luxor is echt enorm gaaf en heel interessant en onze gids is ook echt heel leuk.

Na een autorit van 4 uur ontmoeten wij onze gids bij de tempel van Karnak. Als wij hier zijn is het nog heerlijk rustig en volgens onze gids is dat geluk, want het is hier altijd enorm druk. Onze gids laat ons de mooiste plekken zien van dit enorme tempelcomplex. Er is heel veel goed bewaard gebleven. We zien super veel enorme beelden en heel veel zuilen en pilaren. Het is bizar om te bedenken dat dit duizenden jaren oud is!

Karnak temple Luxor Egypte wereldreis update
Karnak tempel Luxor Egypte wereldreis update

Nadat we de Karnak tempel bezocht hebben gaan we een boottochtje maken over de Nijl. Tijdens het varen zien we het groene landschap aan ons voorbij gaan, maar zien we ook hoe het leven is langs de Nijl. Het is een relaxte boottocht en na ongeveer een uur staan we aan de andere kant van de Nijl. Hier lopen we een klein stukje richting onze lunchplek.

Nijl Luxor

Na de lunch bezoeken wij Valley of the Kings, volgens vele een van de hoogtepunten van Luxor. Ook voor ons wordt dit een hoogtepunt. Bij Valley of the Kings kan je verschillende graftombes van binnen bekijken. Deze tombes zijn heel goed bewaard gebleven en nog heel kleurrijk. Echt wel bijzonder om eens te zien! Je ziet hier de Egyptische tekeningen zoals je je dat voor je ziet. Met een ticket mogen we 3 tombes bekijken, dus dat doen we.

Valley of the Kings Luxor wereldreis update Egypte

Als laatste bezoeken wij het huis van Karter, de enorme beelden bij de Kolossen van memnon en de Hatshepsut temple. Allemaal heel interessant en gaaf om te zien. Vooral de Hatshepsut temple is leuk, want ook hier is heel veel bewaard gebleven en zien we veel beelden en andere dingen. Daarnaast heb je vanaf hier een uitzicht over de omgeving en zie je heel goed het contrast tussen het groene gebied rondom de Nijl en de woestijn er heel dichtbij. Het leven in Egypte is allemaal rondom de Nijl, verder is alles een woestijn.

Hatshepsut temple Egypte Luxor
 kolossen van memnon Egypte Luxor

Na ons bezoek aan Luxor begint de terugrit richting ons hotel weer. We zijn blij dat we toch gegaan zijn, want Luxor was super. Ik zou ook graag nog eens teruggaan om meer van Luxor te zien.

Na Luxor hebben we nog een paar dagen vakantie over, voor we terug gaan richting Nederland. We beginnen te merken dat we daar eigenlijk best wel zin in hebben gekregen. We hebben wel weer zin in lekker Nederlands eten en het gewoon even thuis zijn. Niet meer leven uit een tas, een vaste plek hebben en dat soort dingen klinkt echt wel even fijn. Toch genieten we nog van onze laatste dagen zon en zwembad, want ook dat is soms gewoon even lekker.

Terug naar huis!

Op 10 augustus worden wij om 21:30 opgehaald met een busje, op naar het vliegveld. Omdat we in Hurghada waren maar op Marsa Alam vlogen was dit nog een behoorlijke rit. We zaten in de bus met twee Nederlanders, dus het was wel gezellig en ook zo om. Op het vliegveld zelf was alles echt enorm efficiënt, maar goed, rond een uur of 3 zaten we eindelijk in het vliegtuig. In de ochtend landden wij in Düsseldorf. Vanaf daar werden we opgehaald door Remco’s ouders. Na een enorme file kwamen wij uiteindelijk aan het einde van de middag thuis.

En dat thuis zijn is gek, maar ook heerlijk. Het is best fijn om gewoon weer een eigen plek te hebben en om niet constant onderweg te zijn. De eerste dagen is het echt enorm wennen, maar daarna is alles al heel snel weer normaal. Alsof we nooit weggeweest zijn.

De aankomende weken zullen er veel artikelen online komen over alle gave bestemmingen die wij bezocht hebben. Maar natuurlijk ga ik ook schrijven over het maken van een wereldreis. Er komt natuurlijk ook nog een uitgebreide terugblik online over deze geweldige reis.

De afgelopen tien maanden waren geweldig. Het was een droom die uitkwam en ik zou het zo nog eens doen. Deze ervaringen en herinneringen pakt niemand ons nog af en ik denk er elke dag met een lach aan terug!

Wat zou jij willen weten over onze wereldreis? Misschien schrijf ik er wel iets over!

Linda

Schrijver

Hallo! Ik ben Linda, 24 jaar en dol op reizen en schrijven. Naast leerkracht basisonderwijs ben ik degene die voornamelijk de blogs schrijft voor travellersoftheworld.nl.