Wereldreis update #18 | Madrid & roadtrippen door Andalusië

by | Jul 21, 2019 | Wereldreis updates | 10 comments

Na 2 geweldige maanden in Amerika was het tijd voor iets nieuws en reisden wij weer richting Europa. We bezochten Spanje, een land waar wij nog nooit eerder geweest waren en waar wij hoge verwachtingen van hadden. De steden, het eten, de cultuur, we hadden er zin in. Inmiddels zijn wij alweer een tijdje in Spanje en is het hoogtijd voor een nieuwe wereldreis update. Dit keer over onze dagen in Madrid en het begin van onze roadtrip door Andalusië. We reizen naar Madrid, Malaga, Ronda, Cadiz en heel veel mooie dorpen!

Op ontdekking in Madrid

Onze vorige wereldreis update eindigde bij het vliegveld in Los Angeles, Amerika. We vliegen pas laat van Los Angeles naar Madrid. Na een lange dag wachten stappen wij het vliegtuig in en na een prima rechtstreekse vlucht komen wij aan in Madrid, de hoofdstad van Spanje. Een stad waar wij veel goede dingen over gehoord hebben. We nemen een Uber naar ons hotel, wat een kleinschalig hotel midden in het centrum blijkt te zijn. Het ligt enorm centraal en we kunnen overal lopend heen. Handig!

De dag van aankomst zijn we moe. We halen snel iets simpels te eten en gaan daarna slapen. De dag was lang en we hebben een klein beetje last van een jetlag. Daarnaast was het al avond, dus helemaal niet zo’n gekke tijd om te gaan slapen.

De volgende ochtend hebben we eerst ontbijt bij het hotel. We genieten er enorm van om eens iets anders op brood te eten dan zoete bende, want dat stond dagelijks op het menu in Amerika. De kaas smaakt prima! Na ons ontbijt gaan wij mee met een free walking tour door het oude deel van Madrid. Op deze manier zien we gelijk van alles en leren we ook gelijk iets over de Spaanse hoofdstad. Wij vinden dit altijd een leuke manier om een nieuwe stad te leren kennen. We bekijken wat pleinen, zien het paleis van Madrid en de kathedraal. Als de tour over is nemen we binnen in de kathedraal een kijkje, hij is heel bijzonder, mooi en kleurrijk!

In de middag gaan we terug naar ons hotel. We zijn kapot. We merken dat de laatste weken in Amerika ons echt gesloopt hebben en daarnaast hebben we ook een mini beetje last van een jetlag. We zijn even niet vooruit te branden en vallen beide (zonder dat we het eigenlijk willen) in de middag in slaap. In de avond eten we weer iets en slenteren we nog wat rond rondom Puerta del Sol, een plein in Madrid.

Kathedraal van Madrid, wereldreis update
Puerta del Sol Madrid
Paleis Madrid

De tweede dag in Madrid zijn wij eigenlijk van plan om naar Toledo te gaan. Vroeg in de ochtend lopen wij richting het treinstation. Er is een hittegolf in Madrid, de temperaturen lopen vandaag op tot 42 graden en wij willen de ergste warmte voor zijn. De automaten voor de kaartjes accepteren onze pasjes niet en we moeten in een enorm lange rij aansluiten voor kaartjes. Hierdoor missen we onze trein en besluiten we Toledo nog een dagje uit te stellen. Achteraf bleek dit voor niks, we moesten niet bij deze balie kaarten kopen, maar ja, wisten wij veel?

We verlaten het station weer en lopen daarna door naar het grootste en populairste park van Madrid. Hier bekijken we wat bezienswaardigheden en relaxen we in de schaduw. We doen lekker rustig aan en genieten even van de rust. Nadat we dit park bezocht hebben lopen wij door het nieuwere deel van Madrid. En hoewel dit het nieuwe deel wordt genoemd, heeft het voornamelijk prachtige, oude gebouwen. Het mooiste gebouw is toch wel Palacio de Cibeles, wat is dat prachtig en indrukwekkend.

In de middag wordt het echt heel warm en gaan we terug naar onze kamer, de airco in. We merken ook dat we wederom heel moe zijn en gaan weer even slapen. Langzaam dringt ook door dat het niet alleen de jetlag is, maar dat we toch ook wel reismoe beginnen te zijn. Ons hoofd raakt vol, we hebben zoveel mooie plekken gezien en zoveel gave dingen gedaan, na een tijdje moet je het verwerken en is het gewoon even klaar.

Retiro Park Madrid
Palacio de Cibeles Madrid

In de avond bezoeken wij nog wat verschillende wijken van Madrid en slenteren wij door de straten van Madrid. Overal zijn al de voorbereidingen voor de Pride die vanaf morgen gaat starten in de stad. We gaan in een restaurant een hapje eten en als we de rekening krijgen komt de leuke verrassing dat alles die dag daar 50% korting was. Altijd leuk!

Onze laatste dag in Madrid staan we weer vroeg op. We gaan vandaag opnieuw een poging doen om naar Toledo te gaan, alleen dit keer vertrekken we eerder. Het wordt namelijk nog warmer vandaag en we willen niet weer een trein missen. Als we op het station komen en we een kaartje willen kopen lees ik een bord en ontdekken we ineens dat we helemaal bij de verkeerde balie stonden een dag eerder. We gaan naar de goede balie en binnen de kortste hebben we ons treinkaartje voor Toledo.

De treinrit is niet lang en een tijdje later staan we op het station in Toledo. Toledo is de voormalige hoofdstad van Spanje. Vanaf het station lopen wij richting het oude centrum. Na een tijdje moet je flink omhoog klimmen, maar daar hebben ze in Toledo wat op bedacht: roltrappen. Dus zonder enige moeite komen wij boven aan en begint onze dag in Toledo. Al snel ontdekken we dat er wat dingen zijn die wij willen zien die niet echt op loopafstand zijn, vooral niet met de hitte. We besluiten daarom toch een ticket te kopen voor de hop on hop off bus, en dat bevalt goed. Het bespaart ons flink wat lopen in 42+ graden.

We doen een rondje met de hop on hop off bus, hebben prachtige uitzichten en zien mooie bezienswaardigheden. Daarna drinken we iets en halen wij een ijsje. Na dit ijsje is het tijd voor onze walking tour, die bij het ticket van de bus hoorde. Wij waren de enige niet Spanjaarden en gingen dus met 1 gids op pad. Hij vertelde alles in het Spaans en vertaalde daarna alles voor ons. Het was hierdoor een beetje een gekke tour, maar we kregen hierdoor wel een goede indruk van Toledo.

Na de wandeling gingen we terug naar het station. Het werd zo warm dat het ons echt even teveel werd. Eenmaal in Madrid bleven wij in onze kamer en bekeken we vanaf ons balkon de langslopende stoet mensen van de Pride in Madrid.

Toledo Madrid Spanje Wereldreis update

Twijfels in Malaga

Na drie dagen Madrid is het tijd om naar Malaga te gaan. De plek waar wij zullen starten met onze roadtrip door Andalusië, een regio in Spanje die al jaren hoog op onze bucketlist staat. We hebben een hele vroege vlucht en vragen ons af waarom wij niet met de trein gingen. Als we aankomen in Malaga laten we onze spullen achter in ons hotel en gaan we gelijk op ontdekking in de stad. En tja, het raakt ons niet. De kathedraal is mooi, maar verder hebben wij eigenlijk niks met Malaga.

Maar we ontdekken ook dat we echt reismoe zijn. We zijn nauwelijks meer vooruit te branden en gewoon moe. Veel mensen begrijpen dit waarschijnlijk niet. En dat bevestigde het plaatje wat iemand ons stuurde maar weer, waar letterlijk op stond dat we na het niksen weer gingen niksen. Maar goed, op reis niks je niet. Je bent elke dag bezig, dag in dag uit. Elke dag een nieuwe omgeving, nieuwe mensen en vaak nieuwe culturen om aan te wennen. Het hoofd zat vol. Zelfs als je niks doet voor een dag, rust je niet uit zoals je dat thuis kan.

We hadden al een huurauto geregeld, maar verder nog niks. We wilden rust, wilden we wel gaan roadtrippen? Wat als we hier niet overheen kwamen en moe bleven? Wat als we totaal niet zouden genieten van een roadtrip die we al zo lang wilden doen? Een dag lang hebben we enorm getwijfeld of we wel die auto zouden ophalen, of dat we gewoon naar huis gingen. Of niet naar huis, maar naar Egypte voor een All inclusive vakantie om even helemaal bij te komen.

We besloten door te gaan, maar wel ons plan aan te passen. Dit was ook gelijk de dag dat wij het laatste deel van onze reis planden. Wij boekten een all in vakantie naar Egypte en onze tickets naar huis. Na onze drie weken Spanje die nog op de planning staan, gaan we relaxen in Egypte en daarna is het mooi geweest. Dan komt onze droomreis tot een einde. Ergens jammer, maar het is ook gewoon goed zo. Kijk hoeveel mooie dingen wij hebben gezien en gedaan!

Malaga Spanje

Het mooie Ronda

Maar goed, genoeg gepraat. Na onze 1,5 dag helemaal niks doen in Malaga haalden wij onze huurauto op bij Nizacars. Vanaf het verhuurbedrijf reden wij rechtstreeks door richting Ronda, waar wij de komende 4 nachten verblijven. We wilden langer op een plek blijven en even niet constant verplaatsen. We sloegen wel wat dorpjes over, maar goed, je moet ook om jezelf blijven denken.

Als we aankomen bij ons hotel nemen we gelijk een duik in het zwembad. Heerlijk, echt even vakantie! En zo vieren wij twee dagen lang vakantie bij het zwembad. Na die twee dagen hebben we weer iets meer energie en maken wij een roadtrip vanuit Ronda. We rijden naar drie verschillende dorpen en het is prachtig. Niet alleen de dorpen zijn mooi, maar de natuur is misschien nog wel mooier. We bekijken eerst het dorp El Gastor, een heel lokaal dorp waar we geen enkele andere toerist tegenkomen. We zien het Spaanse leven en hebben geweldige uitzichten op de bergen en een geweldig meer.

El Gastor Spanje

Na El Gastor rijden wij door richting Zahara de la Sierra, een prachtig dorp gelegen op een berg aan een blauw meer. De uitzichten zijn prachtig, de straatjes heel schattig en gezellig.

Zahara de la Sierra Spanje

Na Zahara de la Sierra bezoeken we nog 1 dorpje, namelijk Grazalema. Dit wordt ons favoriete dorpje. De sfeer is hier fijn en de omgeving is wederom prachtig. De straatjes zijn er leuk en voor we het weten zijn we weer een uur verder. We eten een dagmenu op een gezellig plein en daarna doen we nog een laatste rondje door het dorp.

Na de drie dorpen rijden we terug naar ons hotel in Ronda en de rest van de dag relaxen we vooral.

De volgende dag bezoeken wij Ronda, een super leuk dorp waar enorm veel te doen is. Van te voren dachten wij in een ochtend klaar te zijn, maar uiteindelijk slenteren we uren lang door de stad. We bekijken de bekende brug van Ronda, slenteren door geweldige straatjes en wandelen langs de stadsmuur. Ook eten we enorm goedkoop en heel lekker tapas. Ronda heeft ons echt verrast en ik kan ook echt wel zeggen dat dit een hoogtepunt is van onze roadtrip door Andalusië. Wat is het hier geweldig! We hebben gelijk geen spijt meer dat we toch zijn begonnen aan onze roadtrip.

Cadiz

Na onze vier nachten in Ronda is het tijd om weer verder te reizen. Het voelt dubbel, want Ronda was echt super, maar goed, er staan nog meer mooie plekken op de planning. We rijden vandaag richting Cadiz, een plek aan de kust. Onderweg maken wij nog een stop in Arcos de la Fontera, een wit dorp in Andalusië. En het is best mooi, maar ons valt het tegen. Het wordt ons minst favoriete dorp in Andalusië, terwijl iedereen er juist lyrisch over is. Tja, smaken verschillen blijkbaar? Ik heb er ook echt bijna geen foto’s gemaakt en dat zegt genoeg.

De volgende dag bezoeken wij Cadiz. Een stadje waar wij weinig verwachtingen van hebben en wat ons ook niet echt iets doet. Het is een kustplaats met een simpel stadsstrand en weinig bezienswaardigheden. De dingen die je kan bezoeken zijn enorm duur en best vervallen. Het is bewolkt en hoewel het alsnog 24 graden is, hebben wij het ijskoud. Na een halve dag in de stad besluiten we dan ook terug te gaan naar ons hotel.

Cadiz Spanje Andalusië

Vejer de la Fontera

Voor we naar Sevilla rijden, rijden wij eerst richting Vejer de la Fontera, volgens vele een van de leukste en mooiste dorpen van Andalusië. Dit keer zijn we het er wel mee eens. Vejer de la Fontera is een prachtig dorp met verschillende leuke bezienswaaridgheden, mooie uitzichten en leuke straten om doorheen te slenteren. We moesten er een stukje voor omrijden, maar zijn heel blij dat we dat gedaan hebben. Vejer de la Fontera is een dorp zoals je ze voor je ziet als je denkt aan Andalusië, fijn!

Na ons bezoek aan Vejer de la Fontera rijden wij door naar Sevilla. Een van de mooiste steden van Spanje en ook gelijk de stad waar wij het meest benieuwd naar zijn. In onze volgende wereldreis update ga ik je hier meer over vertellen. Wij vieren dan mijn 24e verjaardag in Sevilla, bezoeken Cordoba, wat prachtige dorpen en het Alhambra in Granada! In de volgende update sluiten wij ook gelijk onze roadtrip door Andalusië af. Het vliegt voorbij! Dit was een update met meer foto’s dan tekst, maar ik denk dat dit ook de beste manier is om de schoonheid van Andalusië te laten zien. We zijn vaak moe, maar genieten nog wel van de plekken die we zien.

Ben jij al eens in Andalusië geweest?

Linda

Schrijver

Hallo! Ik ben Linda, 24 jaar en dol op reizen en schrijven. Naast leerkracht basisonderwijs ben ik degene die voornamelijk de blogs schrijft voor travellersoftheworld.nl.