Waarom ik nooit ga scooter rijden op reis

by | Jun 5, 2017 | Azië, Backpacken, Lijstjes, Voorbereidingen | 54 comments

Met de wind door je haren en het gevoel van vrijheid verken je een nieuw stukje van de wereld. Je ziet prachtige natuur en komt soms kilometers lang niemand tegen. Gaan en staan waar je wilt en puur genieten. Dat is het gevoel dat je vast kent als je op de scooter stapt op reis. Gewoon even buiten de toeristische paden treden, of gewoon makkelijk van hotspot naar hotspot rijden. Klinkt goed toch? Hoewel de vrijheid me heerlijk lijkt, zou ik op reis nooit gaan scooter rijden. Waarom? Dat deel ik vandaag!

Het zijn eigenlijk helemaal geen scooters

We noemen het allemaal heel leuk rijden op een scooter, maar wist je dat de scooters in Azië helemaal niet de scooters zijn die wij hier kennen? In Azië zijn de scooters eigenlijk motoren. Dit heeft te maken met het aantal cc’s. Onze scooters hier hebben maar heel weinig cc’s in vergelijking met die in bijvoorbeeld Azië. Wat zij daar een scooter noemen, wordt hier als motor gezien. Zou jij hier in Nederland zonder rijbewijs zomaar op een motor stappen? Nee zeker? Waarom dan in Azië wel? Waarom zou je je eigen leven en dat van andere in gevaar brengen. Je hebt geen motorrijbewijs, dus je kan er niet op rijden. Misschien ben je wel heel talentvol, maar stel jezelf dan nogmaals de vraag: zou je het in Nederland ook doen? Je geeft in Nederland toch ook geen les aan een klas zonder de juiste papieren? Waarom in het buitenland dan wel? Dit geldt ook voor het rijden op scooters. Je hebt het rijbewijs niet, je mist het juiste papiertje. Dus hier in Nederland rijd je nooit op een motor (misschien al niet eens op een scooter), waarom doe je dat in bijvoorbeeld Thailand dan wel?

scooters in Azië zijn eigenlijk motoren

Je bent niet verzekerd

Als je alleen een autorijbewijs hebt dan ben je niet verzekerd als je op een scooter (of eigenlijk motor) gaat rijden. Veroorzaak je dus een ongeluk ben je de Sjaak. Je verzekering vergoed helemaal niks en als buitenlander krijg je vaak de schuld van een ongeluk, ook als je er niks aan kunt doen. Waarom zou je ooit zoveel risico willen nemen? Ik wil het in ieder geval niet.

Op het internet kom ik verschillende verhalen tegen over vergoedingen van je verzekering. Ik lees soms dat een verzekering medische kosten wel vergoed, maar dit niet verplicht is omdat je iets tegen de wet gedaan hebt. Een voertuig besturen zonder het juiste rijbewijs is namelijk illegaal en mag echt niet. Schade aan het voertuig wordt sowieso niet verzekert door je eigen verzekering. Heel soms wel door het verhuurbedrijf. Maar ook dit is niet geheel duidelijk en veranderd regelmatig. Wil je zeker weten of je iets vergoed krijgt of helemaal niks? Neem dan van te voren contact op met je verzekering.

Het feit dat je niet verzekerd bent is voor mij de grootste reden om niet op een scooter te rijden.

Met een internationaal rijbewijs mag het wel

Dit is een heel groot misverstand wat ik vaak hoor. Als mensen vragen of je een scooter mag huren zonder motorrijbewijs zeggen mensen altijd ja, zeker als je een internationaal rijbewijs hebt. Ja, het wordt gedoogd. De gemiddelde Thai wil gewoon geld verdienen en negen van de tien keer gaat het rijden ook gewoon goed. Een internationaal rijbewijs maakt echter niks uit voor je verzekering. Het is namelijk gewoon een vertaling van je Nederlandse rijbewijs. Heb je geen motorrijbewijs? Dan heb je dat met een internationaal rijbewijs nog steeds niet. Wat wel in veel gevallen zo is, is dat als je wordt aangehouden met je scooter en je laat je internationale rijbewijs zien dat je geen boete hoeft te betalen. Heb je die niet betaal je de boete vaak wel. Veel mensen vragen bij de ANWB (waar je je internationale rijbewijs kunt aanvragen) of ze op het internationaal rijbewijs ook het scooter vakje willen aanvinken. Tja, de Thai trapt hier misschien in, maar je verzekering niet.

Ik heb 0 ervaring

Het gaat er natuurlijk om waarom ik het niet zou doen, ervaring vind ik daarbij een hele belangrijke reden. Na mijn reis door Maleisië heb ik een tijdje gedacht dat ik in Nederland een keer een scooter zou huren om ervaring op te doen. Zo kon ik in het vervolg wel scooter rijden. Want ik geef toe; soms is dat gewoon wel heel handig! Maar ik heb hier totaal geen ervaring en aangezien het geen scooters zijn in Azië is de ervaring op een scooter in Nederland helemaal niet relevant. Daar ging mijn idee….

De wegen daar zijn niet zoals de wegen hier

Heel leuk, als je ervaring hebt met scooter rijden in Nederland. Maar hier zijn de wegen bijna perfect. Je hebt goede wegen zonder gaten en gekke onoverzichtelijke punten. In Azië en op veel andere plekken ter wereld is dit wel heel anders. De hobbels, gaten en gekke wegen vliegen daar om je oren. Mensen daar rijden ook heel anders dan de mensen hier. Het is super druk en het woord voorrang staat niet in ieders woordenboek. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Daarnaast zijn er ook nog best wat landen waar links gereden wordt.. Succes! Wist je dat in bijvoorbeeld Thailand en Vietnam in het verkeer de meeste doden vallen?

Drukte op de weg in Vietnam, scooter rijden
Drukte op de weg in Vietnam, scooter rijden

Ik hou niet van ziekenhuizen

Want het is natuurlijk super leuk als je in een gat rijd, met je scooter valt en de rest van je reis met enorme wonden rond loopt. Je mag niet meer zwemmen, wordt vaste klant van het ziekenhuis of de dokter en hebt er met een beetje pech de rest van de reis last van. Dat is vast hoe je je reis voorstelde toch? Je kan natuurlijk ook altijd iets breken en daardoor misschien wel vast komen te zitten op 1 locatie. Dag mooie reis waar je zo lang naar uitkeek.

Natuurlijk kan dit ook gebeuren zonder dat je gaat scooter rijden, maar als ik de scooter vermijd is de kans op een ongeluk in ieder geval een stuk kleiner. Ik heb geen zin in pijnlijke wonden en veel gedoe. Op reis wil ik gewoon lekker kunnen genieten!

Is een scooter echt nodig?

Ik wilde het eerst ook, want je komt gewoon op meer plekken op een makkelijke manier. Maar er zijn meer opties! Huur een auto of een fiets en ga op pad. Val je van je fiets? Je bent dan gewoon verzekerd. Heb je een ongeluk met de auto? Als je een rijbewijs hebt in Nederland ben je ook gewoon verzekerd. Je hebt er ervaring mee en een ongeluk is daarom iets minder waarschijnlijk. Waarom dan nog een scooter huren? Verder heb je op elk eiland en in elke stad of dorp genoeg andere opties waarbij je geen eigen vervoer nodig hebt. Huur een tuktuk (inclusief chauffeur) voor een dag of pak de taxi. In Azië is dat helemaal niet duur. Soms kun je ook prima een tour doen, want ook dat is soms gewoon super leuk! Je moet sommige dingen wel laten. In Laos kun je Takhek loop rijden en ik ben verliefd op de foto’s en zou het graag met eigen ogen willen zien. De paden zien er niet begaanbaar uit voor de auto en fietsend ben je wel echt extreem lang bezig. Maar om dan het risico te nemen? Als je een ongeluk krijgt is je reis verpest. Je verzekering kan niks voor je betekenen dus ook voor je budget is het slecht. Heb je dat er echt voor over? Ja? Dan zou ik gewoon in Nederland je motorrijbewijs halen. Want in Nederland stap je toch ook niet op de motor om door de Veluwe te rijden, terwijl je geen rijbewijs hebt?

Wat ik echt niet snap

Het gaat er natuurlijk om waarom ik nooit zou gaan scooter rijden op reis, maar ik snap niet waarom alle andere mensen het wel gewoon doen en er zo luchtig over denken. Ik ben lid van drie geweldige Facebookgroepen, namelijk Azië backpackers, Tips Thailand reisgroep en Backpackers NL. In alle drie de groepen reizen heel veel mensen per scooter, zonder geldig rijbewijs. De argumenten zijn dan altijd dat het lekker makkelijk is en dat je met een lage boete gewoon weer verder mag rijden. Maar wat als er wel iets gebeurt? Dan ben je toch gewoon de Sjaak! Niemand lijkt daar over na te denken, of het lijkt niemand uit te maken. Maar op zich kan ik het begrijpen als je zo nu en dan risico neemt en misschien zie je zelf wel meer voordelen dan nadelen. Dat kan. Maar er zijn dus ook mensen die helemaal geen rijbewijs hebben (ook geen autorijbewijs) en gewoon op de ‘scooter’ stappen. Dat is gevaarlijk voor iedereen, zowel voor jezelf als voor iedereen om je heen. Een scooter huren zonder rijbewijs, waarom zou je dat doen? Prima als je kiest voor vrijheid en lang leve de lol. Maar denk ook goed na over de veiligheid van anderen. Een ongeluk zit in een klein hoekje en hoewel de fiets van hier de scooter van Azië is, is het geen vergelijk.

gezelligheid op de scooter in Cambodja scooter rijden

Ik ben me ervan bewust dat het merendeel van de reizigers waarschijnlijk bij de groep hoort die het gewoon doet. Met dit artikel wil ik ook niet ineens iedereen overhalen om niet meer per scooter te reizen. Ik wil gewoon mensen informeren over wat de gevaren ervan zijn en wat voor mij de redenen zijn om geen scooter te huren. Eerst had ik ook geen idee wat de regels waren en dacht ik dat het gewoon allemaal wel mocht. Dat is dus niet zo. Voor je een keuze maakt moet je je hier bewust van zijn en hierover nadenken. Heb je gewoon een motorrijbewijs? Dan is er in de meeste landen weinig aan de hand. Maar zoek ook dan goed uit wat de regels zijn!

Betekent dit dat er geen voordelen zijn? Natuurlijk zijn die er! Je hebt alle vrijheid, je kunt overal gemakkelijk heen. Je ziet veel van de natuur en de omgeving. En ook niet geheel onbelangrijk; het is goedkoop. Bedenk voor jezelf wat je zwaarder vindt wegen, de voordelen, of de risico’s? Op dit moment wegen voor mij de risico’s zwaarder, maar niets is zo veranderlijk als de mens. Wie weet durf ik het ooit wel aan, wie weet ook niet. Misschien is nooit een groot woord en had het beter niet kunnen zijn. Misschien schrijf ik over twee jaar wel een artikel over waarom ik het nu wel zou doen en hoe geweldig het is. Je weet maar nooit…

Wat ik vooral wil zeggen is dat je er zelf achter moet staan. Sta erachter dat je risico neemt en zorg ervoor dat het 100% goed voelt als je toch met een scooter de weg op gaat. Ik sta dat op dit moment nog niet, dus ik doe het niet. Wie weet veranderd dat wel door de jaren heen!

In dit artikel wordt alleen Azië genoemd, maar mijn mening geldt voor de hele wereld. Overal waar je scooter eigenlijk een motor is zou ik het niet huren. Echter ben ik buiten Azië nog nergens geweest, dus ik weet niet hoe het daar is qua wegen, regels en aantal cc’s. Het helemaal voorkomen van het huren van een scooter is misschien niet heel realistisch als je veel wilt zien. Maar beperken zou ik het wel en wie weet blijft het echt nooit. Want er zitten nou eenmaal heel veel risico’s aan!

 

Ga jij wel eens op pad met de scooter op reis? Wat vind je van mijn redenen om dit niet te doen?

 

 

 

 

De foto’s uit dit artikel komen van Pixabay

Linda

Linda

Schrijver

Hallo! Ik ben Linda, 21 jaar en dol op reizen en schrijven. Naast juf in spé ben ik degene die voornamelijk de blogs schrijft voor travellersoftheworld.nl. Reis je met me mee?

Volg ons op

Follows
Follow