Wereldreis update #10 | Roadtrippen van Adelaide naar Melbourne

by | Mar 8, 2019 | Wereldreis updates | 12 comments

Na een onderbreking van onze wereldreis zijn wij weer onderweg! Op 15 februari stapten wij in het vliegtuig richting Sydney en inmiddels zijn wij alweer ruim twee weken in het prachtige, relaxte Australië. Hoogtijd dus om alles te vertellen over ons avontuur down under. Van onze start in Sydney, tot aan onze roadtrip van Adelaide naar Melbourne.

Een lange vlucht

Het voelt heel gek en heel dubbel als wij op vrijdag 15 februari in het vliegtuig stappen. Onze tijd in Nederland ging veel te snel voorbij. Het was een verdrietige reden om terug te komen en de eerste week in Nederland stond ook vooral in het teken van afscheid nemen. Afscheid nemen van mijn lieve opa. Onze overige 1,5 week rustten wij heerlijk uit, spraken wij af met vrienden en waren wij gewoon even lekker thuis. Thuis is de plek waar je pas echt goed alle indrukken van de afgelopen maanden kan verwerken en thuis is ook de plek waar wij echt even uit konden rusten.

Toen wij op het vliegveld stonden voelden het afscheid ook anders. De vorige keer leek onze reis nog zo lang te gaan duren, maar nu waren wij al vier maand weg geweest en beseften wij dat de tijd vloog. Voor we het weten keren wij waarschijnlijk alweer terug naar Nederland. Maar goed, we vliegen dus naar Sydney. We hebben een overstap in een Chinese stad waarvan ik de naam niet kan uitspreken en moeten daar behoorlijk voor doorlopen. Het is letterlijk het ene vliegtuig in, het andere vliegtuig uit. 22,5 uur later landen wij in Sydney, waar wij met Uber naar onze Airbnb reizen.

We frissen ons op en vallen als een blok in slaap.

een lange vlucht naar Sydney, Australië, om onze wereldreis weer te hervatten

Op verkenning in Sydney

Onze eerste dag in Sydney is heerlijk, hoewel we overduidelijk een behoorlijke jetlag hebben. We worden namelijk allebei om 3:00 wakker en slapen daarna nauwelijks meer, maar goed. Het is 25 graden en we hebben een rustige ochtend. We lopen naar de supermarkt, regelen een simkaartje en lopen vervolgens richting het centrum (gekkenwerk, maar goed). Als we daar zijn sluiten wij ons aan bij een free walking tour.

De free walking tour is een fijne eerste kennismaking met Sydney. Onze gids vertelt wat dingen over de geschiedenis en we zien gelijk de mooiste en interessantste plekken van de stad. Na de tour slenteren wij nog wat rond rondom de Harbour bridge en the Opera House om vervolgens terug te gaan naar onze Airbnb. Wij zijn kapot en het is hoogtijd om te slapen.

Harbour Bridge in Sydney, Australië
Opera House in Sydney, Australië
Na wederom een korte nacht gaan we deze dag richting het strand. We pakken de bus naar Bondi Beach, het bekende strand uit een serie die ik eigenlijk niet ken. Bondi Beach is verrassend mooi. Het water is super helder blauw en het zand is wit, prachtig om te zien dus! Vanaf Bondi Beach lopen wij richting Bronte Beach, een fijne wandeling van 3,5 kilometer. Het weer was ook prachtig trouwens en ik was mijn zonnebrand vergeten. Mijn rug was zo extreem rood en dus behoorlijk pijnlijk. Gelijk een wijze les geleerd.
Bondi Beach sydney
Na onze fijne wandeling langs de kust gingen wij richting het centrum. Er waren namelijk wat dingen die wij heel graag nog wilden doen en zien. Zo wandelden wij door de botanische tuinen, waar vanaf je een prachtig uitzicht hebt op de twee iconen van Sydney: the barbour bridge en the Opera House.

Na de botanische tuinen is het al best laat en omdat wij moe zijn besluiten we snel iets te eten. Vervolgens gaan we terug naar onze Airbnb, waar we gelijk gaan slapen. Hoera voor de jetlag :p

Botanische tuinen, Sydney

Op naar het verrassende Adelaide

Na twee dagen in Sydney is het alweer tijd om door te reizen richting Adelaide. In Sydney komen wij waarschijnlijk later nog terug. Adelaide verrast ons behoorlijk. Het is een hele fijne, gezellige stad. Wij hadden totaal geen beeld bij Adelaide, maar de stad is oprecht best mooi en de sfeer is super. Ook hebben wij mazzel, er is namelijk een festival aan de gang, waardoor er overal straatartiesten optreden. Super leuk!

Onze eerste dag in Adelaide deden wij een free walking tour. In Sydney beviel dat goed, dus hier wilden wij het nog eens doen. Tijdens deze free walking tour werden wij verliefd op de stad. De gids kon zo enthousiast vertellen over haar stad, ze nam ons er helemaal in mee. Adelaide is gezellig en heeft echt leuke, fijne plekken. De dag erna hadden we eigenlijk een stranddag op de planning, maar in plaats daarvan gaan wij wederom het centrum in. We slenteren gewoon heerlijk rond, want dat is eigenlijk het leukste om te doen. We genieten ook van wat leuke optreden van de straatartiesten tijdens Adelaide Fringe. Aan het einde van de middag reizen wij richting Glenelg, het mooiste strand van Adelaide. Eerlijk gezegd vinden wij dit strand niet heel boeiend, maar goed.

Adelaide Australië

De roadtrip kan beginnen!

Na twee dagen in het fijne Adelaide halen wij onze camper op. In Nieuw-Zeeland kozen wij ervoor om te reizen met een tent en de auto, maar dit vonden wij niet altijd even succesvol. In Australië wilden wij graag reizen met een camper. Wij kozen voor een hightop bus, zodat ie lekker compact was, maar we er wel in konden staan. Tot nu toe bevalt dit geweldig goed!

Als we onze Appollo campervan hebben opgehaald rijden wij richting de Aldi. Hier doen wij wat inkopen en dan kan ons avontuur echt beginnen. Wij rijden richting Robe, een klein stadje langs de kust. Het is de bedoeling dat we de route langs de kust nemen, want dat is de snelste en mooiste route. Nu denkt maps.me daar kennelijk anders over en stuurde deze app ons door het binnenland. Hierdoor waren wij niet alleen twee uur langer onderweg, maar reden wij ook nog eens over een enorm saaie weg. Tja..

En toen wij dus ontdekten dat wij compleet verkeerd zaten kwam ik met het geniale idee om toch via een zijweggetje richting de kust te rijden. De weg begon verhard, dus het ging prima. Na ongeveer 10 kilometer werd de weg een gravelroad, waar wij dus met onze camper niet overheen mogen rijden (tenzij hij korter is dan 12 km en naar een campings gaat). We namen de gok, want zo erg was de weg niet. Tot hij 10 km verder veranderde in de slechtste weg die ik ooit gezien heb. De weg was een en al gaten kaas en wij moesten echt omkeren, dit kon onze campervan niet aan. Dus we gingen terug naar de hoofdweg en kwamen uiteindelijk om 6 uur aan op onze camping, in plaats van rond 3 uur.

Apollo campervan hitop

De eerste kangoeroes!

De volgende dag bekijken wij eerst Long Beach bij Robe. Dit is een prachtig strand om te zien en wij maken hier een korte wandeling. Daarna gaan wij richting de Obelisk, waar wij ook een hele mooie wandeling maken langs de kust.

Robe Long beach Australië
Robe obelisk Australië
Rond half twaalf rijden wij verder richting mount Gambier. Dit klinkt als een berg, maar is eigenlijk gewoon een stadje. We maken daar een stop bij de Blue Lake en de blowhole. De Blue Lake is echt enorm blauw en is een geweldige plek om even te lunchten!

Na deze twee stops rijden wij door naar onze camping bij de Grampians. Het is onze eerste gratis camping ooit en wij zijn heel erg benieuwd hoe ons dat bevalt. De enige faciliteiten daar waren een kraan waar regenwater uitkomt en een droptoilet. Het is ons honderd procent meegevallen. Op deze camping zagen wij ook gelijk onze eerste kangoeroes! Zo gaaf.

Kangoeroes op de camping in Australië

Hiken in de Grampians

De Grampians is een prachtig natuurgebied en wij nemen dan ook een volle dag de tijd om wat verschillende korte wandelingen te maken. We beginnen met een wandeling naar de MacKenzie Falls. Het is een prachtige waterval om te zien en ondanks de hitte is de klim naar boven op de terugweg goed te doen.

We wandelen verder nog richting het uitzichtpunt The Balconies en doen The Pinnacles hike. Die laatste is nog best pittig en aangezien het inmiddels 37 graden is, vonden wij deze wandeling niet echt ons ding. Maar goed, het uitzicht was wel echt prachtig mooi!

Omdat we de accu van onze camper willen opladen slapen wij nu op een andere camping, dit keer een met stroom. In de avond staat er ineens een enorme kangoeroe achter mij, ik schrik mij rot. Als wij onze camper uit gaan om onze tanden te poetsen in het donker zien wij dat onze hele camper en het toilet gebouw omsingeld wordt door minstens 20 kangoeroes. Het lijkt wel een soort hangplek voor die beesten. Stiekem was dat toch best eng.

Emoes en Koala’s

De volgende ochtend hebben wij een redelijk rustig dagje op de planning. We gaan namelijk rijden naar een camping vlakbij de start van de Great Ocean Road. Maar eerst maken wij nog een stop in Port Fairy. Port Fairy is niet heel bijzonder, maar per toeval zien wij in de haven wel een vrij grote rog zwemmen, super leuk!

Na Port Fairy rijden wij door richting het Tower Hill Wilflide Reserve, dit schijnt namelijk een goede plek te zijn om emoes en koala’s te spotten. Na de lunch doen wij een korte wandeling van een half uur. Lichtelijk teleurgesteld komen wij bij het einde. We hebben tijdens de wandeling 1 koala gezien, die zo hoog en ver zat dat je hem nauwelijks zag. Aan het einde zagen we dan toch een emoe. Hij liep een heel stuk met ons mee, gezellig. Toen we weer op de picknick plek aankwamen zagen we ineens nog een aantal emoes rondlopen. En toen we iedereen rondom een boom zagen staan wisten wij wel wat dat betekende; er zat een koala! En ja hoor, deze zat een stuk lager en kon je super goed zien. Wat gaaf! Koala’s zijn echt super mooie en bijzondere dieren om te zien. Ze slapen 20 uur per dag en wij hadden het geluk om een actieve koala te zien, die zelfs een stukje ging klimmen. Hoewel we de wandeling eigenlijk voor niks gedaan hadden, vonden wij het park zeker de moeite waard!

Aan het einde van de dag reden wij door richting Panmure, waar wij op een gratis camping plek sliepen, voor wij aan de Great Ocean Road zouden beginnen.

towerhill wildlife reserve Australië

De Great Ocean Road

Na een prima nacht op de camping stonden wij. Dit was de eerste bewolkte dag en echt warm was het ook niet. Maar goed, we gingen beginnen aan de Great Ocean Road, waar ik best naar uit gekeken had! We maakten eerst een stop bij Childers Cove, een plek wat niet echt staat aangegeven en waar ik per toeval over las. Er was helemaal niemand en het was prachtig. Het werd zelfs onze favoriete plek langs de Great Ocean Road. Daarna stopten wij nog bij heel veel verschillende punten, het was prachtig! Je hebt zoveel geweldige uitzichten over de ruige kust en de prachtige zee. Helaas bleef het bewolkt en waaide het behoorlijk.

Omdat we het koud kregen en eigenlijk best moe waren besloten wij wat punten te bewaren voor de dag erna en alvast naar de camping te rijden. Onze camping lag vlakbij de twaalf apostelen, de bekendste stop langs de Great Ocean Road. Wij wilden hier graag overnachten om de zonsondergang te bekijken. Hoewel de lucht opentrok en de zon kwam zodra wij op de camping aankwamen, was de zonsondergang helaas niet spectaculair. Het uitzicht wel en het gouden uurtje was natuurlijk ook prachtig!
Great Ocean Road 12 aposteles
De volgende dag rijden wij een stukje terug om de 12 apostelen nog eens te bekijken en om Lord Ard Gorge te bekijken. Het is een prachtige stop met een mooi strand en een aantal prachtige uitzichten. Daarna rijden wij door naar Apollo Bay, voor onze volgende overnachting. Onderweg stoppen we natuurlijk nog een aantal keer op een mooie plek.
De derde dag willen wij de Great Ocean Road uitrijden. Wij rijden eerst van Apollo Bay naar de Kenneth River, een goede plek om koala’s te spotten. Wij maken een hele wandeling en zien er wederom alleen één heel hoog en ver in de boom. Moe komen we terug bij de parkeerplaats en wat zien we daar uiteindelijk? Een koala, best dichtbij. Het lijkt een soort terugkerend iets te worden, haha. Ook zien we nog wat prachtige vogels.
vogels bij de Kenneth River Great Ocean Road
Koala bij de Kenneth River Great Ocean Road
Omdat het ineens 37 graden is, maken we niet zo heel veel stops meer. Het is veel te warm om te lang uit de airco te zijn. We stoppen daarom nog even in Lorne, bekijken nog wat stranden en duiken uiteindelijk in het zwembad, op de camping in Torquay, heerlijk!

Op naar Melbourne!

De Great Ocean Road was prachtig mooi en we hebben er echt van genoten. Toch was het tijd om deze natuurpracht weer even in te ruilen voor de stad. We rijden in de ochtend naar Melbourne, waar het 38 graden is. Omdat wij even een dagje rust willen brengen wij de rest van de dag door in het zwembad. De volgende keer zal ik verder vertellen over Melbourne!

Zo, deze update is iets langer geworden dan ik had bedacht, maar goed, we hebben ook alweer zoveel gezien en gedaan de afgelopen twee weken! Wij zijn weer volop aan het genieten en kijken enorm uit naar de rest van onze trip door Australië!

Ben jij al eens in Australië geweest?

Linda

Schrijver

Hallo! Ik ben Linda, 23 jaar en dol op reizen en schrijven. Naast leerkracht basisonderwijs ben ik degene die voornamelijk de blogs schrijft voor travellersoftheworld.nl.