Traveldiary China #3: Het prachtige Zhangjiajie en tegenvallend Xi’an

by | Aug 15, 2017 | Azië, China, Traveldiary | 8 comments

Inmiddels zitten we alweer drie weken in China. Met nog een halve week in het vooruitzicht is het tijd voor onze derde en een na laatste traveldiary! De vorige keer nam ik jullie mee naar de rijstvelden vlakbij Guilin, naar het oude Fenghuang en naar onze reis richting Zhangjiajie. Vandaag neem ik jullie mee naar onze dagen rondom de beroemde Avatar bergen en reizen we door naar Xi’an, waarmee het laatste deel van de reis toch echt is begonnen.

Dinsdag

We staan redelijk vroeg op om de dag te beginnen met een ontbijtje bij ons hotel. Het restaurant van ons hotel Red apple inn is eigenlijk gewoon een garage, maar goed, er is niks anders in de buurt, dus veel keuze heb je niet. Het ontbijt was echt niet ons ding, we kregen hele rare zoete broodjes en rijst in heet water. Dit was ons eerste en laatste Chinese ontbijt, ik werd er misselijk van.

Na het ontbijt kregen we een kaart met een hele uitgebreide uitleg van Amy, de eigenaresse van ons hotel. Vervolgens gingen we op pad. Het park ligt op 10 minuten lopen van ons hotel, dus we zijn er zo. We kopen twee entree tickets, wat nog best een investering is. 1 ticket kost 248 yuan, dit is ongeveer €31,50. Je mag hiervoor gelukkig wel vier dagen het park in. Ook de shuttlebusjes in het park zijn inbegrepen. Irritant genoeg moet je om boven te komen of flink wandelen of de veel te dure kabelbaan pakken. Voor alleen omhoog betaal je al 72 yuan, ongeveer €9,-

Het eerste plan was om omhoog te wandelen bij Yangjiajie, het deel van het park waar wij vlakbij verbleven. Na één trap vonden we dit een heel slecht idee en legden wij ons erbij neer dat de kabelbaan belachelijk duur was en deden we even lui. In een paar minuten stonden we boven en kon de wandeling beginnen. Probleem 1 ontstond gelijk want elke kaart in het park is anders. Onze kaart was ook anders. Dus het was allemaal heel onduidelijk waar we heen moesten. Uiteindelijk kwamen we wel uit bij een mooi uitzichtpunt.

uitzichtpunt Yangjiajie Zhangjiajie China traveldiary

Na het uitzichtpunt pakten wij de shuttle bus richting het bekendste deel van het park; namelijk die van de avatar bergen. Ons was getipt om veel verder te gaan met de bus zodat we in een heel rustig deel zouden starten. Op de kaart was dit pad dichtbij de bus, in het echt was dit dus echt heel ver. Dus na het idee dat het pad niet bestond of dat we er stomweg gewoon voorbij zijn gelopen vonden we het ineens. We volgden het pad en rustig was het inderdaad! We hadden een paar uitzichten helemaal voor onszelf, super.

Het rustige stuk was relatief kort dus al snel stonden wij tussen 100 Chinezen foto’s te maken van prachtige uitzichtpunten. Ik merkte dat ik het mooi vond, maar dat het niet zo was al Yangshuo. Doordat Zhangjiajie zo druk is kan je veel minder genieten, ook wandel je vooral van uitzichtpunt naar uitzichtpunt.

Zhangjiajie avatar traveldiary China
Avatar mountain Zhangjiajie traveldiary China

Toen we het hele pad af gewandeld hadden kwamen we uit bij een KFC. Ja serieus, die hebben ze dus. Natuurlijk gingen wij er niet naar binnen en hebben wij gewoon de bus terug gepakt naar ons deel van het park. Daar besloten we naar beneden te lopen, onderweg zouden we nog wat mooie uitzichtpunten tegenkomen. Dit viel wat tegen want alles was begroeid en dicht, ook begon het te rommelen en betrok het flink. Na 2,5 uur kwamen wij beneden en net op dat moment barstte het los. Toen wij de bus in stapte begon het echt te gieten. Bij de ingang hebben we een uur geschuild, want ook onze paraplu’s hielden ons niet droog. Ik heb denk ik nog nooit zoveel regen gezien in een uur tijd, alles stond helemaal blank.

We kwamen laat terug in ons hotel en aten wat in het restaurant voor we gingen slapen.

Woensdag

Woensdag namen we geen ontbijt bij het hotel en gingen we na een uitleg voor onze route van vandaag gelijk weg. We zouden vandaag naar Tianzi mountain gaan. Eerst naar twee niet toeristische delen en daarna naar het populaire deel, wat evengoed de moeite waard zou zijn.

We namen de kabelbaan omhoog en pakten de bus richting onze eerste stop. De chauffeur zette ons op de goede plek af en volgens Amy zou daar dan een pad beginnen naar een paar hele mooie, rustige uitzichten. Ik weet niet waar dat pad had moeten zitten en dat weet ik nog steeds niet, maar wij hadden na een half uur zoeken iets van laat maar. Wij pakten de bus naar het drukke punt en besloten de route andersom te doen. Eerst maar even iets wat makkelijk te vinden is.
In dit deel is dus een Mac, het is dus echt zo vies gericht op toeristen. Wat zonde. Wij liepen een route en kwamen langs hele mooie uitzichten. Dachten wij gisteren dat het druk was, bleek het daar relatief gezien rustig te zijn. Hier moest je soms tien minuten in de rij staan om bij het uitzichtpunt te kunnen kijken. Het was proppen en duwen. Het was wel echt heel mooi en wij vonden de uitzichten mooier dan die van gisteren, maar de irritaties liepen iets te hoog op.

Zhangjiajie Tianzi mountain uitzichtpunt China traveldiary

Nadat we alles gezien hadden liepen we naar bus waar de rij immens was. Waar komen al die mensen toch vandaan? Na een half uur wachten mochten wij eindelijk de bus in en lieten wij ons afzetten bij een kort wandelpad naar een uitzichtpunt. Hier zou het rustig zijn. Gelukkig was dit pad wel te vinden en rustig was het zeker! Wij hadden twee hele mooie punten helemaal voor onszelf. Kijk, dat was wat wij wilden.

Zhangjiajie uitzicht tianzi mountain China traveldiary

Het punt dat we niet konden vinden besloten wij over te slaan omdat de uitzichten, hoe mooi ook, toch een beetje op elkaar gaan lijken en we het eigenlijk wel gezien hadden. We gingen met de bus terug en met de kabelbaan naar beneden. In de kabelbaan maakte ik kennis met een wesp die mij in mijn kont stak. Super fijn.

In de avond aten we weer wat bij ons hotel en pakten wij alvast wat spullen, de volgende dag gingen we weer verplaatsen!

Donderdag

We sliepen iets langer uit en sloegen wederom het ontbijt in het hotel over. Vervolgens lieten wij onze bagage naar ons volgende hostel opsturen zodat wij nog even in het park konden lopen. Wij kozen er dit keer voor om beneden te wandelen en volgden het pad de golden whip stream. Een heel leuk pad waar het rustig is en je heel veel aapjes tegenkomt. Het was vooral leuk omdat ik hier eindelijk met mijn ND filters aan de slag kon, had ik ze toch niet voor niks mee.

Na een deel van de golden whip stream gevolgd te hebben gingen we het park uit en namen we de bus naar Zhangjiajie stad. Daar zouden wij nog twee nachten verblijven.

Golden whip stream Zhangjiajie traveldiary China

Toen we in ons nieuwe hostel kwamen was onze bagage er al en was het ook tijd om iets te eten. Chinees eten is niet helemaal ons ding dus wij besloten te zondigen bij de gele M. Hiervoor hebben wij serieus de bus gepakt en ik heb er echt even van genoten. Omdat we nog even rustig ons ijsje wilde eten lieten wij de bus terug voor onze neus wegrijden, want die zou toch nog wel gaan. Nou mooi niet, wij hebben de laatste bus voor ons weg laten rijden. We besloten 45 minuten terug te lopen en zijn daarna gaan slapen in ons wederom keiharde bed.

Vrijdag

Vandaag willen we Tianmen mountain bezoeken. Tianmen mountain is een bekende berg met glasswalks en allemaal kliffen waar je langs kan wandelen. Je kunt het bereiken door een van de langste kabelbanen ter wereld te gebruiken. De prijs stond ons tegen want je betaalde al ruim 250 yuan (ruim €31,-) en eenmaal boven moest je voor alles nog extra betalen. Waar betaal je dan die belachelijke entree voor? Maar goed, wij pakten de bus heen en toen wij buiten stonden keken we om ons heen. Het was vrij mistig. Gisteren kon je de bergen heel goed zien, nu zag je niks. We besloten niet te gaan, want overal lazen we dat je echt met helder weer moet gaan, anders zie je niks en dat is zonde. We lassen een relax dag in, waar we allebei ook wel aan toe zijn. We lopen wat winkeltjes in en uit, zitten in een parkje en bewerken onze foto’s. In de avond stappen wij een chinees restaurantje binnen wat ook echt Chinees is. Van gratis thee tot de grote verrassing wat er op je bord komt. Tja, echt smakelijk was het helaas niet.

Zaterdag

Vandaag stonden we vroeg op, want we zouden per trein vertrekken naar Xi’an. De treinreis zou 15 uur duren en we hadden een hard seat. Om 10:28 zou de trein vertrekken en om 9:20 kwamen wij op het station. Bij binnenkomst ging het al mis, er werd omgeroepen dat we vertraging hadden. Hoe lang het zou duren wist niemand. Er werden tijdens het wachten steeds meer vertragingen omgeroepen en sommige duurde wel zes uur. Na een tijdje werd onze nieuwe vertrektijd bekend: 13:45 . Fijn, 3 uur en 17 minuten vertraging. Wij baalden want we hadden een hotel voor de nacht geboekt en zouden nu in plaats van om 2:20 om half zes aankomen. Wij hadden graag wat meer slaaptijd gehad. Maar goed, we besloten de drie uur door te brengen in de VIP lounge zodat we beschikking hadden tot internet, stroom en hele fijne stoelen. Toen we daar zaten veranderde onze tijd opnieuw. 15:10. Op dat moment kon ik wel even janken, we moesten nog zo lang in de trein en dan zat je een beetje te niksen op een station. Maar goed, we hadden geen keuze. Steeds meer treinen vertrokken gelukkig, dus dat gaf hoop. Natuurlijk kreeg onze trein opnieuw een nieuwe vertrektijd 15:53. Deze tijd klopte gelukkig en dit was de tijd dat we vertrokken richting Xi’an. In plaats van een dagtrein was het nu een nachttrein. We hadden geen bedden, maar stoelen en heel comfortabel was het niet. Uiteindelijk is het me meegevallen, ik heb goed geslapen en de tijd is voorbij gevlogen. Voor we het wisten stonden we in Xi’an.

Zondag

Rond 6:30 kwamen we aan in Xi’an. Met een super goedkope taxi (nog geen €2,-) lieten wij onszelf naar het hostel brengen. We checkten in en onze kamer was natuurlijk al lang klaar, want ja, we hadden voor de nacht geboekt die al lang voorbij was. De kamer was prima, het bed was wederom een beetje hard, maar goed we zijn niet anders gewend. We besloten nog even een paar uurtjes te liggen, we hadden toch weinig op de planning staan voor die dag.

Toen we wakker werden zijn we gelijk door gegaan richting het terracotta leger. De reden om een bezoek te brengen aan Xi’an. Het terracotta leger werd niet zo heel lang geleden per ongeluk ontdekt door boeren. Het was een heel leger dat op het graf gebouwd is van een Chinese keizer, om hem te beschermen na zijn dood. Alle mensen die eraan mee hebben gewerkt zijn vermoord en liggen er ook onder begraven. Hetzelfde geldt voor zijn vrouw en kinderen. Zo kan niemand het ooit namaken. De vijanden en tegenstanders van de keizer hebben veel gesloopt en tot op de dag van vandaag wordt er nog veel gerestaureerd. Klinkt allemaal best interessant en indrukwekkend, maar ik vroeg me af of dit niet een neppe tourist trap was. Je betaald 150 yuan (€18,90) om naar drie loodsen te kijken. In 1 loods is het goed verlicht en kun je alles goed zien, in de andere is het pik donker. Om de loodsen heen is het een groot circus. Overal vind je alleen maar Amerikaanse eettentjes (Mac enz.) en winkeltjes om je troep te verkopen. Het voelde helemaal niet echt of bijzonder, maar als een grote oplichterij, vooral voor dat geld.

Na vijf minuten hadden wij het gezien en besloten wij een broodje te halen bij de Subway, daar waren we gewoon aan toe; aan goed lekker brood.

Terracotte leger Xi'an traveldiary China

Maandag

Vandaag hadden we nog een volle dag in Xi’an voor we door zouden reizen richting Pingyao. Om 22:53 zouden we de nachttrein pakken. We sliepen een klein beetje uit want we hadden ingeschat dat we voor Xi’an niet heel veel tijd meer nodig zouden hebben. Vervolgens zijn we naar de moslimwijk gegaan. Op zich best grappig, maar er rijden te veel auto’s en scooters, waar je na een tijdje helemaal gek van wordt. Na de moslimwijk lopen we langs de bell- en drumtower. We gaan er niet in, want wederom vragen ze er belachelijk veel geld voor. Daar zijn we wel klaar mee, die hoge entreeprijzen voor echt werkelijk waar alles. Dan maar naar de stadsmuur, we wilde er overheen fietsen, dat scheen namelijk leuk te zijn. Opnieuw vroegen ze een belachelijk hoge entree en dan heb je nog geen fiets. Wij vonden het het geld niet waard en haalden alvast onze treintickets op. Vervolgens gingen we terug naar het centrum en was het al bijna tijd om te eten. We aten echt super simpel, haalde onze tassen op en gingen richting het station. Het station van Xi’an is het onduidelijkste station tot nu toe, maar alsnog hebben we snel door waar we straks moeten zijn. De wachtruimtes zijn echter heel klein dus we gaan ergens op de grond zitten. Al snel voelen we ons een bezienswaardigheid, iedereen staart ons aan. Sommige ook gewoon heel lang en ongegeneerd. We verplaatsen ons en gaan ergens anders zitten waar de blikken misschien wat minder zijn. ‘Onopvallend’ worden we gefilmd en het wordt nu toch wel even irritant. De eerste twee weken konden we het hebben en was het nog grappig en leuk. Maar nu denk je echt alsjeblief zeg, wij zijn ook gewoon maar mensen. Terug staren werkt soms wel, dan ineens draaien ze zich even om.

In de trein zaten wij gelukkig bij normale Chinezen die het helemaal niet zo bijzonder vonden om met twee blanke toeristen in de trein te zitten. In de slaapgedeeltes bij de hard sleepers heb je een lange coupe met steeds hokjes van 6  bedden. Wij hadden de onderste en de bovenste. Hard sleeper betekent in dit geval onmogelijk om in slaap te vallen omdat de bedden zo klein, smal en keihard zijn dat je geen houding kunt vinden. Ik kon me niet bewegen, lag bijna tegen het plafond aan en alles deed pijn. Na 4 uur wakker liggen ging ik mijn bed uit en heb ik op een stoel verder proberen te slapen. Dit ging echt beter. Over onze aankomst in Pingyao lees je de volgende keer meer!

De foto hieronder weergeeft perfect wat wij dachten over Xi’an en over de nachttrein….

Xi'an traveldiary China

Random weekfeitjes

Aantal vliegtuigen: 0 (totaal: 2)
Aantal treinen: 2 (totaal : 3)
Aantal bussen: 2 (totaal: 14)
Aantal verschillende accommodaties: 3 (totaal: 9)
Aantal harde bedden: 4 (totaal: 6)
Beste accommodatie: Red apple inn bij Zhangjiajie nationaal park.
Slechtste accommodatie: Lastige, we sliepen het slechtst in de nachttrein, maar dat is eigenlijk geen accommodatie
Lekkerste eten: Subway (schaamt zich wel een beetje, maar ja)
Slechtste eten: Iets met bloemkool en rijst.
Hoogtepunt: De mooie uitzichten van Zhangjiajie.
Grootste tegenvaller: Het terracotta leger en de stad Xi’an. Het is niet echt onze stad. De nachttrein viel me ook tegen.
Grootste meevaller: Dat er ook nog rustige plekken waren bij Zhangjiajie.

Dit was onze derde week in het mooie China. Af en toe zijn we een beetje China moe, want het is wel een heel bijzonder en apart land, wat soms ook vermoeiend en vervelend kan zijn. De entree prijzen en het aanstaren beginnen wij vooral heel vervelend te vinden. We vermaken ons nog steeds prima en hoewel ik uitkijk naar mijn eigen zachte bed vind ik het ook jammer dat we nog maar een halve week hebben. Bij onze volgende traveldiary neem ik jullie mee naar Pingyao en onze laatste dagen in Beijing. So stay tuned!

Linda

Schrijver

Hallo! Ik ben Linda, 22 jaar en dol op reizen en schrijven. Naast leerkracht basisonderwijs ben ik degene die voornamelijk de blogs schrijft voor travellersoftheworld.nl.