Traveldiary Praag #2: de oude stad en mooie uitzichten

by | Feb 15, 2017 | Citytrip, Europa, Traveldiary, Tsjechië | 4 comments

Morgen vertrekken wij naar Italië, waar wij in negen dagen Bologna, Venetië en Verona zullen ontdekken. Ik hoef je natuurlijk niet te vertellen dat ik er echt heel veel zin in heb en er ontzettend naar uit kijk. Maar vandaag is het eerst even tijd voor een terugblik op onze laatste trip, die eigenlijk nog niet zo lang terug was; onze citytrip naar Praag.

Het is tijd voor een tweede traveldiary (met super veel foto’s). In het vorige deel nam ik je mee naar onze moeizame, onhandige start en het weerzien met Praag. In dit deel neem ik je mee naar onze eerste twee volle dagen in de stad die beide in het teken stonden van kou en heel veel genieten!

Oude stadsplein

Na een ontbijt in ons hotel, die ons echt prima beviel, besloten wij lekker de stad in te gaan. Met de metro gingen we richting het centrum. Ons plan was om het oude stadsplein en de omgeving te ontdekken en bekijken. Toen we bij de metro uitstapten zijn we gewoon gaan lopen. We waren in de oude stad, maar hadden geen idee hoe we bij het plein moesten komen. En dat was maar goed ook. Want wat kwamen wij ontzettend veel mooie plekken tegen. Overal om ons heen stonden prachtige gebouwen en zo nu en dan kwamen wij een kerstmarkt tegen. We volgden onze ogen door gewoon om ons heen te kijken en  vervolgens naar het mooiste plekje te lopen. Wij waren in sommige straten bijna alleen en ontdekten ook gelijk dat wij de vorige keer eigenlijk heel weinig van Praag hadden gezien.

oude stad Praag traveldiary
Praag traveldiary

Na een flinke dwaaltocht door het oude centrum kwamen wij per toeval toch uit op het oude stadsplein. We bekeken de kerstmarkt, bezochten een prachtig gebouw van binnen en keken gewoon onze ogen uit. We hadden dit plein al eens eerder gezien, maar dat maakte het niet minder mooi.

oude stadsplein Praag
kerstmarkt Praag traveldiary

De tourist trap van Praag

Wij weken even af van het plein en liepen een stukje door de grote winkelstraat met veel te dure winkels. De gebouwen daar zijn wederom prachtig. Ondertussen hielden wij de tijd heel goed in de gaten, want wij wilden nu toch wel eens de astronomische klok in werking zien. Tijdens ons vorige bezoek hadden wij dit niet gedaan en stiekem waren wij best nieuwsgierig. Precies voor het hele uur stonden wij er, dus na een minuut begon ‘de show’. Ik had heel weinig verwacht, maar ik heb me echt rot gelachen. Er zijn dus toeristen van over de hele wereld die komen kijken naar de klok, waar allemaal dingen naar buiten komen. En het duurt twee seconde. Je ziet nauwelijks iets. Het is zowat leuker om er met je rug naar toe te gaan staan zodat je de reacties van mensen ziet. Iedereen kijkt echt gelijk van; is dit het nou? Dat was namelijk ook mijn gedachte, wat een tourist trap is dit zeg. Hier hoef je dus niet op de wachten.

klok Praag

De karelsbrug en de Joodse wijk

Wij merkten dat we best snel door de stad heen gingen en besloten dat we deze dag echt niet meer gingen doen dan de kant van het centrum met het oude plein. Anders hadden we de aankomende dagen echt even niks te doen. Niet handig. Na een warme chocolademelk in een super random café gingen wij naar de Karelsbrug. Wij liepen de brug over, hij is echt prachtig, maar ZO ontzettend druk. Ja echt heel erg druk, daarom moest ik zo wel met hoofdletters schrijven. In de zomer was het druk, maar in de winter ook gewoon nog steeds. We liepen tot het einde, om vervolgens om te keren en terug te lopen. Ik wilde nog naar een ander punt, zodat ik de brug goed kon zien. Een goed idee, want eigenlijk is de brug het mooiste vanaf een afstandje.

karelsbrug Praag traveldiary
Praag karelsbrug

Na wat foto’s van de brug besloten wij de Joodse wijk te bezoeken. De vorige keer hebben wij dit maar heel kort gedaan en was het niet noemenswaardig wat wij hebben gezien. Wij liepen wat rond en dat was eigenlijk alles wat wij deden. De synagoge van de vorige keer konden wij niet vinden en voor alle bekende dingen is de entree wat mij betreft echt te duur. Zo boeiend leek het me wat dat betreft ook weer niet.

In de avond bekeken wij het oude stadsplein in het donker. Daarna was het tijd voor avondeten. Ik ga je gelijk verklappen dat ik echt heel diep moest nadenken over wat we hier hebben gegeten. Echt indruk heeft het niet gemaakt, maar wij aten Vietnamees. Het was super rustig in het restaurant, maar wat er zat aan mensen was natuurlijk Nederlands (ze zitten ook echt overal).

Geweldig uitzicht over Praag

De volgende dag gingen wij weer lekker op stap. Dit keer zouden wij de kant van de burcht ontdekken. Wij startten onze dag met een korte wandeling richting het Letna park. Vanaf daar zou je namelijk een prachtig uitzicht hebben over Praag. En ja, het was echt prachtig. Dit uitzicht is echt een must dus wandel een stukje omhoog en geniet. Ik denk dat het vooral in de zomer mooi is, omdat het omliggende park dan ook heel mooi is.

Na ons uitzicht werd het weer helaas wat minder, af en toe schuilden wij, maar het bleef slecht.

uitzicht over Praag vanaf Letna
Praag letna

De burcht

Vanaf het park zijn we naar de burcht gelopen. Het was kerstavond en in Praag is dat een belangrijke dag. Dat betekend dat er al heel veel dicht is en alle horeca stampvol zit. Bij de burcht was dan ook het grootste deel dicht. Ons maakte dit niets uit, want wij hadden alles al eens van binnen bezocht. De st. Vitius en het gouden straatje waren gratis toegankelijk, dat was een mooie meevaller. Wij bezochten wat kon van binnen, liepen rond over de kerstmarkt en schuilde voor de regen.

burcht praag

Daarna werd het weer onze ogen volgen, want wat hadden wij eigenlijk weinig gezien van dit stuk van Praag. Van het ene mooie stukje liepen wij richting het andere mooie stukje. En wij besloten dat het heel goed was dat we Praag nog eens bezochten, wat is het mooi! En er zijn ook wel degelijk plekken met nauwelijks toeristen. Na een wandeling kwamen wij uit bij het klooster, vanaf daar heb je wederom een prachtig uitzicht over Praag. En het leuke is, als je de weg naar beneden volgt heb je ondertussen constant een mooi uitzicht over de straat.

Praag uitzicht traveldiary

Onderweg naar beneden kwamen wij een heel leuk, klein, betaalbaar kroegje tegen, hier dronk ik chocomel en Remco bier. Een lunch kon ook niet ontbreken. Remco at een heerlijke panini en ik was eigenwijs, nam niks en wilde op de kerstmarkt nog wat halen.

Toen we na een tijdje het kroegje verlieten en wij snel richting de kerstmarkt gingen bleek die dicht te zijn. Ja, de kerstmarkten zijn dicht op de dag van kerstavond. Logisch. Een beetje teleurgesteld liepen wij in een heel snel tempo door naar het paladium om bij de Burger King iets te halen, verder was er namelijk niks open… En de Burger King en ik zijn niet echt beste vrienden.

Tijd voor pizza

Na mijn verlate lunch was het al donker, maar nog geen tijd om te eten. Wij besloten om even naar ons hotel te gaan, omdat we zin hadden in wat ontspanning. Ook was het echt wel even fijn om op te warmen, want het was ijskoud. Na onze chill sessie in het hotel gingen wij terug naar het centrum, waar wij gereserveerd hadden in een pizzeria. De pizza was immens (echt eng groot), maar helaas een beetje smakeloos. Toch hebben we prima gegeten, alleen hoop ik dat de pizza’s in Italië een stuk beter zijn straks.

Na onze pizza zijn we gelijk naar het hotel terug gegaan, het was een mooie dag geweest en we waren moe. Tijd dus om lekker te gaan slapen en op te laden voor de volgende dag; eerste kerstdag. In de volgende traveldiary neem ik je natuurlijk mee naar deze dag, maar ook naar tweede kerstdag, vervelende kaartjes voor het ov en onze terugreis, so stay tuned!

Ben jij al eens in Praag geweest?

Linda

Schrijver

Hallo! Ik ben Linda, 21 jaar en dol op reizen en schrijven. Naast juf in spé ben ik degene die voornamelijk de blogs schrijft voor travellersoftheworld.nl.