Route 5 weken Maleisië & Singapore

by | Oct 1, 2016 | Azië, Maleisië, Routes, Singapore | 4 comments

Afgelopen zomer gingen wij voor het eerst richting het verre Azië. Wij brachten zes weken door op dit mooie continent, waarvan vijf weken in Maleisië en Singapore. Wij werden verlief op Borneo en genoten van de mooie natuur op het vaste land. Maleisië is mooi en deze route brengt je langs de mooiste plekjes…

Dag tot dag beschrijving

Dag 1: Amsterdam – Singapore

Wij startten onze reis in Singapore, eigenlijk puur omdat vliegen op Singapore goedkoper was dan vliegen op Kuala Lumpur. Ook had deze vlucht betere tijden, dus ons besluit was zo gemaakt! Verder leek Singapore ons ook best leuk om eens te bezoeken.

Dag 2: Singapore – Malakka

Wij wilde graag eindigen in Singapore, dus gingen gelijk door naar Maleisië, namelijk richting Malakka. Aan het einde van de middag kwamen wij aan en verkenden wij gelijk deze stad

Malakka, route door Maleisië en Singapore

Dag 3: Malakka

Vandaag verkenden wij de rest van Malakka, om tot de conclusie te komen dat we hier eigenlijk iets te veel tijd hadden. Maar leuk was het even goed wel!

Dag 4: Malakka – Kuala Lumpur

Vandaag besloten wij verder te gaan richting Kuala Lumpur, de hoofdstad van Maleisië.

Dag 5 & 6: Kuala Lumpur

Wij verbleven in totaal twee volle dagen in Kuala Lumpur en sliepen vier nachten in het geweldige Regalia, wat wij via Airbnb boekten. De eerste volle dag verkenden wij de stad en de tweede dag brachten wij een bezoek aan de Batu Caves.

Kuala Lumpur, Route door Maleisië en Singapore
Batu caves route door Maleisië en Singapore

Dag 7: Kuala Lumpur – Kuching

Op dag zeven vlogen wij vanaf Kuala Lumpur richting Kuching, op Maleisisch Borneo.

Dag 8 & 9: Bako nationaal park

Vanuit Kuching zijn wij naar Bako nationaal park, waar wij van te voren een overnachting hadden geboekt. Het was echt super leuk en zeker een van de hoogtepunten van onze reis! Een overnachting zou ik zeker regelen als je dit park gaat bezoeken. Wij hebben drie wandelingen gedaan, waar je zonder overnachting geen tijd voor hebt.

Bako NP, route door Maleisië en Singapore
Bako NP, Route Maleisië en Singapore
Bako NP, route Maleisië en Singapore

Dag 10 t/m 14: Kuching

Na ons bezoek aan Bako verbleven wij vijf dagen in Kuching. Wij bezochten allerlei dingen in de omgeving, namelijk Semmengoh, Damai, Annah Raïs en Wetlands nationaal park. Ook verkenden wij het fijne Kuching. Wat je echt niet mag missen in de omgeving van Kuching lees je hier.

Kuching, route Maleisië en Singapore

Dag 15: Kuching – Kuala Besut

Op dag 15 vlogen wij van Kuching richting Khota Bharu. Vanaf daar pakten wij de taxi naar Kuala Besut. Vanaf daar kun je naar de Perhentians, maar wij hadden al een overnachting in Kuala Besut geboekt, omdat we bang waren dat we de laatste boot zouden missen. We hadden spijt, want we hadden zat tijd en er was hier helemaal niks te doen.

Dag 16 & 17: Perhentian Besar

Wij pakten de eerste boot en hadden twee nachten / twee volle dagen op Perhentian Besar. Op dag één relaxten wij wat en op dag twee deden wij een snorkeltour.

Perhentian Besar, route Maleisië en Singapore

Dag 18 & 19: Perhentian Kecil

Met pijn in ons hart lieten wij Perhentian Besar achter en gingen wij naar het kleinere zusje, Perhentian Kecil. Wij vonden dit eiland mooi, maar echt een heel stuk minder mooi dan Besar. Wij hadden liever daar nog twee dagen gebleven.

Dag 20: Perhentians – Taman Negara

Wij reisden door naar Taman Negara, waar we sliepen in het plaatsje Kuala Tahan. Het was een hele lange reisdag, maar de natuur onderweg maakt dit goed!

Dag 21 & 22: Taman Negara

Op dag 21 deden wij de canopy walk en bezochten wij de Orang Asli, super leuk, maar omdat we al eerder jungle hadden gezien besloten wij dat het genoeg was zo en dat we door wilden. Op dag 22 was ik helaas ziek, dus stelden wij het doorreizen een dagje uit.

Taman Negara, route door Maleisië en Singapore

Dag 23: Taman Negara – Cameron Highlands

Met de boot en de bus reisden wij door naar de Cameron highlands.

Dag 24: Cameron Highlands

Deze dag deden wij een half day tour om het gebied te verkennen! Het is echt prachtig, zeker een van de mooiste plekken van Maleisië, maar als je niet wilt wandelen in de jungle is het na een half day tour ook wel weer mooi geweest.

Cameron highlands, Route Maleisië en Singapore

Dag 25: Cameron highlands – Penang

De directe bus zat vol, dus wij reisden via Ipoh richting Buttherworth, om vanaf daar met de ferry naar Penang te gaan. De directe bus is handiger, dat bespaart je heel veel tijd! Bij aankomst verkenden wij gelijk Georgetown.

Dag 26: Penang

Wij bezochten vandaag de Kok Lok Si tempel en verkenden Georgetown nog een beetje. Verder kun je nog wel meer doen op het eiland, maar dit leek ons niet heel boeiend. Wel hebben wij natuurlijk streetfood gegeten, iets wat je in Penang zeker moet doen.

Dag 27: Penang – Langkawi

De directe boot van Penang naar Langkawi zat vol (alweer…) dus wij moesten eerst met de ferry terug, dan over het vaste land met de bus en vanaf daar met de boot naar Langkawi. Een hele route, maar we waren er!

Dag 28 t/m 30: Langkawi

Wij verbleven vier nachten op het mooie Langkawi en waren hier dus drie volle dagen. Wij verkenden het eiland, deden de mangrove tour, gingen eiland hoppen en hadden hele gezellige avonden bij het strand! Een dag langer had hier zeker geen straf geweest

Langkawi, route Maleisië en Singapore

Dag 31: Langkawi – Singapore

Vanaf Langkawi kun je meerdere dingen doen, of je gaat naar Thailand, in het hoogseizoen is Koh Lipe namelijk heel makkelijk te bereiken, of je vliegt naar een andere bestemming.  In dit geval vlieg je terug naar je laatste bestemming; Singapore!

Dag 32: Singapore

De dag na aankomst hebben wij het centrum verkend. Singapore is niet echt een stad voor ons, aangezien er alleen maar hoogbouw is en wij daar niet zo van houden. Ook hangt er een hele zakelijke sfeer. Wij waren heel blij dat we hier maar een dag hadden.

Dag 33: Singapore – Amsterdam

Vandaag vlogen wij heel laat in de avond terug naar Amsterdam. Overdag besloten wij nog even Singapore in te gaan en na een diner op het vliegveld vermaakten wij ons daar tot onze vlucht om 22:45 weer ging.

De route door Maleisië en Singapore in beeld

Om het duidelijk en overzichtelijk te maken heb ik ook een routekaartje gemaakt en onze route door Maleisië en Singapore in beeld gebracht. Deze kun je natuurlijk opslaan, zodat je deze route altijd nog eens terug kunt kijken / kan gebruiken!

Route Maleisië en Singapore

Wat zou ik de volgende keer anders doen?

Wij hadden onze vliegtickets van en naar Kuching van te voren geboekt, erg jammer want nu zaten wij vast aan bepaalde data. Achteraf gezien had ik graag meer van Borneo willen zien en dit kon nu niet. Verder zou ik langer blijven op Perhentian Besar en Kecil overslaan. Ook zou ik de overnachting in Kuala Besut niet doen.

Als je goed kijkt zie je dat deze route niet precies vijf weken duurt en dat je twee dagen overhoudt, persoonlijk zou ik die twee dagen bij de Perhentians toevoegen, of bij Langkawi, dat zijn namelijk beide hele fijne plekken! Heb je nog iets meer tijd over, dan schijnen Pangkor en Tioman ook heel leuk te zijn! Houd er ook rekening mee dat die twee dagen soms ook zo bij je heen of terug weg kunnen zitten (was bij ons eigenlijk ook zo, wij hadden namelijk twee keer een nachtvlucht).

Maar jullie gingen toch zes weken?

Ja dat klopt, wij zijn vanaf Langkawi nog naar Koh Lipe en Koh Lanta geweest, dit omdat wij dus tijd over hadden en graag relaxed af wilde sluiten. Vanaf Krabi vlogen wij naar Singapore voor onze laatste dagen. Zoals ik al zei, had ik meer van Borneo willen zien, dus achteraf had ik liever nog een weekje richting Sandakan op Borneo gegaan.

Wat vind jij van onze route door Maleisië en Singapore?

Linda

Schrijver

Hallo! Ik ben Linda, 21 jaar en dol op reizen en schrijven. Naast juf in spé ben ik degene die voornamelijk de blogs schrijft voor travellersoftheworld.nl.