Interrail Italië; de route

by | Apr 8, 2016 | Europa, Italië, Routes | 4 comments

Italië, het land van de pizza, ijsjes en pasta’s. Het land van de prachtige steden en mooie natuur. Maar ook het land waarin je makkelijk kan rondreizen per trein! Interrailen door Italië is een super leuke manier om meer van het prachtige land te zien. En in de zomer van 2015 was het dan zo ver; ik ontdekte samen met Melissa Italië per trein.

We hebben een geweldige reis gemaakt en ontzettend veel mooie en leuke plekken gezien. We hebben veel mensen ontmoet en het liefst zou ik nu weer terug gaan. Stiekem heb ik namelijk heimwee naar dit geweldige land. Wij gingen van 4 tot 15 augustus weg, 12 dagen dus. Wij hadden een interrailpas waarmee we 5 dagen binnen 10 dagen konden reizen. Vandaag deel ik onze route door Italië.

Dag 1: Amsterdam – Pisa – Florence

Vliegtuig naar Italië

Wij begonnen onze reis op 4 augustus in de trein, de trein richting Schiphol. We hadden namelijk bij Transavia een goedkope vlucht naar Pisa kunnen boeken, dit zou enorm veel tijd schelen dus onze vakantie kon sneller beginnen!

Helaas begon het dus minder goed, we hadden een uur vertraging want de motor van het vliegtuig deed het niet. Gelukkig kwamen we uiteindelijk alsnog op een fatsoenlijke tijd aan in Pisa. We namen de bus richting het bekende plein met de scheve toren. Gelijk namen wij met volle bepakking een kijkje. We aten wat vlakbij de scheve toren en gingen vervolgens met de bus naar het station van Pisa. We kochten een los kaartje richting Florence, zodat onze interrail later pas in kon gaan en wij uitkwamen qua dagen.

Pisa tijdens onze interrail in Italië

Dag 2 en 3: Florence

4 augustus waren wij heel laat aangekomen op onze camping en vijf augustus was onze eerste volle dag in Florence. Wij hadden hier twee volle dagen en dat is precies genoeg om deze stad goed te bekijken. De eerste dag bezochten we alle highlights van de stad, bekeken we de zonsondergang met uitzicht over de stad en aten we een heerlijke pizza. De tweede dag bekeken we de zonsopkomst en maakte wij een wandeling rondom Florence.

Op zich had ik mij er langer kunnen vermaken, als we mogelijkheden hadden tot zwemmen. Het was namelijk bijna 40 graden! Maar echt, wat een prachtige stad is Florence!

Uitzicht over Florence tijdens interrail Italië

Dag 4: Florence – Cinque terre

Na twee ontzettend mooie en warme dagen in Florence gingen wij met de trein richting Cinque terre. Onze interrailkaart ging vandaag in. We stonden al redelijk vroeg op en gingen met de bus naar het station van Florence. We moesten eerst naar Pisa, hiervoor hadden we geen reservering dus we konden gewoon in de eerste de beste trein stappen. Op Pisa stapte wij over op de trein richting La Spezia, een stad vlakbij Cinque terre.

Eenmaal in La Spezia aangekomen moesten we nog met de bus naar ons hostel. Er rijdt maar heel zelden een bus en aangezien wij hem nergens konden vinden zijn we uiteindelijk met de taxi gegaan. Bij aankomst in het hostel hebben wij gelijk de bus richting Riomaggiore gepakt, om eindelijk even lekker te zwemmen!

Cinque terre tijdens interrail Italië

Dag 5 t/m 7: Cinque terre

De dag ervoor waren we al aangekomen in Cinque terre en hadden we al gezwommen. We waren gelijk verliefd op Cinque terre, wat is het hier heerlijk zeg! Zo mooi! Elke ochtend en avond konden wij met de gratis shuttle bus vanaf ons hostel, dus dat was heel goed geregeld. Op 8 augustus maakte wij een wandeling tussen twee dorpjes en liepen we door vier van de vijf dorpjes. Ook namen we een verfrissende duik.  Op 9 augustus gingen we naar Monterosso en zwommen we bij het enige zandstrand van Cinque terre. Op 10 augustus was het slecht weer, dus gingen wij naar Portovenere, een dorpje verder op, waar het wel droog was. Daarna gingen we nog even naar La Spezia.

In cinque terre hadden wij precies genoeg tijd om alles te doen wat wij wilden en zelfs nog meer. Ik had me er denk ik nog langer kunnen vermaken, gewoon omdat het echt heel mooi is daar en je in de omgeving nog genoeg te doen en te zien hebt.

Cinque terre tijdens onze interrail Italië

Dag 8: Cinque terre – Rome

We gingen in de ochtend vroeg naar Riomaggiore om vanaf daar de trein naar La Spezia te pakken. In La Spezia deden we boodschappen en ontbeten we. We wachtten lang op de trein, die we gereserveerd hadden van te voren. Aan het einde van de ochtend kwam dan eindelijk onze trein, de trein richting Rome!

Vanaf het station in Rome gingen we met de bus richting ons airbnb hostel, rond zes uur kwamen wij eraan en toen regende het.

In de trein tijdens de interrail Italië

Dag 9 t/m 11: Rome

Van 12 tot en met 14 augustus hadden wij drie volle dagen in Rome. Het was weer mooi weer en lekker warm. De eerste dag bezochten wij onder andere het Colosseum en de tweede dag gingen we naar het Vaticaan. Dag drie was een rustige dag waarbij we naar Borghese gingen en nog even rondliepen door de Italiaanse straatjes.

In Rome kan je heel veel zien in deze drie volle dagen, dus ik vond drie dagen ook wel genoeg. Bij thuiskomst ontdekten wij alleen nog wat plekken die we helemaal niet hebben gezien, maar ons wel heel leuk lijken. Dus als je meer wilt dan alleen de bekende punten heb je wel wat langer nodig dan drie dagen .

Uitzicht vaticaan Rome tijdens interrail Italië
Colosseum Rome, interrail Italië

Dag 12 en 13: Rome – Amsterdam

In de ochtend moesten wij helaas weer vroeg weg. We gingen eerst vanaf Rome naar Milaan. Vanaf Milaan gingen we naar Bellinzona (Zwitserland) en vanaf daar stapte we over richting Basel. Op dit moment waren we er eigenlijk al helemaal klaar mee, want we zaten al uren in de trein. Maar we moesten verder. We hadden twee uur om even snel iets te eten en stapten daarna in de nachttrein richting Amsterdam. De vrouw van de treinreiswinkel had ons echter verkeerd geïnformeerd, waardoor wij maar een reservering tot Hannover hadden en daar om zes uur in de ochtend uit moesten stappen. We moesten in de ochtend ongeveer twee uur wachten en stapten in een trein richting Amsterdam. Deze stoelen zaten beter dan die in de nachttrein, dus die extra overstap was toch ergens goed voor; we konden eindelijk slapen!

De route in beeld

Ook deze route afleggen? Ik heb hieronder een kaartje gemaakt van de route die wij hebben afgelegd, zo kun je hem nog eens goed bekijken!

route Italië interrail

We hebben een geweldige vakantie gehad in Italië! Interrailen in Italië is zeker een aanrader. Je ziet namelijk veel en de treinen in Italië zijn heel fijn. De route die wij hebben gekozen vond ik fijn en afwisselend, maar de terug weg zou ik nooit meer op deze manier doen. Zo lang achter elkaar reizen is vreselijk. In het vervolg zou ik liever beginnen in Rome, dan is je terug reis korter. Of ik zou een tussenstop maken in Zwitserland of noord Italië.

Heb jij wel eens in Italië rondgereisd?

Alle foto's in dit artikel zijn gemaakt door Melissa, alleen de foto vanuit het vliegtuig heb ik zelf
gemaakt.
Linda

Schrijver

Hallo! Ik ben Linda, 21 jaar en dol op reizen en schrijven. Naast juf in spé ben ik degene die voornamelijk de blogs schrijft voor travellersoftheworld.nl.