Vliegen met Ukraine Airlines: doen of niet?

by | Nov 24, 2017 | Backpacken, Reviews, Voorbereidingen | 20 comments

Vliegen met Ukraine Airlines; het is goedkoop, maar is het nou wel zo comfortabel? Na veel wisselende verhalen namen wij de proef op de som en vlogen wij van Amsterdam naar Beijing met Ukraine International Airlines. Vandaag vertel ik alles over onze ervaring en geef ik antwoord op de vraag: zou ik wel of niet in een vliegtuig van Ukraine Airlines stappen?

Vliegen met Ukraine Airlines 

Vliegen met Ukraine Airlines is ontzettend goedkoop. De vluchten zijn zo goedkoop omdat er nog gevlogen wordt met oude vliegtuigen. Je levert daardoor op verschillende gebieden in op luxe, maar dit kan je heel veel geld besparen.  Zo betaalden wij voor een retour Amsterdam – Beijing slechts €370,- (midden in het hoogseizoen). Op internet lees je veel wisselende reacties, sommige betalen liever €100,- meer voor een andere maatschappij en weer anderen vinden het gewoon prima. Bij welke groep ik hoor vertel ik je vandaag. Ik zal alles vertellen over het vliegtuig, het comfort, de service, het eten en drinken, de overstap en het entertainment aan boord van het vliegtuig. Benieuwd? Lees dan snel verder!

Vliegen met Ukraine Airlines

Het vliegtuig 

Zoals ik al eerder zei vlieg je bij Ukraine Airlines met vliegtuigen van ongeveer 25 jaar oud. Ze zijn dus niet luxe en hebben nog niet de nieuwste snufjes. Van Amsterdam naar Kiev zaten wij in een vliegtuig met een 3-3 indeling. Van Kiev naar Beijing had je bij het raam maar twee stoelen naast elkaar en had je een 2-4-2 indeling. Op sommige plekken had je volgens mij wel 3-4-3, maar dit weet ik niet 100% zeker. Zelf vind ik 2 stoelen naast elkaar altijd heel fijn, want daardoor heb je geen onbekende naast je die je moet storen als jij naar de wc moet. Of een onbekende die jou steeds moet storen. Onderstaande foto is gemaakt in het vliegtuig van Amsterdam naar Kiev.

Het vliegtuig van Ukraine Airlines

Het comfort 

Tijdens een lange vliegreis is comfort erg belangrijk. Je moet lang in het vliegtuig zitten en dan wil je niet met je knieën in je nek zitten. Op korte vluchten gaat dat nog, maar als je 15 uur vliegt is dat gewoon 10x niks. Bij Ukraine Airlines heb je niet echt heel veel beenruimte (zie foto). Je benen zitten bijna tegen de stoel voor je aan. Nu ben ik 1.73, dus als je wat langer bent zit je echt met je knieën tegen de stoel van degene voor je aan. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat mensen liever iets meer betalen voor iets meer beenruimte. Maar verklaar me voor gek; ik heb dus geen seconde last gehad van het feit dat ik niet heel veel ruimte had. Ik zorg altijd dat er niets onder de stoel voor me ligt, zo kan ik mijn benen strekken en merk ik nauwelijks iets van de weinige ruimte.

De stoelen zitten verder echt prima. Ze zitten niet anders dan die van een duurdere maatschappij. De stoelen zijn zacht, maar niet te zacht. Wat ik ten slotte meereken bij comfort is de temperatuur in het vliegtuig. Toen wij naar Maleisië gingen met British Airways heb ik het zo koud gehad dat ik het vliegen vreselijk vond. Ik was constant aan het bevriezen en kon daardoor niet slapen. Bij Ukraine Airlines had ik hier geen last van, het was eerder wat aan de warme kant dan aan de koude kant. Op de terugweg heb ik zelfs niks meegrekegen van de vlucht, nog voor het opstijgen sliep ik en bij de landing in Kiev werd ik wakker. Heerlijk!

Oh, en nog iets: je krijgt ook een deken. Dat vind ik zelf toch altijd wel fijn bij zo’n lange vlucht.

Beenruimte bij Ukraine Airlines

De service bij Ukraine Airlines 

Bij de service kijk ik vooral naar de vriendelijkheid van het personeel. En hoewel ik de outfits echt heel lelijk vond was het personeel wel super vriendelijk. Ukraine Airlines werkt samen met KLM dus in Amsterdam was het grondpersoneel gewoon van KLM. Deze spraken natuurlijk goed Nederlands en Engels. In het vliegtuig was er wel personeel van Ukraine Airlines zelf. Er werd door het personeel Engels en Oekraïens gesproken. Toen we van Kiev naar Beijing vlogen werden dingen ook in het Chinees omgeroepen. In Beijing sprak het grondpersoneel ook prima Engels.
In het vliegtuig was het alleen heel lastig om het Engels te volgen. Ze spreken het prima, maar het accent is echt onmogelijk. 9 van de 10 keer heb je dus geen idee wat er omgeroepen wordt.

Het bagage inchecken vond ik wat minder soepel gaan. Dit kwam vooral omdat op Schiphol de check in voor bagage pas 2 uur van te voren open ging en wij er al 3,5 uur van te voren stonden (in verband met mogelijke drukte). Gelukkig vlogen wij op een onmenselijk tijdstip en was het bij de douane niet druk, maar anders hadden wij gewoon een probleem. Ik denk dat als we op een ander tijdstip vlogen dat de bali dan ook wel eerder open zou gaan, anders mist iedereen zijn vlucht. Bij het inchecken van de bagage op het vliegveld van Beijing waren wij gewoon extreem vroeg. Er waren wel meerdere rijen open dus het ging best snel. Het alarm ging alleen af bij Remco’s backpack dus hij moest hem er twee keer door laten gaan. Er kwam totaal geen uitleg dus dat was een beetje vaag, maar goed, de backpack mocht mee en wij konden verder.

Over het algemeen heb ik weinig aan te merken op de service. De verstaanbaarheid mag beter, maar een accent veranderen is nogal onmogelijk. Bij British Airways had ik soms ook geen idee wat er wordt omgeroepen en ook als KLM iets omroept in het Nederlands versta je het soms slecht. De bagage incheckbalie had wel wat eerder open gemogen.

Eten en drinken 

Vliegtuig eten, tja, je moet er van houden. Vliegtuig eten is nooit echt geweldig en echt lekker zal ik het ook nooit noemen. Bij Ukraine Airlines vond ik het eten gewoon helemaal prima. Op de vlucht van Amsterdam naar Kiev kregen wij niks, maar dit is een vlucht van 3 uur en je vliegt nou eenmaal met een budget maatschappij. Van Kiev naar Beijing kregen wij een diner, waarbij je kon kiezen uit een gerecht met kip of een gerecht met vis. Ook kregen we ontbijt, waarbij je kon kiezen voor een omelet of een Engels ontbijt. Ik vond het eten echt prima smaken. Het blijft vliegtuigvoedsel, maar ik kreeg het goed weg. Snacks krijg je niet tussendoor, wat bij duurdere maatschappijen wel zo is. Wij hadden zelf ook eten meegenomen, ik heb daar weinig van gegeten omdat je in principe gewoon genoeg krijgt.

Qua drinken was ik heel erg te spreken. Ze kwamen regelmatig langs en je kon gewoon kiezen uit dezelfde dingen als met elke andere maatschappij; appelsap, jus, tomatensap, fris, water, koffie, thee etc. Wat ik heel goed vond is dat er bij de wc’s ook pakken drinken stonden zodat je zelf kon pakken. Toen ik dit ontdekte was het meeste wel op, maar goed. Ook kregen wij op onze vlucht heen een fles water van ruim een halve liter. Zo fijn! Tijdens het vliegen krijg ik altijd zoveel dorst en zo’n klein bekertje water helpt voor een seconde, een flesje is gewoon de uitkomst. Ik vond dit best wel luxe eigenlijk en had dit niet verwacht.

De overstap op Kiev

Als je met Ukraine Airlines vliegt stap je over op Kiev. Kiev heeft een vrij klein vliegveld, dus echt een lange overstap heb je hier niet nodig. Op de heenweg hadden wij een overstap van ruim een uur, vrij kort, maar genoeg op een vliegveld als Kiev. Wij stapten het vliegtuig uit en kwamen gelijk uit bij de douane om naar het volgende vliegtuig te gaan. Alles is daar duidelijk aangegeven. Er stonden zelfs mensen om ons de goede kant op te wijzen. Door de douane waren wij heel snel. Zodra je hier doorheen bent ben je aweer bij de gates. Ook dit gaat makkelijk. Wij konden op de heenweg gelijk boarden voor de volgende vlucht, op de terugweg moesten wij ongeveer een half uur wachten. Maar ook dat is prima te doen.

Overstappen op Kiev is dus prima. Ik zou er wel voor zorgen dat je een korte overstap hebt, want als je er uren moet zitten wordt het wel een beetje saai. Er is namelijk helemaal niks, op een paar winkels en wat eet- en drinkgelegenheden na. In Ukraine heb je trouwens geen euro’s, maar op het vliegveld kan je hier wel mee betalen. 

Als je de vlucht in één keer geboekt hebt word je ruimbagage trouwens in één keer doorgestuurd naar je eindbestemming en hoef je hier in Kiev niks mee te doen, wel zo makkelijk!

Entertainment in het vliegtuig 

Hier kan ik heel kort over zijn: dit is er niet. Bij de meeste maatschappijen heb je een scherm in de stoel voor je. Op dat schermpje kun je spelletjes spelen, muziek luisteren, boeken lezen en films en series kijken. Ideaal tijdens een lange vlucht; een paar films en je bent er. Bij Ukraine Airlines heb je geen scherm of überhaupt enige vorm van entertaining. Ik had zelf mijn tablet mee voor als ik mij verveelde. Een prima oplossing. Verder heb ik veel geslapen in het vliegtuig, gekke selfies gemaak met Remco en gewoon lekker gekletst. De tijd vloog voorbij en voor we het wisten waren wij op onze eindbestemming. Ik vond het dus prima te doen zonder entertainment.

Je krijgt trouwens wel oordopjes, deze kun je in de leuning van de stoel doen en dan kun je muziek luisteren. Ik vond het niet echt geweldige muziek.

Vliegen met Ukraine Airlines

Vliegen met Ukraine Airlines: doen of niet? 

Het is tijd om antwoord te geven op de vraag die ik in het begin stelde. Zou ik het vliegen met Ukraine Airlines aanraden en zo nog een keer gaan? Of betaal ik de volgende keer liever wat meer? Allereerst ligt dat er bij mij heel erg aan hoeveel meer ik moet betalen voor een andere maatschappij en voor welke dat dan is. Is Aeroflot €100,- duurder? Dan zou ik gewoon lekker met Ukraine Airlines vliegen. Is Qatar €100,- duurder? Dan zou ik denk ik wel voor Qatar kiezen, puur omdat dat een van de beste maatschappijen ter wereld is. Voor meer dan €100,- verschil zou ik trouwens niet eens twijfelen en altijd voor Ukraine Airlines kiezen.

Ik zou zo nog eens met Ukraine Airlines vliegen omdat het mij gewoon 100% is meegevallen. Ja, je hebt minder beenruimte en ja je hebt geen entertainmentsysteem. Maar je hebt gewoon een prima vliegtuig en je bespaart er zoveel geld mee. Vliegen is maar een paar uur van je reis en het geld dat je daarmee kan besparen kan je lekker uitgeven aan leuke dingen op reis. Het is ook niet zo dat een goedkope maatschappij spontaan neerstort. Ik bedoel ook maar, hoe vaak is Ukraine Airlines in het nieuws gekomen hier? Nou volgens mij bijna nooit. Dat is in de vliegwereld over het algemeen heel goed. Vliegen blijft saai en in mijn ogen iets wat gewoon noodzakelijk is, ongeacht maatschappij.

Dus doen of niet doen? Ik zeg doen! Je overleeft het wel en weet je hoeveel leuke dingen je kan doen met het bespaarde geld?

Zou jij met Ukraine Airlines vliegen? 

Linda

Linda

Schrijver

Hallo! Ik ben Linda, 22 jaar en dol op reizen en schrijven. Naast leerkracht basisonderwijs ben ik degene die voornamelijk de blogs schrijft voor travellersoftheworld.nl.

Reis je met me mee?

Volg ons op

Follows
Follow