Wereldreis update #12 | Byron Bay, Noosa en Fraser Island

by | Apr 15, 2019 | Wereldreis updates | 6 comments

Het is alweer een maand geleden dat ik voor het laatst een wereldreis update met jullie deelde. Ondertussen hebben wij niet stil gezeten, maar toch kreeg ik maar weinig op papier. Vandaag doe ik toch een poging en vertel ik jullie over onze roadtrip richting Coffs Harbour, Byron Bay, Gold Coast, Noosa en Fraser Island.

Coffs Harbour

Onze vorige wereldreis update eindigde bij de Blue Mountains. En heel eerlijk is dat ook een van de laatste interessante dingen die wij in Australië hebben gezien. De Oostkust is behoorlijk overrated en er is maar heel weinig te doen. Je rijdt duizenden kilometers en komt eigenlijk weinig echt leuks tegen. Misschien is dit ook gelijk de reden dat ik weinig op papier heb gekregen de laatste tijd; ik ben even niet zo enthousiast.  Natuurlijk, Fraser Island was geweldig, maar alles ervoor was vooral ‘best grappig’. En na een tijdje wil je even iets anders dan best grappig.

Maar goed, na de Blue Mountains reden wij door richting Coffs Harbour. We moesten hiervoor helemaal terug via Sydney en daar stonden we non stop in de file. Het duurde zo ontzettend lang. We onderbraken onze lange rijdag door op een gratis camping te overnachten. Deze camping was echt midden in het bos en het was al donker toen wij er aankwamen. Wij vonden het best spannend om midden in het bos te kamperen in Australië, want je weet maar nooit wat je tegenkomt. Op wat lawaaierige Duitsers na kwamen wij gelukkig niks tegen.

De volgende ochtend werden wij vroeg wakker door de keiharde regen. Rond 6:30 zaten wij dan al in de camper, op weg naar Coffs Harbour, waar wij ook in de spoelende regen aankwamen. Toen we de stroom aan wilden sluiten in de camper en Remco het stroomkastje opende kreeg hij een leuke verrassing: er zat een Red Back Spider in het kastje. En laten dat nou giftige spinnen zijn.

De dag erna stond een relax dagje op de planning. In de ochtend bekeken wij wat strandjes en gingen wij naar een uitzichtpunt en in de middag deden wij helemaal niks. Ik schreef wat blogs, Remco bewerkte wat foto’s en ging programmeren.

Coffs Harbour viewpoint

Op onze tweede dag in Coffs Harbour rijden wij richting Dorrigo Nationaal park. Hier doen wij een wandeling van een aantal kilometer waar we twee watervallen tegenkomen en wat leuke uitzichtpunten vinden. Dat is echter niet het enige wat wij tegenkomen. Wij zien hier namelijk ook voor het eerst een aantal slangen. Van helemaal niks, gaan we naar drie slangen op 1 dag. We zien onder andere de Red Belly Black Snake, een giftige slang die midden op het pad ligt, maar gelukkig snel weg gaat voor ons.

Dorrigo Nationaal Park Coffs Harbour
Dorrigo Nationaal Park

Byron Bay

Na twee dagen in Coffs Harbour rijden wij door richting Byron Bay, volgens vele een van de leukste plekken van de Oostkust van Australië. Zelf hadden wij weinig verwachtingen van het plaatsje, dat vooral hip probeert te zijn, maar het eigenlijk niet is. En hoewel er best leuke en mooie plekjes zijn, bleek ons voorgevoel te kloppen; Byron Bay is niet helemaal ons ding.

De dag van aankomst nemen wij een duik in het zwembad en maken wij een wandelingetje door het centrum. De volgende dag doen wij de wandeling langs de kust richting de vuurtoren. De uitzichten die wij onderweg hebben zijn heel erg mooi, maar niet anders dan de uitzichten op stranden die wij ergens anders al gehad hebben.

Op onze laatste dag in Byron Bay staat Nimbin op de planning, een hippie dorpje. Als we zien hoe ver dit eigenlijk nog rijden is besluiten wij lekker op de camping te blijven en te gaan zwemmen. Nimbin sprak ons sowieso al niet zo aan en we vonden het geen 1,5 uur heen en 1,5 uur terug rijden waard.

Byron Bay vuurtoren wandeling

Relaxen in Gold Coast

Na Byron Bay rijden wij door richting Gold Coast, vlak voor Brisbane. De data voor onze tour naar Fraser Island en onze tour naar Whitsundays staan al vast, dus wij weten inmiddels dat we behoorlijk wat tijd over gaan hebben. We boeken daarom in Gold Coast vijf nachten op een wat luxere camping. We hebben een prachtig zwembad met glijbaan en hele mooie douches, toiletten en een super keuken. Verder krijgen we zelfs een keer gratis ontbijt met pannenkoeken en een gratis diner met hot dogs. Super!

De dag dat wij aankomen op de camping gaan wij gelijk het zwembad in. Als een stel kleine kinderen gaan wij non stop van de glijbaan af, heerlijk! De tweede dag rijden wij richting Springbook Nationaal Park. Hier vinden wij heel veel watervallen en mooie uitzichtpunten. We sluiten onze dag af bij Natural Bridge, wat wij beide oprecht heel mooi vinden. Stiekem het mooiste sinds we de Blue Mountains achter ons lieten.

Springbrook Nationaal Park vanuit Gold Coast
Springbrook Nationaal Park, Natural Bridge vanuit Gold Coast
Springbrook Nationaal Park

De volgende dag besluiten we het weer wat rustiger aan te doen. In de ochtend gaan wij richting Harbour Town, een outlet shopping centrum. Remco’s schoenen zijn namelijk stuk dus hij heeft nieuwe nodig. We bezoeken echt ontzettend veel winkels, want Remco is niet zo goed in schoenen shoppen. Uiteindelijk kiest ie natuurlijk het paar uit winkel nummer 1.

Als we terugkomen gaan we de rest van de middag lekker zwemmen, want het weer is echt prachtig. De volgende dag zwemmen we ook heerlijk in het fijne zwembad. Onze laatste dag doen we weer iets actiever en bezoeken wij Lammington Nationaal Park. Deze dag begint alleen ontzettend dom. Als we wegrijden zit namelijk de stroomkabel nog in onze campervan. Gelukkig is alles nog heel, maar op zo’n moment schaam je je echt kapot, haha.

We rijden over een behoorlijk smalle en bochtige weg richting Lammington. Eenmaal aangekomen doen wij een wandeling naar een waterval die ons echt ontzettend tegenvalt. Als we terugkomen en het ook nog begint te regenen besluiten we het hierbij te laten.

Ziek zijn bij de Glass house mountains

Na wat relaxte dagen in Goldcoast laten wij onze fijne camping achter en rijden wij richting de Glass house mountains. Hier keken wij heel erg naar uit, omdat wij hoorden dat je hier wat leuke wandelingen kunt doen.

Helaas regent het enorm tijdens onze volle dag bij de Glass house mountains. En de regen is niet het enige probleem, Remco en ik zijn ook allebei ziek. We voelen ons zelfs zo beroerd dat we de hele dag in de camper liggen te slapen.

De volgende dag voelen we ons nauwelijks beter, maar het weer is wel wat beter. Omdat we toch nog wat willen zien van de omgeving bezoeken wij wat uitzichtpuntjes. Zo hoeven we geen wandelingen te doen, maar krijgen wij alsnog een indruk van het nationale park. De uitzichten zijn mooi, maar het is toch jammer dat we niet echt wat hebben kunnen doen.

Na een paar uitzichtpunten rijden wij door richting onze volgende bestemming: Noosa. Als we daar aankomen gaan we beide weer even liggen, want echt fit zijn we nog helemaal niet.

Glass house Mountains Australië

Noosa

Onze eerste dag in Noosa is het weer ontzettend slecht en daarom blijven wij op de camping. Gelukkig is het weer de tweede dag een stuk beter. Die dag doen wij de Coastal walk in het nationale park van Noosa.

Het parkeren is alleen echt een drama. De parkeerplekken bij het nationale park zijn allemaal stampvol en ook in het centrum van Noosa is geen plek te vinden. Totdat wij een parkeerplaats oprijden en wij ontzettend veel mazzel hebben dat iemand net weg rijdt. Omdat we in het centrum staan moeten we wel 1,5 kilometer extra lopen en door het tijdslimiet op de parkeerplaats lukt het ook niet om de hele wandeling te lopen. Daarom besluiten wij slechts een deel te doen.

De Coastal walk is mooi en we hebben wat prachtige uitzichten. Het doet ons echt heel veel denken aan Byron Bay en uitzichten die we op eerdere plekken al gezien hebben. We hebben het een beetje gehad met het feit dat we elke keer hetzelfde zien. Zo zonde eigenlijk, dat je gewoon niet meer echt geniet van een plek die echt wel mooi is.

Noosa Australië Coastal Walk

3 dagen naar Fraser Island

Na twee dagen in Noosa gaat onze wekker om 5:00 in de ochtend. Vandaag gaat namelijk onze drie daagse trip naar Fraser Island beginnen! Dit is een van de redenen om naar de oostkust van Australië te gaan, dus we hopen echt dat het aan onze verwachtingen gaat voldoen.

Om 6:30 komen wij aan bij het hoofdkantoor van Dropbear, de organisatie waarmee wij drie dagen lang Fraser Island (of eigenlijk K’gari) gaan verkennen. We ontmoeten hier Luke, onze gids voor de aankomende tijd. Als iedereen er is krijgen wij wat veiligheidsvideo’s te zien en daarna gaan we op pad!

In vier landcruisers rijden wij richting Rainbow Beach, waar nog een aantal mensen zich aansluiten bij de groep. In totaal zijn wij met 23, een mooi aantal. Vanaf Rainbow Beach rijden wij richting de ferry naar Fraser Island en voor we het weten rijden we niet meer op een gewone weg, maar op het strand. Zo gaaf!

Fraser Island is het grootste zandeiland ter wereld en er zijn geen verharde wegen. Zonder 4×4 kun je er niet komen. Wij doen een tour waarbij je zelf mag rijden, wel zo leuk. We bezoeken eerst onze camping, waar we lunchen en uitleg krijgen over dingo’s en dingostokken. Dingo’s lijken op honden, maar kunnen heel agressief zijn. Buiten de hekken van de camping moeten wij dan ook altijd een stok bij ons hebben, voor het geval dat.

De eerste dag mag ik gelijk rijden en dat is leuk en pittig tegelijk. Vooral de inlandtrack is behoorlijk heftig. We relaxen bij twee meren en voor we het weten gaat de zon al onder.

De tweede dag is een hele drukke en volle dag. We bezoeken meren, hebben prachtige uitzichten en relaxen bij de Champagne Pools. Fraser Island is echt een prachtig eiland en de groep begint ook steeds gezelliger te worden.

De derde dag staat vooral in het teken van terugrijden richting Noosa. Toch stonden er nog wat leuke dingen op de planning. En hoewel de weersvoorspellingen voor deze dag dramatisch slecht waren, hadden wij eigenlijk behoorlijke mazzel. Zo bezoeken wij met een heerlijk zonnetje het mooiste meer van Fraser Island; Lake Mackenzie. Daarna doen wij een prachtige wandeling bij een creek en hebben wij nog een laatste picknick. Uiteindelijk rijden wij weer over het strand terug, richting Rainbow Beach en Noosa.

Wij vonden Fraser Island echt geweldig. Vooral het rijden en het in een groep zijn was super leuk. We hebben veel leuke en gezellige mensen ontmoet en prachtige dingen gezien. Ik heb nu alleen heel kort verteld over onze drie dagen op K’gari (Fraser Island), maar zal er binnenkort nog een uitgebreide blog over schrijven!

Fraser Island
Lake Mackenzie Fraser Island

Zo, je hebt er even op moeten wachten, maar dit was dan onze roadtrip van Coffs Harbour richting het leuke Fraser Island. In onze volgende update vertel ik jullie alles over onze laatste weken in Australië, want het is alweer bijna tijd voor onze volgende bestemming. In de laatste weken bezoeken wij sowieso nog Whitsundays en rijden wij steeds meer richting het Noorden, om uiteindelijk af te sluiten in Cairns!

Heb jij de oostkust van Australië al eens bezocht?

Linda

Schrijver

Hallo! Ik ben Linda, 23 jaar en dol op reizen en schrijven. Naast leerkracht basisonderwijs ben ik degene die voornamelijk de blogs schrijft voor travellersoftheworld.nl.