Reizen met de trein door China

by | Jul 25, 2018 | Azië, China | 2 comments

In 3,5 week reisden wij door een ‘klein’ stukje van China. Wij maakten geen enkele keer gebruik van het vliegtuig en legden uiteindelijk duizenden kilometers af per trein. Een hele ervaring. Vandaag vertel ik je alles over het reizen met de trein door China!

China met de trein

De trein is een goede manier om je te verplaatsen in China. Naar de meeste plekken rijdt wel een trein. Rijdt deze niet? Dan is er wel een bus of een ander alternatief.  Voor wij naar China reisden, zag ik op tegen het rondreizen met de trein. Ik zag ons namelijk al helemaal verdwaald ergens staan, geen idee hebbend waar we naar toe moeten. Dit gebeurde gelukkig niet. Dit betekent niet dat de trein in China altijd heel makkelijk is, er zijn wel wat dingen die je moet weten en waar je rekening mee moet houden. In dit artikel vertel ik je alles over het boeken van treinen, de reis zelf, de nachttrein en onze ervaringen met de verschillende treinen die wij hebben genomen.

De verschillende treinen in China

In China kom je heel veel verschillende treinen tegen. Elke soort trein is aangegeven met een andere letter, zo weet je van te voren precies met wat voor trein je reist. Hieronder volgt een overzichtje met de verschillende soorten treinen:

G: Highspeed trein tussen steden, deze gaat 300 kilometer per uur en rijdt alleen overdag. Alleen zitplaatsen aanwezig.
D: Hogesnelheidstrein voor frequenter vervoer, ook wel bullet train. 200 km/u
C: Snelle trein voor korte afstanden tussen steden.
Z: Gaat 160 kilometer per uur, is een oudere trein en rijdt tussen steden. Er zijn hier alleen softsleepers.
T: 140 kilometer per uur, is een oudere trein en rijdt tussen steden. Je hebt hier keuze uit hard- en softsleepers.
K: Rijdt 120 kilometer per uur, heeft alle slaap- en zitklassen. Stopt ook in kleinere steden.
L: Zelfde als de K trein, alleen rijdt de L trein alleen in het hoogseizoen.

Bij het boeken kun je dus al zien met welke trein je naar je bestemming reist.

De treinklasse 

Net zoals in Nederland kent een trein in China verschillende klassen. Qua zitplekken kun je vaak kiezen voor een hard-seat of een soft-seat. Wil je een bed? Dan kun je kiezen uit een hard-sleeper of een soft-sleeper. Je kunt er ook voor kiezen om geen zitplek te nemen, dan heb je een staanplaats. Dit is natuurlijk niet aan te raden, vooral omdat dit net zo duur is als de goedkoopste zitplekken.

Een hard-seat is een stoel met weinig vulling. Je zit vaak in een drukke, volle coupe, maar het is prima te doen. De soft-seats hebben meer vulling en zijn dus iets comfortabeler. Hier is de prijs ook naar. Wij hebben altijd op een hard-seat gezeten en dit is echt helemaal prima.

Als je met de nachttrein gaat en je gaat slapen in de trein, boek je een hard-sleeper of een soft-sleeper. De hard-sleepers zijn onafgesloten coupés met stapelbedden. Je hebt steeds een coupé van zes. Er zijn drie bedden boven elkaar. Het bovenste bed is echt vreselijk en zou ik proberen te vermijden. Het plafond is namelijk wel heel dichtbij dan. De soft sleeper is een afgesloten vier persoons coupé. Je hebt twee bedden tegenover elkaar en beide kanten kun je afsluiten met een deur. Wij hebben alleen ervaring met de hard-sleeper en het was inderdaad hard om te slapen. Boven kun je je nauwelijks bewegen zo klein als alles is. Daarnaast ligt het bed voor geen meter. Wij hebben twee keer niet geslapen.

Reizen met de trein in China

De treinreis boeken 

Voor je de trein in stapt heb je een treinticket nodig. Zonder ticket, kom je niet eens bij de trein. In de trein wordt je ticket ook nog eens gecontroleerd, dus ja, zwart reizen gaat je in China echt niet lukken (en zou ik sowieso nooit proberen, waar dan ook). Je kunt je trein ticket van te voren op het station kopen, dit kan op de dag zelf, maar ook al ruim van te voren. Tickets komen 30 dagen van te voren in de verkoop. In rustige periodes is het niet nodig om de tickets ook echt ruim van te voren te boeken, tijdens de golden week, of tijdens de zomer is dit echter wel nodig. Wij twijfelden hier zelf over, totdat wij 30 dagen van te voren wilden kijken naar opties om van Beijing naar Pingyao te reizen en die treinrit gewoon al vol bleek te zijn! We hebben onze route toen maar aangepast en direct alle tickets geboekt.

Heel veel mensen zullen je ctrip aanraden om je treintickets te boeken en hoewel het een handige site is, raden wij het aan om te boeken via Travelchinaguide. Deze site is echt heel duidelijk en de tickets komen hier eerder online dan op Ctrip. In het hoogseizoen kan dit het verschil zijn tussen wel een plek in de trein, of pech hebben.

Het boeken van treinkaartjes is via het internet echt heel simpel. Op de site van Travelchinaguide type je de bestemmingen in en klik je aan op welke datum je wilt reizen. Daarna zie je alle opties die er zijn voor jouw gewenste datum. Kijk goed naar de duur van de reis voor je boekt, dit kan soms aanzienlijk verschillen. Soms betaal je iets meer, maar duurt de treinreis 10 uur korter. Kijk ook goed of je een nachttrein kiest, of een trein overdag. Nachttreinen zijn langzamer, maar je verliest geen tijd. Of ze comfortabel zijn is weer een ander verhaal.

Als je je ticket geboekt hebt krijg je per mail een bevestiging. Deze mail moet je goed bewaren, want die heb je later nog nodig. Betalen doe je gelijk bij het boeken, met een creditcard.

Reizen met de trein in China

Je treinkaartje ophalen

Nadat je je ticket geboekt heb kan je je treinticket ophalen. Dit hoef je niet perse te doen op het station van vertrek. Wij deden dit wel elke keer, gewoon zodat we van te voren al wisten waar het station was en hoe het eruit zag. Dit gaf ons rust. Als je je ticket op gaat halen heb je de bevestingsmail nodig en de paspoorten van alle reizigers. Zonder paspoort kan je je ticket niet ophalen.

Als je op een treinstation aankomt zie je veel Chinees en heb je soms echt geen idee waar je heen moet. Een ticket pick-up is vaak herkenbaar en ziet er zo uit:

Reizen met de trein in China

In welke rij je gaat staan maakt niks uit. Waarschijnlijk staat er in het Chinees ergens welke rij je moet hebben, maar goed, ze doen niet moeilijk als je ergens anders gaat staan. Op sommige stations hebben ze één rij speciaal voor toeristen, daar spreken ze ‘Engels’. Het is aan te raden om hier te gaan staan. Als je eenmaal aan de beurt bent laat je je bevestingsmail zien en geef je je paspoort. Alles wordt gecontroleerd en even later heb je je treinkaartje. Valt mee toch?

Het treinkaartje 

Het treinkaartje bewaar je vervolgens totdat je hem nodig hebt voor de treinreis. Op het treinkaartje staan ook dingen die je gaan helpen tijdens je treinreis. Een Chinees treinkaartje ziet er zo uit:

Reizen met de trein in China
Naast de datum, de tijd en de bestemmingen, staat hier ook het treinnummer op. In dit geval is het trein nummer G421. Handig om te weten, want dat gaat je straks heel veel gedoe besparen. De cijfers onder de eindbestemming zijn je wagonnummer en je stoel of sleepernummer. Wij zaten in wagon zeven op stoel 8C en 8D. Als je een sleeper hebt staan er nog wat Chineze tekens bij om te vertellen of je het bovenste, middelste of onderste bed hebt. Gelukkig kunnen ze je dit in de trein ook gewoon vertellen.

Het moment voor vertrek 

Als je in China met de trein gaat reizen voelt het een beetje alsof je met het vliegtuig gaat. Je moet namelijk twee uur van te voren op het station zijn. Doe dit ook echt! Wij spraken een meisje die haar trein miste omdat ze het allemaal niet kon vinden en niet op tijd genoeg bij het boarden was. Haar trein reed weg voor haar neus.

Zorg dat je je kaartje bij je hebt, want als je het station niet kan vinden, kan je je treinkaartje laten zien. In Beijing deden wij dit ook, want vanaf de metro het station vinden was nog een hele opgave.

Als je eenmaal op het station bent kan het best ingewikkeld zijn waar je heen moet. Je kaartje heb je al, dus je moet naar binnen. Maar waar? Ga op zoek naar een bagage check of laat je ticket aan iemand zien. De Chinezen wijzen je dan zo waar je naar toe moet. Op kleinere stations is het vaak heel duidelijk. Als eerste ga je door de security heen, al je bagage wordt gecontroleerd, alsof je op een vliegveld bent. Als je hier voorbij bent ben je echt op het station zelf. Dan begint de zoektocht naar de juiste wachtkamer.

Alle borden zijn in het Chinees, maar gelukkig kan je cijfers gewoon lezen. Ga bij de borden op zoek naar jouw treinnummer zoals op het kaartje vermeld staat. Ergens daar achter op het bord staat dan nog een nummer, dit is het nummer van de wachtkamer waar je naar toe moet. Neem plaats in deze wachtkamer en wacht totdat er wordt omgeroepen of tot er op een bord verschijnt dat je mag boarden. Dit moment is heel duidelijk en kun je bijna niet missen.

Je kaartje wordt gecontroleerd en vanaf de wachtplek loop je naar het perron. Dit is vaak nog best een lang stuk. Op het perron staat personeel en het personeel wijst je de goede kant op. Op de grond zie je ook de nummers van de wagon staan, zodat je alvast op de goede plek kan staan. Na een paar minuten komt de trein dan ook echt en kun je plaats nemen.

Soms zit er al iemand op je plek. Laat gewoon je kaartje zien en diegene gaat weg. Dit zijn vaak mensen die geen zitplek hebben en zo proberen toch zo lang mogelijk te zitten.

De treinreis zelf 

De treinreis zelf kan beginnen! Zorg ervoor dat je voldoende eten en drinken bij je hebt. In elk stukje van de trein kun je heet water krijgen, dus alles wat je klaar moet maken met heet water kan je meenemen in de trein. Iedereen loopt dan ook rond met instant noodles, best prima te eten ook. Verder gebruiken Chinezen niet altijd oordopjes en kan je ervoor kiezen om mee te luisteren met een Chineze serie. Je kunt er ook voor kiezen om lekker iets voor jezelf te doen, naast naar buiten kijken is er in de trein namelijk niks te doen. Oordopjes zijn geen overbodige luxe.

Ik was zelf bang om het station te missen, maar dit is bijna onmogelijk. Er wordt heel vaak omgeroepen waar de trein stopt en in de nieuwere treinen kun je dit ook op een soort bordje zien. Als de trein stopt op een vrij toeristische plek wordt er altijd nog even extra geroepen.

Ook in de nachttrein mis je je station niet zomaar. Voordat het licht uit gaat halen de conducteurs alle treinkaartjes op en vlak voor je bij je eindbestemming aankomt, komen ze je wekken en de kaartjes terugbrengen. Zo mis je nooit je stop! Super handig.

Reizen met de trein in China
Reizen met de trein in China
Reizen met de trein in China

Onze ervaringen met treinreizen door China 

Wij hebben over het algemeen goede ervaringen met het reizen met de trein in China. Wij hebben in een nieuwere G trein gezeten van Beijing naar Guilin en deze trein was echt boven verwachtingen fijn. Wij hadden het goedkoopste ticket, maar de stoelen zaten echt heerlijk. Deze trein is hierboven op de foto’s ook te zien. Verder hebben wij ook gereisd met een wat oudere trein, het was een volle coupé, we waren de enige niet Chinezen en werden soms best even aangekeken. Gelukkig duurde dit niet lang en slaap ik overal goed. Dus ook op die wat oudere, minder mooie stoel heb ik goed gezeten en geslapen.

Over de nachtrein waren wij allebei helemaal niet te spreken. Misschien dat een soft-sleeper beter is, maar voor ons was dit een eens, maar nooit meer ervaring. We hebben twee keer de nachttrein genomen en allebei de keren hebben wij allebei niet geslapen en werden wij er gewoon ziek van. Een hele nacht zonder slaap is niet voor ons weggelegd. De bedden zijn klein en hard. Vooral het kleine is lastig, je kan namelijk gewoon geen normale houding aannemen. Wij hadden een bed boven en een bed onder. Uiteindelijk hebben we met zijn tweeën op het bed onder gezeten, want dat bed boven is echt niks. Het plafond is echt even iets te dichtbij.

Van te voren was ik bang dat de treinen echt super ranzig zouden zijn, maar dit is gelukkig niet zo. Ik was ook bang dat iedereen ging rochelen in de trein, maar ook dit gebeurde niet. Wat wel gebeurde is roken in de tussenstukken, hoewel dit eigenlijk niet mag. En ja, dat vond ik wel echt smerig. Maar goed, heel veel gebeurde het gelukkig niet. De toiletten zijn gewoon gaten in de grond en niet zo heel schoon na een tijdje reizen in de trein. Ik ging altijd naar het toilet op het station, vlak voor vertrek, die zijn wel oké. In de trein heb ik hierdoor het toilet goed kunnen vermijden. 

Over het algemeen heb ik de treinen in China als een goed en fijn vervoersmiddel ervaren. Een keer hadden wij flink vertraging (6 uur), maar dit werd duidelijk aangegeven. Verder is alles duidelijk en willen mensen je altijd helpen. Na één keer reizen met de trein waren wij het gewend en hadden wij eigenlijk geen hulp meer nodig. Zo moeilijk is het dus niet!

Heb jij wel eens gereisd met de trein in China? 

Linda

Linda

Schrijver

Hallo! Ik ben Linda, 22 jaar en dol op reizen en schrijven. Naast leerkracht basisonderwijs ben ik degene die voornamelijk de blogs schrijft voor travellersoftheworld.nl.

Reis je met me mee?

Volg ons op

Follows
Follow