Jaaroverzicht: 2020 in reizen

by | Dec 27, 2020 | Lijstjes | 12 comments

2020 zit er bijna op en traditiegetrouw is het tijd om terug te blikken op het afgelopen (reis)jaar. En wat voor een jaar? Een jaar waarin wij begonnen in het buitenland, maar een paar maanden later in een lockdown terecht kwamen. Een jaar waarin wij een huis kochten, waarin heel veel reizen en vakanties werden geannuleerd en een jaar waarbij we vooral in Nederland bleven. 2020 willen we het liefst snel vergeten, maar toch waren er ook genoeg mooie dingen. Daarom evengoed dit jaaroverzicht met mijn 2020 in reizen!

Jaaroverzicht: ons jaar in reizen

Normaal zeg ik altijd dat het zo kort geleden voelde dat ik het vorige jaaroverzicht schreef, maar dit keer heb ik dat helemaal niet. Door alle gebeurtenissen, door corona, voelt dit jaar enorm lang. Maar aan de andere kant is het voorbij gevlogen.

Dat het een ander jaar is dan we van te voren hadden bedacht lijkt me wel duidelijk. Ik denk dat niemand verwacht had dat we in een lockdown terecht kwamen en dat letterlijk alle landen een negatief reisadvies zouden krijgen. Ik in ieder geval niet.

Aan het einde van 2019 vertelde ik over 2 tripjes in de planning en dat het daar voorlopig bij zou blijven. Wij wilden namelijk een huis kopen. Wij wilden uiteindelijk wel dolgraag op pad, maar het kon niet. Achteraf maar goed ook, dat we weinig plannen hadden. Toch zijn wij wel naar het buitenland geweest in 2020 en hebben wij veel van Nederland kunnen ontdekken. Al met al een oké jaar, maar ik mis het echte reizen nu toch wel enorm.

Januari: Londen

Wij begonnen 2020 goed. Waar we eerst hadden gezegd dit jaar toch thuis te blijven in de kerstvakantie, kregen we al snel reiskriebels en boekten wij een reisje naar Londen, onze favoriete stad. Voor de tweede keer vierden wij oud en nieuw in Londen. Wij reisden deze keer met de trein naar Londen en dat beviel heel goed!

Dit keer gingen wij met het idee naar Londen om ook de wat onbekendere plekken te bezoeken, aangezien het ons derde bezoek aan de Britse hoofdstad was. Verder besloten we ook een bezoekje te brengen aan Windsor Castle, een prachtig kasteel wat nog steeds wordt bewoond door de Royal Family. Gaaf!

Jaaroverzicht: 2020 in reizen

Februari: Algarve

In februari is het altijd voorjaarsvakantie en dat is mijn favoriete vakantie om even weg te gaan. Deze schoolvakantie is qua vliegtickets namelijk altijd het goedkoopste en de maand februari zelf is verder niet zo interessant, dus het is fijn om hem even op te leuken met een fijn reisje.

Dit keer ging ik zonder Remco op pad, maar samen met Melissa, een goede vriendin van mij waar ik eerder ook al eens mee op reis ging. Wij bezochten een paar dagen de Algarve en troffen geweldig weer. We ontdekten de mooiste dorpen en steden, deden een mini-stedentrip in Faro, gingen op zoek naar de mooiste stranden en deden de Seven Hanging Valleys Hike

We hadden de hele week 20 graden en ik ben zo verliefd geworden op de Algarve, dat ik Remco ook een keer deze regio wil laten zien. Wat een fijne reis was dit. Het was zo leuk en bij thuiskomst was ik echt even compleet opgeladen!

2020 in reizen jaaroverzicht

Maart, april, mei: even helemaal niks

Nog geen week na onze reis door Algarve veranderde de wereld compleet. Het coronavirus had ook Europa bereikt en heel de wereld lag op zijn gat. Alles ging langzaam dicht en ook in Nederland belandden we in een intelligente lockdown. Reizen zit er echt even niet meer in. Jammer, maar helaas.

Gelukkig waren deze maanden zonder reizen voor ons helemaal niet zo erg. Wij waren namelijk al een tijdje bezig met het zoeken naar een huis. In maart hadden wij een bezichtiging bij een heel leuk huis en diezelfde middag deden wij een bod. Wij waren de eerste en kregen een tegenbod. Ineens ging alles heel snel en hadden wij een huis!

In april kregen we de sleutel en kon het klussen beginnen. Dus ook zonder corona hadden wij deze maanden waarschijnlijk vooral thuis doorgebracht.

Juni: Drenthe

In juni waren wij het klussen behoorlijk zat, maar gelukkig kwam er ook een eind aan, want eind juni konden wij eindelijk verhuizen naar ons eigen huisje. Zo fijn!

In juni besloten wij ook dat we heel graag kittens wilden als gezelschap in ons nieuwe huis. Ons oog viel op een Ragdoll en een Maine Coon. Hiervoor moesten we best een stukje rijden, dus wij besloten er een leuk weekendje weg van te maken. We gingen lekker uit eten, hadden een fijn hotel en zijn heerlijk gaan wandelen in Nationaal Park Dwingelderveld in Drenthe. Wat een mooie plek is dat! Wij hadden ook prachtig weer, dus het was heerlijk om er even een weekendje tussenuit te zijn na al het klussen in en rondom huis.

Dingelderveld

Juli: Zuidoost Friesland

Begin juli begon voor mij de zomervakantie en de meeste grenzen in Europa waren inmiddels ook weer open. Veel mensen gingen op reis in het buitenland, maar wij besloten gewoon in Nederland te blijven. Doordat we net een huis gekocht hadden was er ook weinig budget en onze kat Nina kwam halverwege juli bij ons wonen. In augustus kwam Zorro daarbij. We hadden helemaal geen tijd voor een langere reis.

Begin juli gingen we toch op pad, want we waren uitgenodigd om Zuidoost Friesland te ontdekken. Het was voor het eerst dat wij op persreis gingen en we hebben echt gave dingen gedaan. We gingen heerlijk uit eten, bezochten het leuke museum It Damshûs, gingen wandelen, fietsen en varen en deden nog veel meer leuke dingen rondom Drachten

De drie dagen in Zuidoost Friesland vlogen voorbij en smaakte zeker naar meer! De rest van de zomervakantie brachten wij thuis door, het weer viel een groot deel van de vakantie behoorlijk tegen, dus we waren verder ook niet heel erg actief.

Augustus & september: dagje weg

In augustus en september bleven wij wederom thuis. De scholen begonnen weer en ik moest ook gewoon weer aan het werk. Dit keer voor het eerst in mijn eigen klas, een groep 4, heel leuk!

Toch maakte ik samen met Melissa wel nog een hele leuke dagtrip. Toen de heide in bloei stond ging ik namelijk wandelen in Schoorl. Het was een prachtige wandeling en ik denk er nog steeds met enorm veel plezier aan terug! We zagen paarse heide, bossen en prachtige duinen en het was dus enorm afwisselend. Ik kreeg echt een vakantiegevoel, ook al was ik er maar een dag.

2020 in reizen jaaroverzicht

Oktober: Gelderland

In de herfstvakantie hadden wij een weekje naar het Moezelgebied in Duitsland geboekt, een gebied wat heel lang gewoon open was voor Nederlanders. Helaas veranderde het reisadvies en konden wij een weekje Duitsland vergeten. Wij boekten onze reis om en verbleven een week in een Landal huisje in Gelderland, op de Veluwe. Zeker niet verkeerd.

We hebben heerlijke boswandelingen gemaakt, heel veel paddestoelen gefotografeerd en genoten van het heerlijke weer. We bezochten het mooie Zutphen, gingen fietsen en bezochten ook het Nederlands openluchtmuseum. Het was een hele leuke en fijne week. Zo lekker om er even tussenuit te zijn! Een bezoek aan Nationaal Park de Hoge Veluwe was een hoogtepunt. Ik heb tijdens deze reis ook een liefde voor de herfst ontwikkeld. Wat is de herfst toch mooi en fijn! Ik heb dan ook heel wat foto’s gemaakt.

Over deze trip heb ik nog maar weinig geblogd, maar de artikelen komen zeker nog! De laatste dag van oktober gingen Remco en ik trouwens ook nog een dag richting de Amsterdamse waterleidingduinen. Hier gingen we op zoek naar Burlende herten en zijn we fijn gaan wandelen.

November: Amsterdamse waterleidingduinen

De laatste dag van oktober bezocht ik samen met Remco de Amsterdamse waterleidingduinen, maar halverwege november ging ik er nog eens heen. Samen met Melissa ging ik op zoek naar herten en genoten wij van het laatste beetje herfst.

Verder deed ik eigenlijk weinig in november en gingen wij helaas niet verder op pad. Wij hebben geen eigen auto en wonen niet vlakbij een natuurgebied, hierdoor zijn we best beperkt. Ik schreef wel een artikel over ons bezoek aan de Amsterdamse waterleidingduinen, leuk om even te lezen!

December: een nieuwe lockdown

In plaats van beter, gaat het op het gebied van corona steeds slechter. Ik ken steeds meer mensen die besmet zijn en we gaan opnieuw in een lockdown. Helaas, geen gezellig uiteinde van 2020. De scholen sluiten zelfs weer hun deuren.

Wij zouden dit jaar kerst vieren in New York, maar helaas gaat ook dit niet door. En daar baal ik enorm van, want ik had me er zo op verheugd. Maar goed, het is niet anders. Maar stom is het wel.

En in 2021?

Normaal heb ik altijd al ideeën, maar nu helemaal niks. Ik durf niks te boeken en het reisadvies blijft sowieso nog negatief tot halverwege maart. Dat duurt nog lang!

Ik hoop in de zomer een paar weken weg te kunnen. Waarschijnlijk wordt het Europa. Ik zou dan wel richting Duitsland, Oostenrijk, Italië of Slovenië willen, maar Schotland en IJsland staan ook hoog op het lijstje.

Verder moeten wij ons ticket voor New York omboeken en dat kan met een reisdatum tot 31-01-2021. Dus waarschijnlijk boeken wij dan weer een trip naar New York in de kerstvakantie, ook al heb ik enorm mijn twijfels of dat wel door kan gaan.

Ik hoop op een vaccin die snel komt en goed werkt, zodat 2021 een beter jaar kan worden. Ik ben dankbaar voor wat 2020 ons gebracht heeft. Ik bedoel, ik bezocht Londen, ging naar de Algarve en heb meerdere mooie plekken in Nederland gezien en wij kochten een huis. Maar ik hoop ook dat 2021 op reisgebied weer makkelijker wordt. Dat de horeca weer opengaat en dat er niet teveel bedrijven omvallen door de coronacrisis.

Voor nu wil ik iedereen in ieder geval een fijne jaarwisseling wensen en een gezond 2021! Want gezondheid is uiteindelijk toch wel het allerbelangrijkste en dat hebben we dit jaar goed kunnen zien en ervaren.

Hoe was jouw 2020 in reizen?

Linda

Schrijver

Hallo! Ik ben Linda, 25 jaar en dol op reizen en schrijven. Naast leerkracht basisonderwijs ben ik degene die voornamelijk de blogs schrijft voor travellersoftheworld.nl.

Reis je met me mee?

Volg ons op