Wereldreis update #1 | De reis is begonnen!

by | Oct 25, 2018 | Traveldiary, Wereldreis updates | 14 comments

Na weken lang aftellen en plannen maken was het ineens 7 oktober, de dag dat wij in het vliegtuig stapten naar Nieuw-Zeeland. Inmiddels zijn wij al ruim 2 weken op wereldreis, dus is het tijd voor een update over de afgelopen twee weken. Met vandaag iets over onze vlucht, relaxte dagen in Auckland, pech op de weg, het fijne Bays of Island en Coromandel.

Afscheid nemen & een lange vlucht

Op 7 oktober was het dan eindelijk zo ver: wij gaan op wereldreis! Wij vlogen pas om 20:50 en de uren daarvoor bestonden daarom vooral uit afscheid nemen. Een tijdje geleden hadden wij een afscheidsfeestje gevierd met onze vrienden, maar omdat wij iedereen daarna nog zagen, voelde dat natuurlijk niet echt als een afscheid. Na een bezoek aan mijn opa en oma reed ik samen met mijn ouders, broertje en zusje naar Remco. Met zijn zessen gingen wij naar het vliegveld toe.

Op het vliegveld stond ineens een groot deel van de vriendengroep! Wij hadden dat helemaal niet verwacht en hadden niks door. Super leuk! Na een kopje koffie (of voor mij eigenlijk chocomel) namen we afscheid van iedereen en checkten wij onze bagage in. Het voelde ineens heel gek, dat je weg gaat voor langere tijd en alles en iedereen een tijdje achterlaat. Het is gek dat je veel veranderingen ineens niet zult meemaken van dichtbij (vrienden die huizen kopen bijvoorbeeld).

Maar goed, we waren klaar voor vertrek! Doordat we eerst wat gingen drinken met onze vrienden en ouders, waren we precies op tijd bij de gate. Na slechts een paar minuten wachten mochten wij boarden: onze reis kon echt beginnen! De vlucht met KLM was prima, ik sliep veel en voor we het wisten stonden wij 12 uur later in Kuala Lumpur.

In Kuala Lumpur hadden wij nog een overstap van 8 uur. Die was wat minder prima, want er leek geen eind aan te komen. Wij hadden ervoor gekozen om op het vliegveld te blijven, maar er was weinig tot niks te doen. We liepen rondjes, zaten en gingen eten bij de Burger King. Na acht uur waren wij heel blij dat we eindelijk weer verder konden vliegen, dit keer met als bestemming Auckland.

De vlucht met Malaysia Airlines was wat moeizamer, het was ijskoud en ik kon maar niet slapen. De vlucht leek daarom behoorlijk lang te duren, maar goed na 10 uur kwamen we toch aan in Auckland. We gaan door de douane, pakken de skybus en lopen met onze veel te zware tassen richting de airbnb, waar we 4 nachten zullen blijven om lekker bij te komen.

schiphol vliegen wereldreis

Op ontdekking in Auckland

De dag van aankomst doen we niet veel meer. We maken kennis met Koi, onze airbnb host die woont in het appartement waar wij ook slapen. Verder koken we, springen we snel onder de douche en gaan we slapen. De volgende ochtend worden wij om 6 uur wakker; hallo jetlag.

Onze eerste volle dag besluiten we eerst het wijkje Parnell te verkennen. We hebben hier goede verhalen over gehoord. In de praktijk vonden wij dit niet super geweldig, maar de huisjes die er staan zijn zeker leuk om te zien. Na Parnell besloten wij dat het slim was om richting Mount Eden te lopen, dit was alleen behoorlijk ver. Na dik een uur kwamen wij er aan. Mount Eden is een slapende vulkaan. Van boven heb je uitzicht over Auckland en de omgeving ervan. Ik vond het zeker de moeite waard! Het uitzicht was super. Na Mount Eden pakten wij de bus terug en verkenden wij het gebied rondom de Skytower.

Parnell Auckland
Mount Eden Auckland
Auckland Nieuw-Zeeland

Onze tweede dag in Auckland zou het gaan regenen in de middag. Wij besloten daarom op tijd op te staan en gingen naar het nabij gelegen Waiheke Island. Het eiland ligt op 45 minuten varen van Auckland en staat bekend om de vele wijngaarden en de mooie stranden. Wij gingen mee met een hop on hop off bus om zoveel mogelijk te kunnen zien in een korte tijd. Dit was zeker gelukt en het was een leuke ochtend. Even leek het erop dat het gewoon droog zou blijven, maar na de lunch barstte het toch los en hield het niet meer op met regenen.

Waiheke Island Auckland
Waiheke Island Auckland Nieuw-Zeeland

Na Waheike Island hadden wij voor onze laatste dag in Auckland eigenlijk weinig plannen. Het zou slecht weer worden en we besloten vooral om de rest van onze reis door Nieuw-Zeeland nog even voor te bereiden. Omdat het ineens wel mooi weer was gingen wij nog op zoek naar een roze pad in Auckland, kochten wij een simkaartje en slenterden wij gewoon wat rond in het centrum.

De auto ophalen

Na drie dagen in Auckland was het eindelijk tijd om onze auto op te halen. Ik had er echt heel veel zin in, want het zou dan eindelijk echt beginnen! We gingen met de bus naar het vliegveld en daar werden wij opgehaald door een busje. Het busje bracht ons naar onze huurauto. Wij kregen een gele Honda Fit mee. Ik was er super blij mee, want ik hou stiekem wel van opvallende, gekke auto’s.

We rijden eerst wat rondjes op het industrieterrein om te oefenen met het links rijden. Het rijdt behoorlijk gek zo in het begin. Nadat het wat beter gaat rijden we naar The Warehouse om onze kampeerspullen in te slaan. Uiteindelijk kostte ons dat ruim twee uur, maar dan hebben we ook wel echt alles wat we nodig hebben!

Maar toen…

Nadat we wegreden bij The Warehouse werd ik echt heel blij, we reden echt over prachtige wegen met geweldige uitzichten. Op een gegeven moment begon de auto steeds meer te schokken. Wij dachten nog dat onze automaat misschien wat moeite had met het doorschakelen in de bergen. Even later verscheen er een oranje lampje in ons dashboard en verloren wij snelheid. In the middle of nowhere stonden wij langs de weg. Op google vonden wij dat dit de motorolie nog wel eens kon zijn. Achter ons stopte een Nieuw-Zeelander (kiwi) die vroeg wat er was. Hij keek naar ons oliepeil en zei dat die wel erg laag was. Het volgende tankstation was niet ver, dus die zouden we wel halen.

Zo gezegd, zo gedaan. Wij reden naar het tankstation en vulde onze olie bij. Het lampje ging uit toen wij wegreden, dus het zou wel goed zijn. Nog geen vijf minuten later sprong het lampje weer aan, schokte de auto een aantal keer en verloren wij opnieuw snelheid. Wij besloten AA te bellen (ANWB van Nieuw-Zeeland) en die kwamen er aan. Na een uur waren ze er dan eindelijk en testte de man de auto. Hij zei dat het klonk alsof er iets stuk ging en wij konden niet meer verder rijden. Zo kwam het dat onze auto op de sleepwagen ging en hij ons naar de camping bij Bay of Islands bracht. De garage was dicht, dus we moesten tot maandag wachten.

auto op de sleepwagen Nieuw-Zeeland

Na een slechte nacht in de tent (want het was maar 3 graden), besloten wij ook Hitch, het verhuurbedrijf, nog even te bellen. Wij baalden namelijk echt enorm dat wij na een dag gelijk al zoveel problemen hadden met de auto. Gelukkig pakten zij het heel goed op. Wij konden een nieuwe auto krijgen en die zouden ze gelijk die zondag nog brengen. De andere zouden ze dan zelf weer meeslepen.

Omdat het nog uren kon duren ontdekten wij Paihia en werkten wij de blog een beetje bij die dag. Verder relaxten wij wat op de camping, die zeker heel mooi is. Het ligt aan zee, met uitzicht op mooie groene heuvels. Verder lopen er vogelsoorten rond die ik nog nooit van mijn leven gezien heb.

Paihia Nieuw-Zeeland Bay of Islands

En toen, aan het einde van de middag, kwam eindelijk onze auto! Een grijze Mazda Demio. Helaas minder mooi, maar hij doet het wel. Dit is hem:

huurauto Nieuw-Zeeland

Op ontdekking in Bay of Islands

De volgende dagen staan in het teken van het ontdekken van Bay of Islands. Bay of Island is een baai vol met eilandjes met geweldige stranden en helder blauw water. We doen een boottocht waarbij we een behoorlijk stuk verkennen van Bay of Islands. We zien tijdens die boottocht ook een hele grote groep dolfijnen zwemmen, zo ontzettend gaaf! Verder wandelen we naar een mooi uitzichtpunt op een prachtig eiland. Ik wist niet dat Nieuw-Zeeland zoveel mooie stranden had, alsof we in de tropen zijn!

Bay of Islands Nieuw-Zeeland
Wilde dolfijnen Bay of Islands

We besluiten ook een dag naar Cape Reinga te gaan, het uiterste noorden van Nieuw-Zeeland. Op dat punt komen twee verschillende zeeën samen. Eerst denken wij dat het puur om een vuurtoren ging en daarom twijfelden wij ook of wij deze lange rit wel wilden maken, maar Cape Reinga is zoveel meer dan dat. Je kunt er prachtige hikes maken en de uitzichten zijn echt adembenemend.

Cape Reinga Nieuw-Zeeland
Cape Reinga
Ninenty Miles beach Nieuw-Zeeland

Op onze laatste dag in Bay of Islands bezochten wij nog twee verschillende watervallen en pakten wij de ferry naar het stadje Russell. Daarna was het tijd om Bay of Islands achter te laten en door te reizen naar onze volgende bestemming.

Via Auckland naar Coromandel

We hadden een lange rit voor de boeg richting Coromandel. Je komt sowieso langs Auckland, maar wij moesten hier ook verplicht een stop maken bij het verhuurbedrijf van onze auto, want ja, er was weer iets mis. In Nieuw-Zeeland heb je een VTNZ sticker op je ruit en die is geldig tot een bepaalde datum. Die van ons was geldig tot 02-11-2018, handig als je de auto huurt tot 6 december.

Na een stop in Auckland rijden wij door naar Coromandel. De wegen worden steeds bergachtiger en steeds mooier en mooier. Het is echt prachtig en we genieten volop van de uitzichten!

Ineens volop zomer

In Coromandel zijn wij een volle dag, in plaats van de geplande twee. We zien veel stranden en bossen, maar dat hebben we in Bay of Islands ook al gezien. Op de een of andere manier hadden wij Coromandel daarom na een dag wel gezien. In Coromandel sloeg wel het weer compleet om, van best fris ging het naar behoorlijk warm, dus de korte broek kon eindelijk aan! Wij verkenden in de warmte eerst hot water beach, waar je je eigen spa kunt graven op het strand. Het water wat daar omhoog komt is echt heet en wij vonden het zelfs zo heet dat wij er snel klaar mee waren. Met voeten die behoorlijk verbrand aan voelden raakten wij nog in de praat met een vriendelijke Kiwi. Daarna rijden we door naar Cathedral Cove, de bekendste bezienswaardigheid van Coromandel. Prachtig is het daar zeker!

Cathedral Cove Coromandel Nieuw-Zeeland

Dit waren de eerste 2 weken in Nieuw-Zeeland, over ongeveer 2 weken probeer ik opnieuw een update te schrijven. We hebben bijna nergens Wifi dus het lukt niet altijd om iets online te zetten. Na Coromandel reizen we in ieder geval door naar Hobbiton, Rotorua en hopen wij de Tongariro Crossing te kunnen lopen.

Hieronder eerst nog wat random reisfeitjes:

Aantal auto’s: 2
Aantal afgelegde kilometers: 1.046
Aantal plaatsen: 4
Aantal campings: 2 (en 1 airbnb)
Favoriete camping: Waitangi Holiday park
Favoriete activiteit: de boottocht waarbij we wilde dolfijnen hebben gezien in Bay of Islands
Grootste tegenvaller: nog niet echt iets eigenlijk, Russell vond ik niet zo boeiend, maar verder is Nieuw-Zeeland prachtig!
Grootste meevaller: Cape Reinga, wat had ik daar graag wat langer willen zijn!

Zo, hopelijk tot snel met een nieuwe update over onze wereldreis!

Ben jij al eens in Nieuw-Zeeland geweest?

Linda

Schrijver

Hallo! Ik ben Linda, 23 jaar en dol op reizen en schrijven. Naast leerkracht basisonderwijs ben ik degene die voornamelijk de blogs schrijft voor travellersoftheworld.nl.