Wereldreis update #13 | Whitsundays, watervallen en Cape Tribulation

by | May 10, 2019 | Wereldreis updates | 12 comments

Wat is het al lang geleden dat ik schreef over onze prachtige wereldreis. In onze vorige update nam ik jullie mee naar Byron Bay, Gold Coast en Noosa en sloten wij af op het fijne Fraser Island. Na die tijd hebben wij weer ontzettend veel gezien en gedaan, dus vandaag is het tijd voor een nieuwe wereldreis update! Dit keer neem ik jullie onder andere mee naar het tropische Whitsundays en het Noordelijke Cape Tribulation.

Rijden, rijden en nog eens rijden

Na onze geweldige tijd op Fraser Island rusten wij nog een dag uit. Na onze rustdag gaan we rijden. In twee dagen rijden wij richting Airlie Beach, wat ruim 1000 kilometer verderop ligt. Ertussen in liggen weinig tot geen interessante stops, dus wij rijden twee dagen letterlijk in het niks. Er is niks om ons heen, alleen maar weg en hier en daar een boom en een heuvel. Op dat soort momenten kan Australië behoorlijk saai zijn.

Gelukkig maakt onze volgende bestemming veel goed, Airlie Beach is namelijk de uitvalbasis voor de Whitsundays, een van de mooiste en witste stranden ter wereld. We verblijven eerst nog even in Airlie Beach zelf, wat op zich niet heel erg interessant is. We verblijven er eigenlijk vooral omdat we iets te veel tijd gepland hadden. Op onze camping zitten ontzettend veel prachtige vogels, wat wel echt ontzettend leuk is!

Kaketoe Australië
Papagaai in Australië

2 dagen cruisen door het paradijs

Na onze dagen in Airlie Beach is het eindelijk tijd voor een van de dingen die bovenaan onze bucketlist stond: een meerdaagse zeiltrip door de Whitsundays. Rond 17:00 verzamelen wij bij de pier, en om 18:00 gaan wij met de groep de boot op. Onze boot is een prachtig oud zeilschip, gebouwd in Nederland in 1902. We krijgen uitleg van de crew over de komende twee dagen en twee nachten en daarna krijgen wij ons eerste avondmaal. We praten ondertussen ontzettend veel met vier Engelse en 1 Amerikaanse. Hier trekken wij uiteindelijk de hele trip mee op, ook al waren wij beduidend de jongste.

De eerste avond zien wij een geweldige sterrenhemel en zwemmen er dolfijnen om onze boot heen, zo gaaf! De volgende ochtend hebben we een heerlijk ontbijt en daarna varen wij richting Whitehaven Beach. Als we daar zijn wandelen we eerst naar verschillende uitzichtpunten. Onderweg komen wij enorme spinnen tegen en ik ben niet eens bang. De uitzichtpunten zelf zijn echt prachtig. Het weer is perfect en het is eb, dus we zijn er op het perfecte moment.

Na de uitzichtpunten lopen wij richting Whitehaven Beach, waar wij een aantal uur doorbrengen. Remco en ik lopen over het strand om wat foto’s te maken en ploffen daarna neer in het zand om een boek te lezen (ja echt). Aan het einde doe ik nog mee met een potje volleybal en dan is het alweer klaar om verder te gaan. Whitehaven Beach is echt prachtig mooi, echt een droom die uitkomt!

Whistsundays Australië wereldreis update

Na Whitehaven Beach gingen de zeilen uit en tijdens de lunch vaarden wij richting onze snorkelplek. Het snorkelen is mooi, maar helaas is ook veel koraal dood. Wij hadden dit al verwacht, dus het was voor ons geen enorme tegenvaller. In de avond zien we de mooiste zonsondergang allertijden en kletsen we weer gezellig met de mensen op de boot.

De volgende dag staat vooral in het teken van snorkelen, zwemmen en terugzeilen richting Airlie Beach. Ik zal binnenkort uitgebreid schrijven over Whitsundays en dan nog veel meer vertellen over deze leuke trip!

In de avond is er nog een afterparty, de enige die komen zijn wij en twee van de Engelse, maar het is alsnog een gezellige avond.

Zonsondergang in de Whitsundays, Australië

Magnetic Island

Na onze prachtige dagen in de Whitsundays rijden wij richting Townsville, vanuit Townsville bezoeken wij Magnetic Island. Op onze camping in Townsville komen wij per toeval Dev en zijn vriendin (waarvan ik de naam niet kon onthouden) tegen, twee Engelse die wij hebben ontmoet op de boot. We hebben een gezellige avond met zijn vieren.

De dag erna reizen wij richting Magnetic Island, wij gaan daar heen voor een dagtrip, want dat lijkt ons genoeg. Voor ons was het ook genoeg. We doen eerst een wandeling om koala’s te zien, helaas hebben wij weinig geluk en zien we er veel minder dan gehoopt. Daarna bezoeken wij nog wat strandjes en ten slotte gaan wij richting een plek waar wij een Rock Wallaby spotten, zo leuk! Wat zijn dat ontzettend schattige beestjes.

Ergens in de middag besluiten wij dat wij Magnetic Island gezien hebben en pakken wij de boot weer terug. We rijden naar een nieuwe camping wat de slechtste camping van onze hele reis werd. Alles was vies, de camping was langs de snelweg en heel ongezellig. Maar goed, het was maar voor 1 nacht.

Magnetic Island aan de oostkust van Australië, tijdens onze wereldreis

Watervallen bij Atherton Tablelands

Na Magnetic Island rijden wij steeds meer richting het noorden van Queensland. Onze eerste stop is de Wallaman Falls, de grootste single drop waterval van Australië. Dat beloofd veel goeds. Op het moment dat wij hierheen rijden begint het met regenen, wat helaas niet meer stopt. Ondanks dat is ons uitzicht op de Wallaman Falls echt prachtig. De wandeling naar beneden slaan wij door de regen over en een uitzicht over de bergen hebben we helaas niet.

Als we weer terugrijden spotten wij nog een cassowary, een enorme vogel die je bijna nooit tegenkomt. Helaas kon ik geen goede foto maken, maar gaaf was het zeker!

Wallaman Falls Australië

Na de Wallaman Falls rijden wij door richting een super fijne, gratis camping. Er is een net toilet en zelfs een douche. Helaas komt het met bakken uit de hemel, dus voor het eerst in twee maanden moeten wij binnen eten in onze camper.

De volgende dag is het weer beter en gaan wij op zoek naar mooie watervallen in Atherton Tablelands. De eerste twee watervallen die wij willen bezoeken kunnen we niet vinden. Google maps zegt dat we er zijn, maar er is helemaal niks. We rijden daarom maar door richting het Waterfall Circuit, waar je drie watervallen tegenkomt op vrij korte afstand. Vooral de Milla Milla Falls vinden wij super. Na deze watervallen willen we nog wat watervallen bezoeken, maar eentje ligt blijkbaar aan een vrij heftige gravelroad en een andere valt stiekem een beetje tegen. Omdat het weer weer wat slechter wordt besluiten wij dat het goed is zo en gaan we richting onze camping.

Met zonsondergang proberen wij nog een platypus in het wild te spotten, maar ze laten zich helaas niet zien.

Waterfall Circuit Atherton Tablelands Australië

De volgende dag rijden wij richting Port Douglas, een klein plaatsje een stukje boven Cairns. Onderweg maken wij eerst een stop bij de Barron Falls, een hele mooie, indrukwekkende waterval. Het is onze favoriet van de afgelopen dagen. Als we deze waterval bewonderd hebben rijden wij door richting Port Douglas. Onderweg hebben wij een mooi uitzicht op het strand, de palmbomen en de bergen in de verte. Prachtig!

Uitzichten onderweg in Australië

Port Douglas

Port Douglas is een ontzettend klein en toeristisch plaatsje, maar de sfeer is er zo ontzettend fijn, dat wij Port Douglas echt geweldig vinden. De dag van aankomst slenteren wij rond in het stadje en in de avond komen wij opnieuw Dev en zijn vriendin tegen. We wisten weer niet van elkaar dat we hier waren en op deze camping zaten, inmiddels was dit al de derde keer, het werd bijna eng. We hebben wederom een gezellige avond.

Onze tweede dag in Port Douglas maken wij een strandwandeling en genieten wij van wat mooie uitzichten. We drinken koffie en chocomel in het dorpje en spreken in de avond af om een drankje te doen met Dev en zijn vriendin. Het is weer heel gezellig!

Daintree & Cape Tribulation

De volgende ochtend nemen we afscheid van de twee Engelsen, zij moeten terug naar Cairns voor hun vlucht. Wij rijden deze dag door richting Daintree om een cruise te doen over de Daintree River. Wij hopen tijdens deze cruise krokodillen te spotten. We hebben geluk, want we zien al heel snel een enorme krokodil, een mannetje. Even verderop ligt nog een vrouwtje te genieten van de zon.

De volgende ochtend doen wij onze tweede cruise op een ander deel van de rivier. Ook hier zien we een krokodil zwemmen. Wat een indrukwekkende beesten zijn het toch en wat is het leuk om wildlife in hun natuurlijke omgeving te zien!

Korkodillen spotten bij Daintree Australië

Na onze tweede krokodillen cruise gaan wij met de ferry over de rivier heen, om richting Cape Tribulation te rijden. Onderweg maken we meerdere stops om te genieten van wat uitzichten. We bekijken verder wat stranden en maken wandelingen door de jungle. Cape tribulation is een prachtige plek.

Cape Tribulation Australië

Afscheid nemen van Australië

Na Cape Tribulation rijden wij terug naar Port Douglas, waar wij nog een nachtje verblijven. Na deze nacht gaan wij richting Cairns. We verblijven op een camping met zwembad en hadden er even geen rekening mee gehouden dat het Pasen was. De hele camping zat hierdoor stampvol met gezinnen, op zich niet erg, maar rustig zwemmen kon helaas niet. Omdat we eerder in Cairns zijn dan gepland relaxen wij tijdens het Paasweekend vooral, totdat het moment is aangebroken dat wij onze campervan weer in moeten leveren. Het voelt inmiddels echt een beetje als je huisje, dus het doet stiekem een beetje pijn.

Na het inleveren mis ik het camperleven ook gelijk, want was dat een heerlijke manier van rondreizen. We verblijven nog twee nachten in een hostel in Cairns. Vervolgens vliegen wij door richting Brisbane, de stad die wij eerst bewust oversloegen en nu bezochten tijdens Anzac Day. Veel was dicht en Brisbane is niet de meest geweldige stad ooit (maar dat hadden we ook niet verwacht).

Laat in de middag nemen we een grab richting het vliegveld van Brisbane en maken wij ons klaar voor een lange vlucht. In 18,5 uur vliegen wij via Honolulu naar Los Angeles, waar wij gelijk even 17 uur terug in de tijd gaan. Heel bizar.

Brisbane Australië

Dit was ons laatste reisdagboek vanuit Australië, onze volgende update komt vanuit Amerika, waar wij wederom een gave roadtrip gaan maken!

Ben jij al eens in Australië geweest?

Linda

Schrijver

Hallo! Ik ben Linda, 23 jaar en dol op reizen en schrijven. Naast leerkracht basisonderwijs ben ik degene die voornamelijk de blogs schrijft voor travellersoftheworld.nl.