Traveldiary China #1: Beijing, de Chinese muur en het mooie Yangshuo

by | Aug 2, 2017 | Azië, China, Traveldiary | 12 comments

De tijd vliegt voorbij als je plezier hebt en inmiddels zijn wij alweer een week op reis. Tijd voor een update dus! Onze eerste week in China was een hele mooie waarin we kennismaakten met Beijing en de prachtige natuur rondom Yangshuo. Vandaag neem ik je mee naar deze mooie week.

Dinsdag

Onze reis startte al heel vroeg, want in de nacht van maandag op dinsdag bracht mijn broertje ons richting Schiphol. Om 5:30 zouden wij vliegen en om 2:30 waren wij op Schiphol. Wij vlogen met Ukrain International Airlines, wat ons uiteindelijk heel erg mee is gevallen.  Na een tijdje wachten voor het inchecken van onze bagage waren wij zo door de douane heen en stonden wij bij onze gate. Bij onze overstap in Kiev hoefden wij überhaupt niet te wachten, ideaal. We kregen genoeg drinken en ook het eten was best oké. Het blijft natuurlijk vliegtuigvoedsel.

vliegen Oekraïne airlines naar China

Woensdag

Na een lange vlucht kwamen wij om 1:00 aan op het vliegveld van Beijing. Wij hadden van te voren in Nederland een pick-up geregeld voor ons hotel. Deze kwam natuurlijk niet, dus na drie keer overal zoeken en flink rondlopen besloten wij gewoon met de taxi te gaan. Wij hadden van te voren iets geregeld omdat we midden in de nacht aankwamen en bang waren dat er geen taxi’s waren, echter stond het helemaal vol met taxi’s. Onze pick-up  chauffeur had zich verslapen trouwens.

Na een hele korte nacht in ons fijne hostel besloten wij na het ontbijt de Hutongs van Beijing te ontdekken. Hier vind je hele leuke straatjes wat goed past bij het beeld dat je van China hebt. Wij vonden het heel leuk om de verschillende straatjes door te lopen en gewoon lekker rustig aan te doen. Na de Hutongs bezochten wij de Confucius tempel, wat ook heel leuk was om te bezoeken.

Hutongs Beijing China

In de avond aten we bij de Mac want we waren moe en wilden gewoon slapen (iets met een jetlag). Meteen hadden we spijt want wat was het vies daar bij de Mac. Ik verwacht geen culinair hoogstandje, maar dit was echt vies.

Donderdag

Onze tweede volle dag stonden wij vroeg op en zaten we om 7:30 al aan het ontbijt. Vandaag gaan we namelijk de verboden stad bezoeken. Het is er vaak heel druk en de rijen zijn super lang, dus wij wilde er rond openingstijd zijn (8:30). Natuurlijk was dit plan heel ambitieus, maar om 9:15 kwamen wij aan bij de verbodenstad. Wij hadden gelezen dat de rij dan rustig nderhalf uur lang kon zijn en werden al bang. Maar na een kwartier stonden wij binnen. We hebben een paar uur rond gelopen in de verboden stad, het was echt prachtig! Voor sommige mensen waren wij overigens meer een bezienswaardigheid, dan de verboden stad zelf.

Van te voren wist ik niet zo goed wat ik met moest voorstellen bij de verboden stad, maar het heeft al mijn verwachtingen overtroffen. Wat was het mooi en groot zeg!

Na ons bezoek aan de verboden stad wilden wij nog even naar het Tiananmenpein gaan, oftewel het plein van de Hemelse vrede. Wij hadden alleen al veel gelopen en waren speciaal voor het plein terug gelopen, bleek het dat je er vanaf de kant waar wij liepen niet op kon komen. Weer omlopen zagen wij echt niet zitten, dus een beetje gefrustreerd gingen wij naar het treinstation om onze treintickets alvast op te halen. Daarna gingen we gewoon terug naar ons hostel. Dat plein komt de volgende keer wel weer.

In de avond aten wij dumplings bij mr. Shi, dit schijnt een van de beste restaurants te zijn van heel China om dumplings te eten. Lekker waren ze zeker.

mr. Shi dumplings Beijing China

Vrijdag

Vandaag was de dag waar ik heel lang naar uitkeek; we gingen de Chinese muur beklimmen! Dit is toch wel echt een droom en ik was ontzettend bang dat het nou net deze dag slecht weer zou worden. Maar het tegenovergestelde gebeurde: het was de warmste dag tot zover, super blauwe lucht en heel helder weer. Wij gingen met een tour van ons hostel naar Gubeikou, een stuk van de muur dat nog niet gerestaureerd is en nog volledig in originele staat is. Heel gaaf, maar een hele pittige klim!

Het was 7.8 kilometer klimmen en klauteren in de hitte, op weg naar Jinshaling West. We hadden prachtige uitzichten en ik besloot; hier kom ik nog eens terug. Wat is de Chinese muur prachtig om te zien! Ik ben een beetje verliefd. De omgeving is zo mooi en de muur zo bijzonder. Het was zwaar, maar het was het helemaal waard.

Rond zeven uur waren we terug in Beijing, we aten wat en maakten onze tassen klaar voor vertrek. Morgen reizen we door naar Guilin.

Zaterdag

We staan vroeg op en pakken gelijk de metro naar het station. In China wordt aangeraden om minimaal 1 uur voor vertrek aanwezig te zijn op het station. Nu waren wij nog nooit met de trein geweest in China en kunnen wij geen Chinees verstaan en lezen, dus ik wilde er eerder zijn. Uiteindelijk lukte dit natuurlijk niet en waren wij precies een uur van te voren op het station. Als je aankomt is alles in het Chinees en heb je echt zoiets van waar moet ik ooit heen!? Wij lieten ons treinkaartje zien aan iemand en die wees ons gelijk naar het station. Dan ben je daar en moet je inchecken en door de security heen. Maar waar? Weer lieten wij ons kaartje zien en werden wij heel goed geholpen door een jongen. Deze jongen wachtte zelfs op ons na de security om ons verder de weg te wijzen. Chinezen zijn echt ontzettend vriendelijk en behulpzaam, ook als ze je helemaal niet begrijpen!

Maar goed, zo kwam het dus dat wij in vijf minuten in de goede wachtkamer zaten. We kletsten nog wat met een Peruaans meisje en uiteindelijk kon onze treinreis van bijna elf uur beginnen. De hoge snelheidstrein is een hele mooie, ruime trein en het was super comfortabel. Ondanks dat de rit heel lang was, was het prima uit te houden.

Na een lange treinrit kwamen wij aan in Guilin. Guilin ligt 2000 kilometer zuidelijker en is echt veel warmer, dat merk je gelijk, ook in de avond. Wij hadden van te voren een hostel geboekt en toen we incheckte hadden we gelijk spijt: dit is het slechtste en meest ranzige hostel waar wij ooit zijn verbleven.  Ga nooit naar How flowers youth hostel, tenzij je van schimmels houdt en graag slaapt op een plank.

Zondag

Na een hele slechte nacht werden we wakker en hadden we overal pijn. Gelukkig was dit hostel maar voor 1 nacht, want vandaag zouden we naar Yangshuo gaan. We gingen eerst ontbijten, want dat zat bij het hostel. Ook het ontbijt was echt heel vies. Alles wat warm moest zijn was koud en andersom. Snel besloten we om weg te gaan uit die puinzooi en om richting Yangshuo te gaan.

Eenmaal in Yangshuo kwamen we aan in een prachtig mooi hostel wat wel echt heel schoon en netjes is. De mensen zijn vriendelijk en behulpzaam en spreken ook heel goed Engels. We deden vandaag rustig aan en verkenden op ons gemak de stad en een leuk parkje in de stad.

Yangshuo China

Maandag

Vandaag huurden wij voor €2,- fietsen voor de hele dag. Als je in Yangshuo bent wil je namelijk de prachtige natuur ontdekken en dat kan het beste door te fietsen. Wij wilden fietsen naar Xingping maar konden de route niet vinden. Uiteindelijk bleek dit plan ook wel heel ambitieus. Dus na een uur chagrijnig rondfietsen gaven we het op en zijn we richting moon hill gefietst. Bij moon hill kun je met behulp van 800 traptreden omhoog klimmen naar een uitzichtpunt. Klinkt leuk, maar is vooral extreem zwaar. Heel veel hitte waren wij nog niet gewend, maar het was de hele dag 38 graden. De gevoelstemperatuur lag zelfs rond de 47 graden! Je kan je voorstellen dat wij heel veel tijd nodig hadden voor deze 800 treden. Eenmaal boven heb je een heel mooi uitzicht op de omgeving van Yangshuo en is het de klim best waard!

moonhill China Yangshuo

Terug beneden waren we helemaal kapot en besloten wij terug te fietsen richting het hostel. Het was zo warm dat we ons beide helemaal een beetje raar voelde. Wij hebben onze fietsen ingeleverd, appels gegeten en in de airco op onze kamer niks gedaan. Heel fijn was dat.

Dinsdag

Vandaag gingen we wel echt naar Xingping, maar niet met de fiets, maar met de bus. Nadat we bij het verkeerde busstation stonden kwamen we uiteindelijk bij de goede. (Nadat er wel een Chinees op mijn been rochelde, bedankt nog daarvoor) Als je aankomt op het busstation staan er allemaal Chinese vrouwen die een bestemming roepen. Hier moet je op reageren en dan word je naar de bus gebracht. Je tickets koop je bij dat vrouwtje zodra de bus gaat rijden.

In Xinping aangekomen zijn we eerst naar het uitzichtpunt gegaan van het 20 yuan bankbiljet. Natuurlijk maakten wij even een hele standaardfoto waarnaar wij onze weg vervolgden. Op het internet had ik een route gezien van in totaal 12 kilometer die wij wilden lopen. De route liep langs de rivier en kwam langs een aantal dingen die we graag wilden zien. Toen we op de helft waren moesten we met de ferry over en zocht Remco de vervolgroute op. Dat stuk bleek alleen echter 15 kilometer te zijn. Mooi niet dat we dat nog in de hitte gaan lopen. Wij besloten een stukje er van te doen, zodat we alleen nog het mooie uitzichtpunt konden zien. De route was prachtig, maar super zwaar en het was bloedheet. Na 3 kilometer zijn we omgekeerd en zijn we terug gelopen naar het punt waar ze je met liefde terug brengen naar Xingping. Eenmaal terug was het te laat voor het uitzichtpunt en waren wij daar ook echt veel te moe en oververhit voor. Wij pakten de bus terug naar Yangshuo, aten daar wat en eindigden onze dag in onze hotelkamer.

Het was prachtig, maar ontzettend vermoeiend.

Remco Xingping China Yangshuo

Lekkerste eten: Dumplings
Slechtste eten: Mac Donalds
Hoogtepunt: de Chinese muur
Grootste tegenvaller: de rochel op mijn been en ons slechte hostel
Grootste meevaller: de mensen, ze zijn heel leuk en vriendelijk! Ook is China helemaal niet zo lastig te bereizen als dat we dachten.

Dit was onze eerste week in China. We hebben veel gezien en tot nu toe vind ik China echt een geweldig land. Volgende week neem ik jullie mee naar nog een dag Yanshuo en zullen wij doorreizen naar Guilin, de rijstvelden en Fenghuang.

Linda

Schrijver

Hallo! Ik ben Linda, 21 jaar en dol op reizen en schrijven. Naast juf in spé ben ik degene die voornamelijk de blogs schrijft voor travellersoftheworld.nl.