Traveldiary China #2: prachtige rijstvelden en door naar Fenghuang

by | Aug 10, 2017 | Azië, China, Traveldiary | 8 comments

Het is alweer tijd voor onze tweede traveldiary! De vorige keer nam ik jullie mee naar onze eerste kennismaking met China, waarbij we naar Beijing en Yangshuo gingen. Vandaag neem ik jullie mee naar onze tweede week, waarbij wij nog even in Yangshuo bleven, Fenghuang bezochten en doorreisden naar Zhangjiajie. Benieuwd? Lees dan snel verder!

De vorige keer gaf ik een dag cadeau en schreef ik over dinsdag t/m dinsdag, deze traveldiary zal lopen van woensdag t/m maandag. Hij zal dus iets korter zijn. Door het trage internet is ie wel wat laat online, sorry!

Woensdag

Vandaag wilden wij opnieuw Yangshuo op de fiets verkennen. Dit keer hadden we van te voren een route bedacht en fietsten wij langs de Yulong rivier. Het plan was om vervolgens helemaal terug te gaan per bamboe boot. Op de Li-rivier is dit heel populair maar zijn alle boten gemotoriseerd en helemaal niet origineel meer. Op de Yulong rivier heb je nog de echte boten. De fietsroute bracht ons langs prachtig landschappen. We hadden zowel zicht op de rivier als op het platteland van Yangshuo. Soms waren mensen aan het werk en zo nu en dan kwamen wij een waterbuffel tegen. Uiteindelijk hebben wij helemaal niet ver gefietst, want je maakt zoveel stops voor een foto, er is ook zoveel moois! Dit is ook precies de reden dat ik zo verliefd ben geworden op dit stukje China… Het is rustig en prachtig mooi, je kan echt genieten van de mooie natuur en wat zien van het dagelijkse leven van de locals.

Yangshuo fietsen in China traveldiary

Na een tijdje kwamen we uit bij een plek waar je de boot op kon. Wij lieten onze fietsen terug brengen en stapten op het bamboebootje. Er was verder helemaal niemand dus het was prachtig mooi. Het water in de rivier is wel nog heel erg bruin, dit komt door de recente overstromingen in het gebied. Prachtig was het alsnog. Af en toe kwam er een klein watervalletje wat het nog even leuker maakte. Helaas was het zo voorbij. Op internet lazen wij over tochtjes van 2,5 uur, maar wij stonden na 25 minuten weer langs de kant. Onze fietsen waren daar ook. Met een beetje een teleurgesteld en opgelicht gevoel fietsten wij terug richting ons hotel. Het was prachtig, maar voelde gewoon zo kort, vooral omdat het best duur was.

Varen Yangshuo boot Yulong rivier China traveldiary

Donderdag

Vandaag stonden wij iets later op want we hadden eigenlijk heel weinig plannen. We zouden reizen naar Guilin maar hadden daar eigenlijk niet echt iets wat we nog wilden zien. Remco was trouwens ook zijn stem kwijt, lekker rustig 😉.

Met de bus vertrokken wij richting Guilin, waar wij wederom in het Wada hostel verbleven. In Yangshuo beviel die namelijk zo goed. Die in Guilin is overigens de nummer 2 qua medium hostels van heel Azië en de nummer 7 ter wereld. Goed was het zeker!

Maar goed, eenmaal op het busstation stapte ik uit de bus en schoot het in mijn rug. Nadat elke beweging pijn deed hebben we de taxi maar genomen naar ons hostel. Na aankomst zijn we even gaan liggen om wat te relaxen. Vervolgens gingen we naar het grote winkelcentrum, hadden we een late lunch en gingen we op zoek naar een bank die onze pas accepteerde. Na vier verschillende lukte dat gelukkig.

In de avond bleven we in het hostel, want het begon flink te regenen en te onweren. Ook voelde we ons beiden niet echt op ons best.

Vrijdag

Vandaag gingen wij mee met een tour van ons hostel richting de Longji rijstvelden. De tour was een Do It Yourself tour, dus we kregen een suggestie mee als route en werden gehaald en gebracht. We hadden een groep van 8, waarvan 1 Braziliaan, 2 Nederlands sprekende Belgen en 5 Nederlanders. Heel leuk ook voor de Braziliaan. Na een hele lange busrit van bijna drie uur kwamen wij aan. Onze chauffeur zei dat we beter met de kabelbaan omhoog konden gaan zodat we tijd hadden voor alle uitzichtpunten. Daarmee luisterden we niet naar de route die we hadden meegekregen als suggestie, maar goed zo moeilijk kon het niet zijn om de weg te vinden. Fout gedacht. Eenmaal boven was alles super onduidelijk. Het bord was heel anders dan ons kaartje en verder stonden nergens routes aangegeven. De groep was heel gezellig dus we bleven een beetje bij elkaar. Onder de Nederlanders zat een jongen die eigenlijk Chinees was, maar zelfs als hij de weg vroeg in het Chinees aan de locals hadden ze geen idee waar we heen moesten. We zijn op een heel rustig tempo maar gewoon naar beneden gaan lopen. De uitzichten waren prachtig, maar ik heb me constant verdwaald gevoeld. Ook had ik een beetje spijt dat ik niet gewoon de route van ons hostel ben gaan volgen, waarschijnlijk kwamen we dan wel bij alle punten uit. Maar goed, ik heb evengoed genoten want het was er prachtig mooi. Wijze les van vandaag? Luister niet naar random chauffeurs als je eigenlijk een ander idee had.

In de avond aten wij nog wat in ons hostel samen met 3 andere van de groep. We hadden een hele gezellige avond daar!

Longji rijstvelden Dazhai Guilin China traveldiary

Zaterdag

Zaterdagochtend vertrokken wij richting het busstation en lieten wij de regio van Guilin met een beetje pijn in ons hart achter. Dit gebied is zo fijn, leuk, mooi en relaxed. We hebben het er zo leuk gehad, ik had me er denk ik zo nog een paar dagen kunnen vermaken. Maar goed, het was tijd om door te reizen naar Fenghuang. Het meisje uit ons hostel had heel verbaasd gevraagd: hebben jullie nog geen tickets? Dus een beetje bang dat het niet zou lukken gingen we  naar het station. Daar bleek al heel snel dat er nog zat plek vrij was. Op het busstation ontmoetten wij twee Canadezen jongens en een Duits meisje waarmee we even praten. Zij halen vervolgens ontbijt en wij gaan alvast naar de bus.

Na een busrit van ruim 7,5 uur komen we aan in Fenghuang. De buschauffeur wil ons alleen niet afzetten bij het station in het centrum, dus moeten we een taxi nemen. We delen deze met een Frans stel en worden random ergens gedropt. We moeten nog tien minuten lopen, maar ons hostel zit flink verstopt. Gelukkig komt de eigenaar ons ineens tegemoet lopen en zo vinden we ons hostel. In het hostel bleken ook het Duitse meisje en de twee Canadezen te zitten, dus we besloten met zijn vijven iets te gaan eten. Met behulp van google translate voorkwamen we dat we kippenhersenen aten en hadden we een hele gezellige avond.

Fenghuang is wel apart. Wij maakten kennis met het kleine oude stadje in het donker. Het werd prachtig verlicht maar je ziet hier dingen die we nog niet eerder gezien hadden. Dieren werden op straat geslacht voor restaurants en er lagen complete kippenkoppen klaar om gegeten te worden.

Zondag

Na een gezellige avond werden we wakker in ons keiharde bed. We zouden vandaag Fenghuang gaan verkennen. Na een ontbijtje bij de supermarkt gingen we het centrum in. Fenghuang is mooi, maar heel klein. Veel dingen lijken ook op elkaar dus na twee uurtjes hebben we eigenlijk het centrum wel gezien. We gaan terug naar ons hotel en zoeken alvast dingen uit over Zhangjiajie, onze volgende bestemming. We boekten ons hotel voor daar, relaxten wat en regelden ook gelijk maar alvast ons busticket.

Fenghuang China Traveldiary

Na een stop van twee uurtjes lunchten we weer wat bij de supermarkt. Daarna zijn we heel rustig nog meer van de stad gaan verkennen. Toen we echt alles gezien hadden gingen we terug naar het hotel om nog even te relaxen. Ook fijn. Rondom het blauwe uurtje gingen we naar buiten om nog wat foto’s te maken van de stad in het donker. Na wat foto’s zijn we even heel slecht naar de KFC gegaan. Even geen Chinees voer.

Fenghuang in het donker

Maandag

Vroeg in de ochtend lieten wij Fenghuang achter en gingen we richting het busstation. De man van ons hostel was heel behulpzaam en liep met ons mee naar de bushalte waar we de bus moesten pakken richting het busstation. Het ging allemaal heel soepel en voor we het wisten zaten we in de wachtruimte op het busstation. Daar kwamen wij het Franse stel weer tegen, zij moesten in dezelfde bus.

Bij Zhangjiajie stad stapten wij uit de bus. De eigenaresse van ons hotel in deze omgeving had ons goed uitgelegd hoe we het beste bij het hotel moesten komen. Wij wilden niet overnachten in de stad, maar vlakbij het nationaal park. Vanaf het busstation pakten wij een andere bus, die zou stoppen op 500 meter van ons hotel. Prima dus. De bus weg was heel hobbelig dus mijn rugpijn kwam weer terug. Heel fijn. Vooral toen we ineens ergens anders gedropt werden en nog 2,5 km moesten lopen. We liepen eerst verkeerd en ik voelde me best slap aangezien ik bijna niks gegeten had en het al 16 uur was. Ook ons water was bijna op. We zijn uiteindelijk een bank binnengelopen waarbij we een man troffen die Engels sprak. Hij heeft voor ons het hotel gebeld en uiteindelijk kwam de man van de eigenaresse ons ophalen. Heel fijn!

De vrouw spreek heel goed Engels, wat in deze regio vrij bijzonder is. Ook is ze heel vriendelijk en behulpzaam. Ons hotel ligt op 10 minuten lopen van een hele rustige entree af, wat ook heel fijn is. Bij aankomst was het helaas al te laat om echt nog iets te doen, dus wij aten wat bij ons hotel en gingen lekker foto’s bewerken en slapen.

Random weekfeitjes

Aantal vliegtuigen: 0 (totaal: 2)
Aantal treinen: 0 (totaal : 1)
Aantal bussen: 7 (totaal: 12)
Aantal verschillende accommodaties: 4 (totaal: 6)
Beste accommodatie: Wada hostel Guilin
Slechtste accommodatie: B612 inn @Sophia (de kamer, de service was heel goed)
Lekkerste eten: Sweet and sour pork
Slechtste eten: Niet echt een bepaald gerecht, maar we zijn het Chinese eten soms goed zat.
Hoogtepunt: fietsen door Yangshuo.
Grootste tegenvaller: Fenghuang, was wel leuk, maar niet zoals verwacht.
Grootste meevaller: Dat we ons overal heel goed kunnen redden met Engels.

Dit was onze tweede week in China. Het was een week waarin we ons iets vaker verplaatsten en wederom weer veel leuke dingen hebben gezien. Volgende week neem ik jullie mee naar Zhangjiajie, waarbij we de bekende Avatar mountains zullen ontdekken. Ook reizen we door richting Xi’an, waarmee het ergens voelt alsof onze reis een beetje richting het einde komt. Maar we hebben nog anderhalve week, gelukkig!

Linda

Schrijver

Hallo! Ik ben Linda, 22 jaar en dol op reizen en schrijven. Naast leerkracht basisonderwijs ben ik degene die voornamelijk de blogs schrijft voor travellersoftheworld.nl.